We hebben een probleem! We hebben bijna geen tijd meer (letterlijk!) en de brandweer is te druk om mij op de hoogte te stellen van hun bevindingen.
Geheel tegen mijn principes ga ik dus nu de "brandweer uithangen" en ik neem in goed overleg met mijn collega-brandweerBam (
) het besluit dat die muur neer gaat.
Zo gecontroleerd mogelijk weliswaar, maar het is de snelste manier om bij de hoestende jongen te komen.
Uiteindelijk duurt dit nog best even, tenslotte blijft onze eigen veiligheid voorop staan, maar het lukt! En als een hemels geschenk vinden we beide jongens.
Hoewel de zorgen absoluut niet voorbij zijn, besluiten we beide jongens zo snel mogelijk uit het puin vandaan te halen en pas in de tent te kijken naar verwondingen. Sinds de vorige instorting is men toch wel voorzichtig geworden, de risico's zijn gewoonweg te groot.
Beide jongens worden dus in een redbak afgevoerd naar de tent, alwaar ze volledig worden nagekeken.
De hoestende Jesse is niet tot een samenhangend verhaal in staat. Hij heeft een bebloed gezicht, bloedt uit diverse verwondingen en de neus en hij komt verward/opstandig over. Verder - buiten schrammen en schaafwonden - staan zijn middel- en ringvinger en pink in een afwijkende stand.
A: piepend
B: 18 p/m, diep, insufficient, iets cyanotisch, "hapt" frisse lucht, halsvenen iets gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C: 100 p/m, krachtig, RR 140/70, CR normaal
D: V
Mitch is niet bij bewustzijn. Hij heeft een enorm gat in zijn schedel, bovenop zijn hoofd, waar bloed uit sijpelt. Hij is gevonden op de buik liggend.
Achter zijn linkeroor is een hematoom zichtbaar. En ook achter in de nek, richting schouderbladen is een fors hematoom te zien.
A: snurk (door ligging op de rug in de redbak)
B; 8 p/m, diep, bleek/blauwe gelaatskleur, halsvenen niet gestuwd, trachea niet verschoven, beide thoraxhelften symetrisch
C: 55 p/m, iets weker, RR 100/85, CR iets vertraagd
D: P
Pogingen om Amber vrij te maken uit het puin vorderen gestaag. Dat duurt niet lang meer!