Ik ben de reageerders op dit item enige uitleg verschuldigd, vandaar dit berichtje.
Als medicijngebruiker heb ik me lange tijd zorgen gemaakt hoe - in een noodgeval - mijn medicijngebruik (o.a. anti-stolling) bij de hulpverleners bekend kon worden. Voor vakanties maakte ik een provisorisch medicijnlijstje, zodat mijn gezinsleden dat in een noodgeval aan de hulpdiensten konden laten zien.
Vanwege sterk afwijkende INR-waarden kwam ik elk jaar in het ziekenhuis terecht en kon met mijn medicijnlijstje aangeven wat en hoeveel ik gebruikte. De reacties van de medewerkers van die ziekenhuizen (Frankrijk, Spanje, Engeland, België) waren alle erg enthousiast: of iedereen in NL zo'n handig pasje had?
Begin 2010 heb ik besloten dergelijke pasjes (maar dan véél opvallender en véél completer) uit te gaan geven voor geïnteresseerde medicijngebruikers. Via een website kunnen geïnteresseerden zich registreren en voor zichzelf of voor anderen relevante gegevens invoeren en een pasje bestellen.
Voor de samenstelling van het pasje heb ik contact gehad met enkele ambulancemedewerkers van de regio Hollands-Midden die lieten weten welke gegevens op het prototype van het pasje ontbraken of overbodig waren.
Zowel de commentaren van deze professionals alsook jullie bijdragen via dit forum waren voor mij zeer waardevol.
De info m.b.t. het "golden hour" die ik van jullie kreeg was zeer welkom. Wat ik echter tot op de dag van vandaag niet heb kunnen vinden is wetenschappelijk bewijs over de toegevoegde waarde van het "golden hour". Medici uit diverse categorieën zijn overtuigd van de procedure "golden hour", maar wetenschappelijke onderbouwing is nauwelijks te vinden. Het is overigens wel verklaarbaar dat hierover weinig wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is: het is immers nauwelijks aan te tonen dat behandeling van iemand volgens de "golden hour"-procedure beter of slechter heeft uitgepakt dan een andere behandeling.
Voor meer informatie verwijs ik graag naar de website
http://www.medicijnlijst.nl. Op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!
Nogmaals dank ik jullie hartelijk voor jullie bijdragen.