Sept 2005: Vermissing groep jongeren

Auteur Topic: Sept 2005: Vermissing groep jongeren  (gelezen 69652 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 8 september 2005, 23:07:41
Nou.... ik denk dat er een snelle inschatting van de situatie gemaakt moet worden of de brandweer het met het 'standaard' materiaal af kan of dat er wat zwaarder materiaal moet komen (zou het de eerste inzet van USAR worden....  ;D)

Ook voor het vinden van slachtoffers onder instortingen heeft USAR apparatuur? Weet iemand opkomsttijd?

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 8 september 2005, 23:20:21
Dit vond ik op hun site:

Inzet
Er is wekelijks ergens ter wereld een ramp waar hulp kan worden geboden. Maar de inzet van USAR.NL moet wel zinvol zijn. Dat wil zeggen aanvullend op de locale (hulpverlenings)-mogelijkheden. Voor Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen wordt dit beoordeeld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Over de inzet in het buitenland beslist het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De beslissing tot inzet wordt altijd in overleg met de Commandant USAR.NL genomen.

USAR.NL kan helpen na:

aardbevingen
ongevallen in tunnels
instortingen van grote gebouwen
een zeebeving of vloedgolf
een orkaan
aardverschuivingen en modderlawines

Inzetcriteria:
er is sprake van een ernstige of omvangrijke calamiteit
het land heeft om internationale bijstand gevraagd
bij de calamiteit is zoeken en redden van mens en dier aan de orde
ramptype en rampomvang passen in het beeld van 'urban search and rescue'

Aanvullend voor buitenlandse inzet:
er zijn fondsen beschikbaar
de persoonlijke veiligheid van de USAR-leden is afdoende gewaarborgd
de aard van de bilaterale contacten maakt hulp mogelijk of gewenst
er zijn geen procedurele of politieke belemmeringen voor de inzet

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 8 september 2005, 23:32:19
Nog even over USAR, in Turkeye waren ze binnen 24 uur. Moet hier in binnenland dus sneller kunnen.

Rémon Duivestein

• Gast
Reactie #163 Gepost op: 9 september 2005, 08:23:20
Ik weet niet hoe de OVD-Brandweer er over denkt, maar ik zou al vast de hvh naar plaats incident sturen.

Thijs

• Senior gebruiker
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #164 Gepost op: 9 september 2005, 09:04:29
Omdat de mob. telefoons van de jongelui het niet doen hou ik er rekening mee dat men ondergronds kan zijn. Ik stel voor om een paar hondjes extra op te roepen. De een kan bij het water en de ongeving zoeken. En de andere(n) in het kasteel. Mogen de honden daar aan slaan dan hebben we de volgende uitdaging.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 9 september 2005, 10:17:18
Omdat de jongeren niet te bereiken zijn, houd ik er ook rekening mee dat ze ondergronds zitten, dus bijvoorbeeld in de kelder, wel wordt gewoon het HELE pand doorzocht.

Ik laat van de brwr(voorbeeld uit mijn regio) 3 voertuigen erbij komen, een extra HV, een HA+HV Container Zwaar, 1 HA+HVContainer Speciaal. Ook komt er een VC en komt de O&V voor wat te drinken

Ook komen er 2 Ambu's stand-by(OVDG Stond er al) en ik licht GNK(sigma) alvast in, maar nog geen verdere actie.

Ik laat een aantal(stuk of 3/4) speurhonden oproepen, eerst verzamelen bij de rest van het personeel.

Ook laat ik de eigenaar(WA) oproepen die ons vast meer kan vertellen over de staat van het pand

Verder wacht ik het nog even af, de zoektocht op het water wordt gestaakt ZODRA het ZEKER is dat de jongeren in het kasteel zitten

Mvg Jeroen

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 9 september 2005, 10:32:03
De GNK wordt ingezet of niet.
Inlichten heeft niet zoveel zin en gebeurt volgens mij ook niet.
Het gaat om 8 so's dat is op zich een beperkt aantal.
Aan de andere kant moeten we er rekening mee houden dat het om een zogenaamde hulpverlening met gevaar gaat.

Ik schat dat we inmiddels in de nachtdienst zitten.
Als de CPA 8 ambu's snel vrij kan maken met het regionale inzet/bijstandsplan dan is de GNK niet nodig.

Mocht dat niet het geval zijn is het te rechtvaardigen om de GNK in te zetten. Ze kunnen de tent hebben staan voordat de so's naar buiten gebracht worden.

Dit alles pas als we er echt zeker van zijn dat ze alle 8 in het kasteel zitten.

Mijn voorkeur is voldoende ambu's standby op regiogrenzen e.d. Daardoor is er een snellere afvoer van so's.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #167 Gepost op: 9 september 2005, 12:24:00
Er wordt aan een plattegrond gewerkt. Vanmiddag wordt deze hier in de casus geplaatst. ;)

Uppie

• Gast
Reactie #168 Gepost op: 9 september 2005, 13:13:38
En hier istie dan:

De begane grond:

De 1e verdieping:

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #169 Gepost op: 9 september 2005, 13:15:57
Met daarbij mijn enorme dank! ;) ;D