Pijnbestrijding voor Ambulancerit

Auteur Topic: Pijnbestrijding voor Ambulancerit  (gelezen 10764 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DeBredeA

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 20 maart 2015, 11:19:42
Beste mensen,

Wellicht zit ik hier verkeerd omdat ik geen hulpverlener ben, maarrrrr..... afgelopen zomer heb ik een ongeluk gehad met de motor. De pijn was zeer hevig en voor de rit naar het ziekenhuis heeft de ambulancebroeder middels een infuus pijnstillende medicatie toegediend. Kan zijn dat het gewoon middels een injectie is gegaan, kan het me niet goed meer herinneren.
Wat ik wel kan herinneren is dat ik er behoorlijk van ging trippen, hallucineren en uiteraard geen pijn ervaren gedurende de reis naar het ziekenhuis. Ik ben hier echter wel van geschrokken en denk er nog steeds over na en daar voel ik me niet prettig bij. Ik houd absoluut niet van drugs en die handel en ben gewoon benieuwd wat voor spul het nou precies geweest is. Ik weet dat ik het toen heb gevraagd en ze hebben het me verteld maar ik kan het me simpelweg niet meer herinneren. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat er alleen pijnstillende medicatie gegeven mocht worden die alleen pijn stilt en niet waar je helemaal koekoek van wordt. Wie kan mij vertellen wat dit geweest kan zijn? Wellicht als ik weet wat ik heb gehad en wat het met je doet, dat ik er geen angst meer voor heb omdat het niet meer onbekend is.

Alvast heel erg bedankt, jullie zijn helden! O0




Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2015, 11:34:44
Ik heb dit ook eens mogen ervaren (ben ook geen hulpverlener) en dit kwam omdat mij ketamine was toegediend.
Ik denk dat bij jou ook is toegediend.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2015, 11:47:14
Ketamine lijkt inderdaad het meest voor de hand liggende
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


DeBredeA

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2015, 12:09:08
Bedankt voor de reacties!

Heb even opgezocht wat jullie aangeven en als ik het internet mag geloven lijkt mijn ervaring hier inderdaad het meeste op. Wel vreemd dat het me zo goed is bijgebleven, dacht dat je juist niets zou opslaan tijdens zo'n ervaring. Wat ik vreemd vind is dat, eenmaal in het ziekenhuis, de effecten snel weg waren. En wat ik lees zegt juist dat bij hoge doseringen, hallucinaties in de vorm zoals ik ze heb meegemaakt, voor komen. En dat houd ook in dat het effect uren kan duren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2015, 15:00:32
Ik vraag me af of er ook Midazolam is bijgegeven. Dat is juist geïndiceerd om deze bijwerking te voorkomen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2015, 16:45:31
Ik weet niet meer of dit bij mij is bijgegeven maar ik heb ook aardige hallucinaties gehad.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2015, 17:11:42
Citaat van: Expert link=msg=1338305 date=1426860032
Ik vraag me af of er ook Midazolam is bijgegeven. Dat is juist geïndiceerd om deze bijwerking te voorkomen.
Uit interesse: Voorkomen of verminderen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2015, 17:12:38
Citaat van: Bert65 link=msg=1338328 date=1426866331
Ik weet niet meer of dit bij mij is bijgegeven maar ik heb ook aardige hallucinaties gehad.

Van ketamine kunnen patienten soms gaan hallucineren, verder hangt het effect dat er gesorteerd wordt ook af van de gemoedstemming van de patient bij toediening van de ketamine, daarom wordt / werd vaak eerst midazolam gegeven als rustgevend medicijn (lichte sedatie) en zorgt men voor zoveel mogelijk rust in diorecte omgeving van patient waarna de ketamine gegeven wordt. Midazolam heeft bijwerking bij te hoge dosering, is patientafhankelijk en bijwerkingen kunnen goed ondervangen worden. Bijwerkingen zijn geen goed argument tegen het toedienen van midazolam op indicatie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2015, 17:22:43
Gezien de ernst en de pijn van het letsel, ga ik er dan maar van uit dat ik midazolam heb gehad (en ik schat in dat dit ook bij ts het geval was.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2015, 18:54:55
Citaat van: Bert65 link=msg=1338338 date=1426868563
Gezien de ernst en de pijn van het letsel, ga ik er dan maar van uit dat ik midazolam heb gehad (en ik schat in dat dit ook bij ts het geval was.
Ik denk het niet, bij het eerst geven van midazolam wordt men gesedeerd en ervaart de patient de werking van ketamine minder heftig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod