Veiligheidsregio MWB @VRMWB 12 sec.
#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.
Ik snap dat je vanuit de meldkamer paniek wilt voorkomen. Maar als je doet of het hier om een benzine-ongelukje gaat, dan voel ik een doofpot aankomen...
Ik maak me hier wel boos over. Dit is net zo ernstig als Wetteren in België vorig jaar. Daar is de butadieen gecontroleerd afgefakkeld. Het is misschien zelfs dezelfde trein, dus ook met acrylonitril-wagens. Maar goed dat is speculaas.
Als een butadieen-wagon de trein sluit, zoals hier, dan is dat op het eerste gezicht in strijd met de richtlijn van de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen. Dan kunnen de kansberekeningen op een BLEVE van de preventie-mensen en het bestemmingsplan gewoon de prullenbak in.
En we zien op het spoor er naast een soortgelijke trein wachten. Ik vraag me af of dat scenario ook al eens doorgerekend is. Want waarschijnlijk komt dat ook vaker voor. Naar mijn persoonlijke mening bewijst dit dat de spoorsector niet kan omgaan met de veiligheidsregels die ze zelf stellen. Ik zou het prettig vinden als er voorlopig geen ketelwagens meer rondrijden, tenzijn de Inspectie Voor Leefomgeving en Transport iedere trein voor vertrek heeft geinspecteerd.
Voor die enkele hulpverleners die wel door hadden waar ze op afgestuurd werden: jullie verdienen een Willems-orde wegens betoonde moed.