http://nl.wikipedia.org/wiki/OpschalingOp bovenstaande pagina wordt de opschalingsregeling in de basis uitgelegd. Een bevelvoerder mag de opschaling met tankautospuiten doen. Als de bevelvoerder ter plaatse het nodig acht mag deze 'zeer grote brand' geven. Zodra de Officier van Dienst ter plaatse is, zal deze de eventuele opschaling voor zijn rekening nemen. Uiteraard mogen beide personen ook aanrijdend al opschalen.
Zowel de bevelvoerder als OvD zijn bevoegd om ondersteunende voertuigen (redvoertuigen, grootwater transport etc.) op te roepen.
De meldkamer mag ook opschalen. Een standaard procedure is bijvoorbeeld om bij een indicatie van slachtoffers, een zolderbrand of brand in hoogbouw standaard op te schalen naar 'middelbrand'. Een centralist mag ook zelf inschatten of een opschaling noodzakelijk is. Een van onze centralisten heeft enige tijd geleden in de eerste melding direct opgeschaald naar 'grote brand', omdat hij een camera tot zijn beschikking had waar hij de brandlocatie op kon zien. Hierop was duidelijk zichtbaar dat het een bedrijfspand betrof waar de vlammen uit sloegen, zodoende is er direct groot ingezet.
De (brandweerkundige) centralisten zijn over het algemeen zelf bevelvoerder, en sommige met een aanvullende opleiding tot Officier van Dienst. Zodoende zijn zij ook in staat om zelf een inschatting te kunnen maken of een voortijdse opschaling noodzakelijk is.
Betreffende de opschaling bij hulpverleningen: dit komt een stuk minder voor dan brand, dus is ook iets minder bekend. Uitgangspunt is '1 klus per TS'. Zodoende zal bij meerdere beknellingen, bijvoorbeeld auto vs auto waarbij in beide auto's een bevrijding moet worden uitgevoerd, opgeschaald worden naar 'Middel HV'. De meldkamer kan uiteraard ook deze opschaling doen, indien de melding duidelijk genoeg is.
Vervolgens begint de onduidelijkheid. In principe moet een TS in Nederland de capaciteit hebben om een bevrijding aan een personenauto uit te voeren. Zodoende is de basisregel dat er per personenauto 1 TS komt (uiteraard tot in het redelijke: voor een kettingbotsing met 50 auto's zal niet snel 50 TS'en gealarmeerd worden...). Echter momenteel wordt de rol van een hulpverleningsvoertuig in veel regio's hervormd. Voorheen was een HV een ondersteunend voertuig: een magazijn op wielen waar zwaarder gereedschap in zit. Deze gereedschappen werden vervolgens gebruikt door de bemanning van de TS.
Bij ons in de regio zijn we inmiddels terug gegaan van 8 naar 3 HV's. Echter in deze nieuwe HV's zitten 6 mensen inclusief een bevelvoerder en is zodoende een zelfstandig opererende eenheid. Deze eenheid komt alleen ter plaatse bij complexere ongevallen, zoals een beknelling in een vrachtwagen, instortingen etc.. Maar op het moment dat je 2 TS'en en 1 HV ter plaatse hebt, is het dan middel- of grote HV...?
Overigens heeft bij THV (Technische HulpVerlening) zowel de bevelvoerder, OvD en meldkamer de bevoegdheid om op te schalen in het aantal voertuigen. Enkel de OvD (van zowel politie, brandweer als ambulance) heeft de bevoegdheid om op te schalen in GRIP-criteria.
Wellicht interessant leesvoer:
http://www.vru.nl/attachments/article/337/Repressief%20zakboek%202014%20compleet.pdf