De foto's tonen geen breuken, wel heeft zich inmiddels een enorm hematoom gevormd aan de boven- en achterkant van zijn schouder.
Verder gravend stuit de brandweer 20 minuten later op Charlotte. Zij is niet bij bewustzijn, heeft een zeer trage ademhaling en is bedekt met bloed en stof. Haar hoofd en thorax hebben ze al snel vrij van brokstukken, maar vanaf haar middel ligt ze nog bedolven.
Wat is het plan? Uitgraven en a.s.a.p. naar de ambulancehulpverleners buiten? Of laat je ambulancehulpverleners naar binnen gaan?
Inmiddels is er vaag contact met Roel en Melanie. Een brandweerman probeert erachter te komen wat zij mankeren (info volgt).
Indien de brandweer het op die plek veilig heeft gegeven een ambu bemanning daarheen of het MMT wat al enige tijd geleden gelijk met het GNK gealarmeerd was, ( weet niet precies hoeveel tijd er nu voorbij is)
A: Kan mogelijk bedreigd zijn door stof en bloed, evt uitzuigen.
B: Ik zou kiezen voor intubatie, denk gezien deze omstandigheden dat ze de tube wel accepteert. Je weet op deze manier zeker dat een vrije ademweg gegarandeerd blijft. Verder uiteraard controle op ( spannings) pneumothorax, hematothorax ( bloed in de longen) of een fladderthorax.
C: Indien er gekozen wordt voor een "rapid extrication" sluit ik de monitor niet aan, maar ik denk zo maar dat het wijzer is om het toch wat meer gecontroleerd te gaan doen. Monitor er op dus. Ze ligt nog tot haar middel beklemd, ze zou buik-, bekken-, beenletsel kunnen hebben. Dus eerst maar eens 2 grote lijnen er in en vullen. Daarna mag er pas verder gegraven gaan worden.
Plank en spin op de achterhand houden, zodra ze vrij komt gelijk daarop. Even buiten het gebied behandeling pas gaan starten, anders loop je iedereen in de weg en is de toestand niet veilig voor je om te werken.
De OvD-G doet alvast een voorwaarschuwing aan een ziekenhuis.
Deze casus begint trouwens te lijken op een casus die zich jaren geleden in ons gebied heeft afgespeeld.