Sept 2005: Vermissing groep jongeren

Auteur Topic: Sept 2005: Vermissing groep jongeren  (gelezen 69499 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #50 Gepost op: 2 september 2005, 11:59:22
Thijs, de casus loopt niet real-time. Dat zou betekenen dat we er een maand over gaan doen om deze casus rond te krijgen.

Laten we afspreken dat ik aangeef wat het tijdsverloop is en dat jullie je eigen invulling geven voor wat betreft je plan van aanpak. ;)

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #51 Gepost op: 2 september 2005, 13:32:14
Al met al een vreemde situatie.

we missen 8 jongeren, 5 fietsen, minimaal 3 verbindingen en geen enkel benul waar ze uit kunnen hangen. Daarnaast bekend dat ze altijd met eten thuis zijn en een van de jongeren wordt zelfs op zijn werk verwacht.

Zou er toch voor willen kiezen om verder op te gaan schalen, hoe precies ben ik nog niet uit maar denk dat de politie toch iets intensiver bezig moet gaan met zoeken. Daarnaast zou ik voor willen stellen om 2 ouders vanuit de oudergroep te vragen om bij eventueel overleg aanwezig te zijn om zo de hulpdiensten extra informatie te kunnen geven.

Als het de dagen na de dag van de vermissing nog steeds mooi weer is zou ik vragen om een passantenonderzoek op het strand om zo na te gaan of er een groep van 8 jongeren is gesignaleerd.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 2 september 2005, 14:46:11
Voorlopig blijft het nog een feestje van de politie.

De melding zal daar ook binnen gekomen zijn.
Zolang de pmk geen assistentie van de brandweer vraagt zullen die niet uitrukken.
Alle enthousiaste duikers ten spijt.  ;)
Het is zinloos om in het wilde weg te gaan duiken.

Politie zal een bericht aan alle eenheden en wellicht omliggende korpsen verspreiden om uit te kijken naar de groep jongeren.
Nogmaals mocht er een surveillanceboot zijn, dan kan die iets vanaf het water doen.
Verder is het handig om te informeren bij de regionale busmaatschappij en/of taxibedrijven.
Mochten er reddingsbrigades/strandwachten actief zijn, dan moeten die ook geïnformeerd worden.
Tenslotte moeten eventuele brug- en/of sluiswachters in kennis gesteld worden.

Gezien de leeftijd en de tijdsduur van de vermissing verwacht ik niet dat de politie verder op zal schalen.

Het feit dat de geen van de mobiel wordt opgenomen geeft wel aan dat de melding serieus genomen moet worden. Jongeren laten meestal hun mobieltje niet zomaar rinkelen.
Wellicht is het een optie op via de providers de gsm te localiseren.
Dan heb je een aanknopingspunt.

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #53 Gepost op: 2 september 2005, 14:49:29
Voorlopig blijft het nog een feestje van de politie.

De melding zal daar ook binnen gekomen zijn.
Zolang de pmk geen assistentie van de brandweer vraagt zullen die niet uitrukken.
Alle enthousiaste duikers ten spijt.  ;)
Het is zinloos om in het wilde weg te gaan duiken.

Politie zal een bericht aan alle eenheden en wellicht omliggende korpsen verspreiden om uit te kijken naar de groep jongeren.
Nogmaals mocht er een surveillanceboot zijn, dan kan die iets vanaf het water doen.
Verder is het handig om te informeren bij de regionale busmaatschappij en/of taxibedrijven.
Mochten er reddingsbrigades/strandwachten actief zijn, dan moeten die ook geïnformeerd worden.
Tenslotte moeten eventuele brug- en/of sluiswachters in kennis gesteld worden.

Gezien de leeftijd en de tijdsduur van de vermissing verwacht ik niet dat de politie verder op zal schalen.

Het feit dat de geen van de mobiel wordt opgenomen geeft wel aan dat de melding serieus genomen moet worden. Jongeren laten meestal hun mobieltje niet zomaar rinkelen.
Wellicht is het een optie op via de providers de gsm te localiseren.
Dan heb je een aanknopingspunt.

Is een goed idee om die gsm te localiseren, maar hoelang gaat dat weer duren  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 2 september 2005, 14:52:44
Ik sluit me totaal bij je aan, ik denk dat het zaak is van de politie om vooral in de surveillances extra alert te zijn. Verder nog even over de mobieltjes. Er is aangegeven dat ze zonder over te gaan direct in de mailbox kwamen. Dit kan uiteraard betekenen dat

a: de batterij leeg is
b: de jongeren hun telefoon hebben uitgezet
of het ergste
c: de telefoon kan beschadigd zijn en niet meer werken.

Toch zit het verhaal over de rivier me niet lekker, als er een boot beschikbaar is zou ik er toch een op de plas laten varen en ook bij de rivier kijken. De grootste vijand van de mobiele telefoon is wel het water, die dus mogelijk de mobiele telefoons uitgeschakeld heeft.

Mijn inziens tot nu toe zaak van de politie en een boot inzetten.

Ook zou ik inderdaad de GSM's laten localiseren. Dit zal via GPS gaan denk ik. Ik heb het vermoeden dat localiseren niet kan als het toestel onder water ligt. (ben ik niet zeker van) dus op die manier zul je er snel achter kunnen komen of de jongeren zich aan land bevinden of onder water.

Groeten,

Mark

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 2 september 2005, 15:27:22
Ook zou ik inderdaad de GSM's laten localiseren. Dit zal via GPS gaan denk ik. Ik heb het vermoeden dat localiseren niet kan als het toestel onder water ligt. (ben ik niet zeker van) dus op die manier zul je er snel achter kunnen komen of de jongeren zich aan land bevinden of onder water.

Ik durf niet te zeggen hoe snel dat kan en hoe nauwkeurig het is. Zijn er deskundigen??
Van belang is hoe laat was waar het laatste contact met de zendmast?

Dat geeft een goed startpunt voor een gerichte zoekactie.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #56 Gepost op: 2 september 2005, 15:43:50
Misschien een idee om de groep met ouders in te zetten om na te trekken wanneer mensen voor het laatste contact gehad hebben met iemand uit de groep? Mogelijk kunnen uit deze gegevens nieuwe feiten rollen mbt verblijfplaats, etc...

(dus vrienden, collega's, familie, klasgenoten, etc...)

Hiermee haal je de familie een tijdje uit het zicht van de operatie en geef je ze toch de gelegenheid iets te doen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 2 september 2005, 16:17:35
Ik durf niet te zeggen hoe snel dat kan en hoe nauwkeurig het is. Zijn er deskundigen??
Van belang is hoe laat was waar het laatste contact met de zendmast?

Dat geeft een goed startpunt voor een gerichte zoekactie.

Ik denk dat de politie, met een machtiging, redelijk snel kan achterhalen bij welke zendmast de mobieltjes het laatst in de buurt geweest zijn. Ze kunnen het zoek gebied dan wat verkleinen.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat ze daar nu nog zijn maar het is beter dan in het wilde weg gaan zoeken. Je hebt dan een start punt.

Misschien kan de politie via de regionale omroep een berichtje laten verspreiden dat een groep jongeren zoek zijn. Gegarandeerd dat er dan wat tips binnen komen. Waarschijnlijk als de politie het niet regiseert doen straks de ouders het wel......
Misschien kan de afdeling opsporing (recherche) van de politie een achtergrond onderzoekje doen naar de jongeren?

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #58 Gepost op: 2 september 2005, 16:38:34
We moeten er misschien ook aan denken dat de groep nu niet meer bij elkaar is en dat ze dus individueel zijn...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Paul SEH

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 2 september 2005, 17:11:40
Medisch gezien is er nog niets aan de hand. Dus op dat gebied houd ik mij afzijdig.
De telefoons zijn door de politie te traceren wanneer ze aanstaan. Ze zijn pas een paar uur vermist. Het lijkt mij dus sterk dat alle drie de mobieltjes leeg zijn en/of kapot zijn.

Zoals gezegd wacht ik verder effe rustig af. Beetje TV kijken en internetten op het hulpverlenings forum.  ;D