Pijnbestrijding voor Ambulancerit

Auteur Topic: Pijnbestrijding voor Ambulancerit  (gelezen 10762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2015, 13:46:03
Citaat van: Jim link=msg=1338531 date=1426941368
Maar goed, zoals eerder gezegt is midazolam onvoorspelbaar spul.. Soms liggen ze na de premedicatie de hele dag te snurken en een ander kun je blijven geven, lijkt het alsof je net een bolus nacl geeft  :-\
Onvoorspelbaar? Ik vind dat best goed meevallen in onze setting. Halfwaardetijd midazolam is iets van een halfuur. Ik vind midazolam veel voorspelbaarder dan, ik noem maar wat, valium.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2015, 13:56:05
Citaat van: Loekie link=msg=1338534 date=1426941963
Onvoorspelbaar? Ik vind dat best goed meevallen in onze setting. Halfwaardetijd midazolam is iets van een halfuur. Ik vind midazolam veel voorspelbaarder dan, ik noem maar wat, valium.

Benzodiazepines zijn in het algemeen naar mijn ervaring  onvoorspelbaar. Erg afhankelijk van lever- en nierfuncties, leeftijd, gewenning, verdelingsvolume, genetische variaties en soms lijkt de stand van de maan zelfs nog invloed te hebben ;D

Als ik dan eens op m'n appje kijk zie ik een eliminatiehalveringstijd van 240-900 minuten. Dat vind ik nou niet echt ideaal als je dan kijkt naar bijvoorbeeld propofol, dexmedetomidine of remimidazolam
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2015, 14:03:39
Je hebt gelijk dat het langer is. Gezonde volwassene: 1,5 tot 2u. Bij ouder dan 60 jaar tot 4 keer langer. Kinderen van 3-10 jaar: 1 tot anderhalf uur. Bij pasgeborenen 6 tot 12u.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2015, 14:06:05
Mijn ervaring leert me echter dat de meeste pten na halfuurtje beduidend minder gesedeerd zijn.
Bij langdurig gebruik, zoals bijv. op IC gaat dat uiteraard niet op maar dat is ook multifactorieel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2015, 18:16:05
Weet iemand waarom (es)ketamine/S-ketamine niet in het FK voorkomt?

in het Kinderformularium wel wat meer info trouwens: https://www.kinderformularium.nl/geneesmiddel/137/esketamine
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2015, 18:28:11
Citaat van: Expert link=msg=1338510 date=1426932756
Ik deel dan ook niet de mening van de expertgroep.

Verwondert mij geenzins ;-)  Ik vraag me al jaren af op welke basis die expertgroepen worden samengesteld...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2015, 18:33:50
Citaat van: Golly link=msg=1338619 date=1426958165
Weet iemand waarom (es)ketamine/S-ketamine niet in het FK voorkomt?

in het Kinderformularium wel wat meer info trouwens: https://www.kinderformularium.nl/geneesmiddel/137/esketamine


Ja. Ik had dezelfde vraag en vond het antwoord op de website:

Citaat
Daarnaast worden geneesmiddelen die voornamelijk intramuraal gebruikt worden niet opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn:

    intraveneuze voedingsonderdelen (metalen, elektrolyten, etc.) (bv. ATCcode B05.. );
    antibacterieel, systemisch en dan intramuraal gebruikt (bv J01..);
    spierrelaxantia in de operatiekamer (bv. M03..);
    autologe kraakbeencellen (M09..);
    anaesthetica (N01A..) echter wel de N01B.. omdat dat lokale anaesthetica zijn;
    sommige allergenen (V01..);
    blokkade-opheffing in de anaesthesie (V03..);
    diagnostica (V04..);
    oplos- en verdunningsmiddelen (V07..);
    tumormarkers;
    peritoneaal/dialysevloeistoffen;
    radiofarmaca;
    middelen benodigd bij craniale of spinale MRI.

Er is echter geen sluitende lijst.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2015, 18:35:35
Citaat van: Jim link=msg=1338531 date=1426941368
Leuk dat het protocol dat zegt, maar als ambulanceverpleegkundige kun je toch ook wel beredeneren dat dat esketamine nare bijwerkingen heeft (een van de weinige overigens, verder is t topspul). En dat daar wat sedatie bij hoort?

Maar goed, zoals eerder gezegt is midazolam onvoorspelbaar spul.. Soms liggen ze na de premedicatie de hele dag te snurken en een ander kun je blijven geven, lijkt het alsof je net een bolus nacl geeft  :-\

Inderdaad, er zijn gevallen bekend waarbij patienten meerdere giften ketasmine en midazolam nodig had om ''zonder zeil '' te raken maar da bejaarde medemensen al bij 2x 0.5 mg midazolam en normale dosis ketamine al pijnvrij en niet aanspreekbaar waren tot soms zelfs apnoe aan toe. Korte tijd manueel bijbeademen was dan nodig waarna in ieder geval de A&B weer stabiel was met soms een mautobe en nasale O2 als ondersteuning.

Zelf laatst nog een gezonde jonge man (fietser contra wegrijdende auto) van 80 kg met gecompliceerde tibia en cruris enkel fractuur die na 160 mg fentanyl nog veel pijn had waarbij na 2x2 mg midazolam en 2x20 mg ketamine de persoon nog steeds een emv van 15 had, wederom ketamine 20 en 15 mg plus extra midazolam in stappen tot 5 mg extra gegeven, in totaal dus 200 mcg fentanyl 75 mg ketamnest en 9 mg midazolam waarna korte tijd EMV=7, reponeren en spalken van fractuur hierna EMV= 10 en een pijnbeleving met VAS 4.
En dit zijn geen uitzonderingen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2015, 18:37:02
Citaat van: Jim link=msg=1338536 date=1426942565
Benzodiazepines zijn in het algemeen naar mijn ervaring  onvoorspelbaar. Erg afhankelijk van lever- en nierfuncties, leeftijd, gewenning, verdelingsvolume, genetische variaties en soms lijkt de stand van de maan zelfs nog invloed te hebben ;D

Als ik dan eens op m'n appje kijk zie ik een eliminatiehalveringstijd van 240-900 minuten. Dat vind ik nou niet echt ideaal als je dan kijkt naar bijvoorbeeld propofol, dexmedetomidine of remimidazolam

propofol zou misschien handig zijn bij reponeren en spalken maar zelfs op de SEH mag deSEH dokter dat niet zomaar geven...

eve een stukje wikipedia over ketamine, altijd handig kort en bondig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketamine

en die van drugsinfo unity : http://www.unity.nl/index.php?page=ketamine
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2015, 18:50:12
Vaak werd in het recente verleden ketamine/ketanest vermeden bij neurotraumapatienten vanwege hte vermeende stijgen van de intracraniele druk (ICP) Deze drukstijging treedt echter niet op volgens deze onderzoekers: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00540-014-1845-3

Ik denk dat Expert ons nog wel uitgebreider informatie kan geven over voor en nadelen en behandeling van pijnpatienten met actue forse pijn bij traumas.  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod