Wat er volgens mij niet voldoet aan de huidige opleiding is het afbakenen van je grenzen en kunnen... Het alsmaar roepen dat je vindt dat je meer moet kunnen bewijst dit alleen maar....
Dit is inderdaad heel kort door de bocht. Het feit dat door een aantal mensen wordt geroepen dat men meer moeten kunnen, komt denk ik juist voor het uit zelfkennis en eigen grenzen zien. Als men deze grenzen namelijk niet zou inzien, zou ook niet geroepen worden dat men meer moet kunnen. Blijkbaar zien deze mensen hun grenzen (en die van anderen) en zien dus ook waar tekort wordt geschoten.
Nu kan je ook heel erg gaan hameren op het feit dat hulpverleners vooral moeten weten wat ze niet kunnen. Echter hierin blijven haken zal de kennis en professionaliteit uiteindelijk niet verbeteren. Wanneer iemand inziet dat hij een handeling niet kan, moet hij deze tijdens een incident zeker niet uitvoeren. Op een later moment (bijv. tijdens de evaluatie van de inzet) zal de vraag volgen, is het nodig dat ik deze handeling in het vervolg wel kan? Volgens mij stellen wij hier in de discussie over triage die vraag: of de reddingsbrigade wel het uitvoeren van een triage zou moeten beheersen.
Op dit antwoord kan je heel hard roepen: nee, want dit leer je niet zomaar en je moet weten wat je wel en niet kan. Dit is niet het antwoord op de vraag, maar een circelredenatie. Namelijk de probleemstelling is (kortweg): we kunnen dit niet. Hierop volgende vraag: Moeten we dat in het vervolg wel kunnen? Dat we het niet kunnen is geen argument, maar een drogreden. Tot zover een korte opfrissing in betogen
In mijn vorige reactie heb ik betoogd dat het zeker waardevol zou zijn als er bij de reddingsbrigade meer kennis en professionaliteit wordt vergaard op dit gebied (en andere gebieden). Ik ben het dan ook eens met de volgende uitspraak van Achterkamp:
Het wordt hoogste tijd dat alle leden van de reddingbrigades een deugdelijke EHBO cursus krijgen met de ABCDE, inclusief triageren.
Al zou ik niet willen zeggen dat leden van reddingsbrigades geen deugdelijke EHBO cursus krijgen, maar voor de professionaliteit en bovenal kwaliteit zou het wel mooi zijn als deze standaard wordt uitgebreid met ABCDE en zaken als triageren.
Op het moment van handelen zelf, tijdens het incident is het zeker waar dat je gebruik moet maken van je goede boerenverstand en dat kennis van je eigen kunnen op z'n plaats is. Maar hieruit volgt, voor mij vanzelfsprekend, ook het streven om de hiaten in je kennis op te vullen. Ik denk dat er wel wat meer gestreefd mag worden naar het verder bekwamen van zichzelf, niet alleen binnen reddingsbrigades, maar dat staat verder buiten deze discussie