13-08-2005 Zeven gewonden bij ongeval

Auteur Topic: 13-08-2005 Zeven gewonden bij ongeval  (gelezen 2918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2005, 23:40:50
Viel qua schade aan de voertuigen allemaal nog wel mee eigenlijk. Voor de brandweer zelfs geen knipwerk geweest. Alleen die 7 gewonden wegwerken is ff een klus :-)

Gr
Erik


harold

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2005, 00:10:20
En ik moet zeggen dat die nieuwe Mercedes E-klasse van Visser er toch wel erg stoer bij staat...


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2005, 00:22:42
En ik moet zeggen dat die nieuwe Mercedes E-klasse van Visser er toch wel erg stoer bij staat...

Er staan zelfs 2 stuks van de Visser IV  ;) 8)


ambumenneke

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2005, 01:07:54
En die OVD-G? Heeft die nog toegevoegde waarde gehad??


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2005, 01:44:29
Wel jammer dat de ovd-b er in vrijetijds kleding bij loopt  :( :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2005, 14:56:11
zijn er filmpjes gemaakt? en komen of staan die ergens online?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


reddingssite

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2005, 15:09:51
Film wel gemaakt, maar kan deze pas over enige tijd online zetten.. In de toekomst zullen overigens wel meer video's gepubliceerd worden op HVZeeland.nl. Ook daarvoor worden momenteel nieuwe opties ontwikkeld. Vanaf heden wordt er gefilmd met een Mini-DV camera.. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2005, 12:34:14
Het was geen verwijt hoor Roland, soms kan/mag je niet dichter bij komen, 'k weet er alles van. :-\ ;)
De OvDB loopt net als de meeste OvDB's in Zeeland in vrijetijdskleding. Hij had zich kunnen omkleden voor het zicht, maar ja...
En heeft de OvDG toegevoegde waarde? Waarom vraag je dat ook niet over de OvDB? Ik denk het wel, maar ik vat het maar op als een retorische vraag.

Christian


ambumenneke

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2005, 20:34:33
Ik dacht dat de OVDB altijd met de aanrijdende voertuigen meerijdt (dus fysiek in het voertuig aanwezig is).

Dus die is in ieder geval ter plaatse. Ik vraag me gezein het verhaal ook inderdaad af of die OVDB enig nut heeft gehad.
Bij een brandweerorganisatie kan ik me er iets bij voorstellen. Er heerst daar een grotere hiërarchie dan bij de ambulancediensten. Plus dat elk aankomend brandweervoertuig een eigen bevelvoerder heeft. En meerdere kapiteins op 1 schip werkt niet, en dus is een OVDB overkoepelend.
Bij de ambulancediensten heeft de bemanning van de 1e wagen het voor het zeggen en heb je in principe geen overkoepelend persoon nodig. Of het moet erg grootschalig worden uiteraard. 5 Licht gewonden is in mijn ogen niet grootschalig. Daar heb je geen OVDG voor nodig.
Hetzelfde geldt voor een heli-inzet. Waarom is dat een criterium voor inzet van de OVDG???


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2005, 10:02:07
Criterium voor inzet van een OVDG (in Zeeland althans): een incident met inzet van drie ambulance's of meer.
Een inzet van de traumaheli is (in Zeeland althans) niet sec een criterium voor inzet van een OVDG, tenzij er bij die traumaheli-inzet dan weer tevens drie ambulance's of meer zijn ingezet.

OVDB rukt standaard uit bij melding 'ongeval met beknelling', maar wel met een eigen voertuig, net als de OVDG.
De coördinatie van de brandweerinzet/aansturing van ingezette manschappen blijft , ingeval van een ongeval met beknelling met inzet van ten hoogste een TS en een HV, gewoon bij de bevelvoerder liggen. De OVDB doet (in het geval waarover we het hier hebben) wat 'achtergrondwerk', maar zijn of haar rol blijft als het goed is over het algemeen beperkt. Pas bij grootschaligere incidenten gaat de OVDB een coördinerende rol spelen.

Gr
Erik