Wat ik zo al op de foto's zie is dat het draaistel van het voorste stel ontzet is (en de voorste as daardoor ontspoord is), de koppeling tussen de 1e en de 2e bak van het voorste stel een nare knik heeft, de koppeldozen van beide stellen ingedrukt zijn waardoor de neuzen van beide stellen tegen elkaar staan. Voorzichtige schatting, denk dat de bodemplaten van beide stellen een behoorlijke tik hebben gehad en mogelijk krom zijn. De ketel van de goederenwagen is aan de achterzijde ingedeukt, waarschijnlijk heeft dat een verhoging van de druk in de ketel gegeven waardoor lekkage is ontstaan. Kan niet zien waar de lekkage zit maar ik gok op de afsluiters, dat is de bewust gecreëerde zwakke plek (om te voorkomen dat de ketel zelf open scheurt). Daarnaast zullen ook wel de buffers en de bodemplaat van die wagen een beste tik hebben gehad.
Maar het lijkt er op dat zowel de goederenwagen als de treinstellen netjes volgens de specificaties hebben gewerkt; energie verwerken in de bodemplaten zodat reizigerscompartimenten en ketel zo min mogelijk schade oplopen
Denk dat in ieder geval het voorste stel van de stoptrein wel total-loss zal worden verklaard. Dit type treinstellen is inmiddels 40 jaar oud en bezig met de laatste jaren op het spoor. Zal, denk ik, economisch niet meer verantwoord zijn om ze nog op te knappen...
Over de oorzaak heb ik, na een blik op de foto's, als deskundige op dit gebied al wel een idee over de oorzaak. Maar zal mijn collega's niet voor de voeten lopen en de speculaas even in de trommel houden
De Plan V heeft geen bodemplaat of chassis, de stellen zijn zelfdragend.
bij de minste geringste aanrijding kan dit al ontzet zijn.
De Plan V of mat 64 is een van de 1e treinstellen met een kreukelzone, en die loopt door de hele trein heen.
Op die manier wordt ook de klap beter geabsorbeerd.
Ook se Scharffenberg koppelingen (wat zich tussen beide treinstellen bevinden) Hebben deze kreukelzone.
Alleen hierbij breekt de drager van de koppeling waardoor de bakken eigenlijk over de koppeling heen tegen elkaar schuiven.
En zo spannend is dit niet, want aan de schade te zien is dit met een zeer geringe snelheid gebeurd.
Dat die Ketelwagen lekt, dat maakt het inderdaad gevaarlijk.
Ik vraag me daarom ook eigenlijk af wat zo een wagen eigenlijk helemaal als laatste mee rijdt in de trein.
Jos.