Natuurlijk heb je zelf een bepaalde inspanningsverplichting. Maar is het heel gek om te eisen dat de baas wel iets meer mag aanbieden als wat we nu krijgen? Zeker als men overweegt de eisen strenger te gaan maken als voorheen.
Ik ben er absoluut voorstander van om van de baas iets te krijgen. Al is het maar korting op een sportschoolabonnement oid. Het zal wellicht collega's er (letterlijk) toe bewegen of iets te gaan doen. Maar daar mag natuurlijk niet alles vanaf hangen. Ik vind de sporttest zoals hij nu is redelijk. Met een beetje basisconditie is deze zeer goed te doen. Zoals men al eerder in dit topic aanhaalde kun je het zo gek maken als je zelf wil. Dat lijstje met 'nieuwe eisen' is ook niet echt schrikbarend. Je hoeft er geen topsporter voor te zijn.
Het kan niet zo zijn dat we op alle vlakken moeten inleveren, maar ondertussen wel "meer" moeten gaan sporten. In de nieuwe CAO onderhandelingen staat ook dat we nog meer weekenden moeten gaan werken. Dat zal top zijn voor de collega's die een sport in teamverband uitoefenen en daardoor in het weekend nog minder deel kunnen nemen aan dit soort activiteiten.
Hier heb je zeker een punt. Wat dat betreft heb ik makkelijk praten. Ik kan mijn sportactiviteiten zelf inplannen en ben niet afhankelijk van vrije weekenden. Ben ik dat een keer wel, dan vraag ik vrij. Tot nu toe in al die jaren gewoon goed gegaan.
En voor wat betreft weerstand: Ik verbaas me eerder over de collega's die gewoon ja knikken en meelopen, dan over de dienders die nog wel kritisch durven te kijken naar de ontwikkelingen.
Er is niets mis met een kritische blik. Maar ik hoor maar weinig collega's om mij heen met een goed onderbouwde mening. De weerstand waar ik het over heb komt van de collega's die amper iets uitvoeren, dan wel te dik zijn om fatsoenlijk het VHV te dragen. Daar is jarenlang geen ene moer aan gedaan. En als de baas dan iets aanbiedt (in de vorm van fysieke training bij IBT), dan heeft iedereen ineens last van zijn/haar rug, knie, enkel, schouder, kleine teen, grote teen, neusharen etc...
Ik moet daar wel mee op de auto... Daar verbaas ik mij over.