Beste Woutje,
Vooropgesteld dat ik nog geen politievrijwilliger ben en dus minder ervaring op dit vlak heb dan mensen die dit al langer doen, maar ik begrijp helemaal wat je zegt! Volgens mij heb jij ook een soort "roeping", net zoals ik dat ook heb.
Ik ben zelf 18 jaar en bijna al mijn vrienden en wat kenissen weten dat ik in het sollicitatietraject zit, ik heb over 2 weken het thuisgesprek.
Ik ken jou niet en je vrienden evenmin dus daar kan ik weinig over zeggen, het enige wat ik kan is mijn eigen ervaringen delen. Ik heb zelf twee "groepen" waar ik in zit qua vrienden en ik heb niet het idee dat ik minder word gewaardeerd omdat ik bekend sta als "meneer agent". Zelf begin ik niet vaak over het sollicitatieproces of mijn ambities om bij de VP te gaan, daar zorgen zij vaak voor. Vaak gaat het om vragen over wetten, de politie zelf, verkeersregels, grapjes, etc. Dit terwijl ik uiteraard ook niet alles weet. In mijn vriendenkring is het dat een paar oprecht geinteresseerd zijn in het verloop terwijl anderen het niet bezighoudt.
De keerzijde is, bleek mijn ervaring, dat je ook tijdens het sollicitatieproces in een soort glazen huis zit. Op de groeps-whatsapp delen dat je een bekeuring van 4km/h te hard binnen hebt gekregen leidde tot (grappige) verwijzingen naar je sollicitatie. Daarnaast weet ik van een paar vrienden dat ze wel eens softdrugs gebruiken, zij zijn minder open over dat soort dingen tegen mij. Ook word ik wat minder gevraagd naar feestjes met een hoger "risico". Dat laatste maakt mij minder uit omdat ik toch niet geassocieerd wil worden met dat soort feesten ivm integriteit.
Als je besluit om te solliciteren raad ik je aan om, wanneer je dit aan je vrienden vertelt, ook uit te leggen waarom je dat wilt, uit te leggen wat de VP doet en hun vragen te beantwoorden. Voor hen kan het ook "vreemd" zijn om opeens een agent in hun midden te hebben.
Als je nog vragen hebt kun je die PM'en naar mij, ik voel er weinig voor om dit publiek deel details neer te zetten