Sept 2005: Vermissing groep jongeren

Auteur Topic: Sept 2005: Vermissing groep jongeren  (gelezen 69485 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #380 Gepost op: 28 september 2005, 18:04:33
Dan denk ik dat we het risico moeten nemen om die overhangende muur door te breken maar ik ben geen brandweer dus dat laat ik aan hun over.
Er is verder nog geen geluid gehoord van die andere jongen??
Hopen dat we ook hem vinden nadat het muurtje eruit is.
De tijd dringt en de levens zijn toch al in gevaar zeker omdat de ene niet meer goed reageerd en de ander niks van vernomen wordt.
 :-\
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #381 Gepost op: 28 september 2005, 20:16:22
Roel wordt onder A1 binnen gebracht.
Is in de sigma tent geintubeerd en heeft een thoraxdrain gekregen wat is aangesloten op een waterslot en zuig
, de wond op zijn rug is aan 3 zijde afgeplakt
met vet gaas

A= Tube in situ, verder gb
B= aangesloten op oxylog is er een effectieve ademhaling in deze omstandigheden
, borstkas gaat nog niet symetrisch op en neer (wond op rug en thoraxdrain) er is nog bilateraal adem geluid ( door hemothorax)
Crepitaties voelbaar van de benige structuur, thrachea in positie en geen gestuwde venen.
(onder tussen worden de standaard serie foto's geschoten)
C= Er van uitgaande dat het bloed niet uit de rug wond gutst (of heb ik dat gemist?)
RR is laag HF hoog , passende bij shock
Hij is klam en bleek
Controle van de 2 venflons, bloed afname voor typering en bloed toedienen.
Productie thorax drain wordt goed in de gaten gehouden, na  snel inlopen van infuus krabbbelt de bloeddruk op
D= In de avpu => U => neuroloog komt in consult
     pupillen zijn perl
E= verder uitkleden en warmte toedienen

F= de parameters worden al beter RR 90/70 HF 92
     saturatie van 99%, hij krijgt een catheter en een maagsonde

G= wellicht draaien we Roel een beetje op zijn niet aangedane zijde

H= Bij het top-teen onderzoek vinden we diverse schaafwonden over het gehele lichaam die schoon gemaakt worden

Conclusie: schaafwonden
Open thorax wond/ hemothorax en diverse rib fracturen

Roel gaat wel voor OK ivm de wond op de rug /hemothorax en de diverse ribfracturen (door thorax chirurg)

Post operatief gaat hij naar de IC, krijgt antibiotica en fraxiparine, hij krijgt geen tetanus injectie wat hij is nog geen 18 (toch?)

(hier zie je mooi hoe de thorax er uit ziet bij verschillende rib fracturen en contusie van de long)

=fladder -en hemo thorax

(foto's van trauma.org)

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #382 Gepost op: 28 september 2005, 21:53:27
mooie foto`s ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #383 Gepost op: 28 september 2005, 23:28:49
Dank je wel, wat zorg je toch goed voor ze... ;)

Er was inderdaad geen gutsende bloeding op de rugzijde en hij is nog geen 18. ;D

Ik ga snel verder kijken wat we nog aantreffen in de puinhopen....

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #384 Gepost op: 28 september 2005, 23:57:09
ben benieuwd ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #385 Gepost op: 29 september 2005, 00:32:50
We hebben een probleem! We hebben bijna geen tijd meer (letterlijk!) en de brandweer is te druk om mij op de hoogte te stellen van hun bevindingen.
Geheel tegen mijn principes ga ik dus nu de "brandweer uithangen" en ik neem in goed overleg met mijn collega-brandweerBam ( ;D) het besluit dat die muur neer gaat.
Zo gecontroleerd mogelijk weliswaar, maar het is de snelste manier om bij de hoestende jongen te komen.
Uiteindelijk duurt dit nog best even, tenslotte blijft onze eigen veiligheid voorop staan, maar het lukt! En als een hemels geschenk vinden we beide jongens.
Hoewel de zorgen absoluut niet voorbij zijn, besluiten we beide jongens zo snel mogelijk uit het puin vandaan te halen en pas in de tent te kijken naar verwondingen. Sinds de vorige instorting is men toch wel voorzichtig geworden, de risico's zijn gewoonweg te groot.
Beide jongens worden dus in een redbak afgevoerd naar de tent, alwaar ze volledig worden nagekeken.

De hoestende Jesse is niet tot een samenhangend verhaal in staat. Hij heeft een bebloed gezicht, bloedt uit diverse verwondingen en de neus en hij komt verward/opstandig over. Verder - buiten schrammen en schaafwonden - staan zijn middel- en ringvinger en pink in een afwijkende stand.
A:  piepend
B:  18 p/m, diep, insufficient, iets cyanotisch, "hapt" frisse lucht, halsvenen iets gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C:  100 p/m, krachtig, RR 140/70, CR normaal
D:  V

Mitch is niet bij bewustzijn. Hij heeft een enorm gat in zijn schedel, bovenop zijn hoofd, waar bloed uit sijpelt. Hij is gevonden op de buik liggend.
Achter zijn linkeroor is een hematoom zichtbaar. En ook achter in de nek, richting schouderbladen is een fors hematoom te zien.
A:  snurk (door ligging op de rug in de redbak)
B;  8 p/m, diep, bleek/blauwe gelaatskleur, halsvenen niet gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C:  55 p/m, iets weker, RR 100/85, CR iets vertraagd
D:  P

Pogingen om Amber vrij te maken uit het puin vorderen gestaag. Dat duurt niet lang meer!

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #386 Gepost op: 29 september 2005, 10:50:35
geweldig werk brandweervrouw Jor ;)
De twee jongens krijgen zuurstof en ieder een infuus.
de wond wordt afgedekt zodat het bloeden stopt
verder word door de mmt arts of pleeg de verzorging overgenomen en gaan ze zo spoedig mogenlijk p weg naar het ziekenhuis waar ze verder in de goede handen van seh pleeg komen ;D

Als amber vrij komt dan kan er nog gekeken worden of er nog iets te doen is  anders is het zeer treurig maar zal ze door een uitvaart organisatie opgehaald worden :-\

Ik wacht nog tot ze eruit is maar ik denk dat we de klus tot nu toe weer geweldig geklaard hebben.
 :D

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #387 Gepost op: 29 september 2005, 16:01:28
Als het kan de mmt-arts + pleeg/(+sigma?) alvast in de buurt van Amber houden... zodat er voldoende mensen in de buurt zijn om een eventuele reanimatie te starten... al heb ik er geen vertrouwen in...  :-\
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #388 Gepost op: 29 september 2005, 16:27:37
Mitch wordt geintubeerd en aan de oxylog binnen gebracht  door Ridder Pim!  (ok, foto klopt niet helemaal m.b.t. patiënt) ;)

in de traumakamer (heeft ook rood)
(waarom geintubeerd? EMV < 7)

A= tube is in situ
B= er is d.m.v. intubatie en oxylog een effectieve beademing, huidskleur is bleek, bilateraal adem geluid,
gestuwde  jugilaris venen
C= krijgt een 2e venflon, snel inlopend infuus, bloed voor typering en bloed wordt besteld
pols is 54 en nog week
De bloeding op zijn hoofd sijpelt, maar dmv, afdrukken stop dit
D= Hij scoort een U en de neuroloog wordt in consult geroepen
Pupillen zijn niet PERL, 
wordt gehyperventileerd
E=wordt warm gehouden en de kleding verwijderd
F= Bloeddruk en HF krabbelen iets op, hij krijgt een maagsonde en een urinecatheter, Saturatie =98%
G=positionering
H=bij top teen onderzoek wordt gevonden:
- een grote wond op het achterhoofd
- crepitaties op het achterhoofd
- Batlle sign
I= groot hematoom op rug

Op de CT scan wordt een schedelbasis fractuur gezien met een SAB (sub arochnoïdale bloeding)
- long contusie

Mitch wordt met spoed overgeplaatst naar een ziekenhuis met Neurochirugie

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #389 Gepost op: 29 september 2005, 16:43:21

De hoestende Jesse is niet tot een samenhangend verhaal in staat. Hij heeft een bebloed gezicht, bloedt uit diverse verwondingen en de neus en hij komt verward/opstandig over. Verder - buiten schrammen en schaafwonden - staan zijn middel- en ringvinger en pink in een afwijkende stand.
A:  piepend
B:  18 p/m, diep, insufficient, iets cyanotisch, "hapt" frisse lucht, halsvenen iets gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C:  100 p/m, krachtig, RR 140/70, CR normaal
D:  V

Mitch is niet bij bewustzijn. Hij heeft een enorm gat in zijn schedel, bovenop zijn hoofd, waar bloed uit sijpelt. Hij is gevonden op de buik liggend.
Achter zijn linkeroor is een hematoom zichtbaar. En ook achter in de nek, richting schouderbladen is een fors hematoom te zien.
A:  snurk (door ligging op de rug in de redbak)
B;  8 p/m, diep, bleek/blauwe gelaatskleur, halsvenen niet gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C:  55 p/m, iets weker, RR 100/85, CR iets vertraagd
D:  P

Pogingen om Amber vrij te maken uit het puin vorderen gestaag. Dat duurt niet lang meer!

OK, Jesse krijgt een kap met zuurstof op. Mogelijk heeft hij een schedelbasis # wat je kunt testen met een gaasje onder de neus houden. (Liquor kring gaat verder dan bloed kring) Hij moet iig naar het ziekenhuis en neurologisch en pulmonaal goed nageken te worden, want waarom piept hij? door het stof? of is er iets anders aan de hand. en een waakinfuus. Classificeer hem als een T2.

Mitch moet zo voorzichtig mogelijk uit de gewondenbak gehaald worden nadat hem een nekkraag is omgedaan. dan moet hij op de wervelplank gelegd worden en geïmmobiliseerd. Intubatie lijkt me hier ook zeker op zijn plaats. Verder 2 goed lopen de infusen, waarvan de ene misschien op waak gezet kan worden. Classificeer hem als een T1. Wonden even steriel afdekken en afvoeren.

Dan kan de aandacht op Amber worden gericht, denk dat ze een T4 is, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit!