Hallo. Een vaartuigblusgevaldinges gooit gewoon een zuigbuis in de plomp en blust. Niet moeilijker maken dan het is.
Dan moet je wel in de buurt van de plomp staan. Volgens mij is er in het veengebied nog steeds niet overal direct water voorhanden. Daarnaast ben je meteen niet meer mobiel wanneer je zuigbuizen uit hebt hangen waardoor je weer aan 1 plek gebonden bent. Het is allemaal niet zo makkelijk. als het lijkt.
Wat beter gaat? Nog een stukje innoveren.
Maak een systeem zoals er op de Veluwe gebruikt wordt. Geef duidelijk aan waar de vuurlijn zich bevind en zorg dat er een kloppend verspreidingsmodel is. Vervolgens schaf je een aantal (kan al vanaf 1 opzich, maar 3 of 4 is beter) onbemande helikoptertjes aan welke de capaciteit hebben om tot ongeveer 500 liter water te vervoeren.
Stel een OvD in welke over de helikoptertjes gaat, en laat alle info tot hem komen via een Ipad of andere tablet. Hij ziet het vuur en kan met zn vinger aangeven waar de waterwinning is, en waar de eerst beschikbare heli moet droppen. De heli krijgt daardoor een coördinaat ingeschoten en weet waarheen te vliegen.
Ik weet dat een systeem als bovenstaande erg ver lijkt, maar de techniek is verder dan wij denken. Onbemande helikopters met coördinaten etc. bestaan al. Met de juiste mensen met de juiste kennis moet een degelijk systeem op den duur te realiseren zijn.
Misschien is het wel makkelijker te innoveren als een brandweerHoovercraft wat weer allerlei moeilijkheden in het terrein tegenkomt. Volgens mij zag ik laatst al ergens een video met onbemande blushelikopters van US Army(?)