Na aardig wat (Amerikaanse) Duty belt-setups te hebben gekeken op YouTube vallen een aantal dingen mij op:
De dienders aan de andere kant van de zee dragen aan de koppel:
- vrijwel altijd twee patroonhouders
- vaak twee paar paar handboeien/transportboeien
- regelmatig een "backup flashlight" naast de primaire
Conclusie: de agenten daar houden dingen dubbel hebben (wellicht om te kunnen ruilen
)
Jokes aside, voor zover ik weet dragen de agenten in NL deze zaken nooit dubbel aan de koppel.
Daar zijn wel aardig wat logische verklaringen voor te bedenken:
- geen dubbele patroonhouder omdat hier de kans kleiner is dat je in een langdurig vuurgevecht terecht komt
- bewust vrij houden rug vereist ruimte management
- wellicht het zelden gebruiken van de zaklamp als hulpmiddel in leven of dood-situaties (desoriënteren verdachte)
- enz. enz. enz.
Maar.. zou een extra paar handboeien niet een welkome toevoeging zijn?
Ik verwijs even naar een YouTube filmpje van PolitieRossterdam Oost: PRO 24/7 waarin de agent op 3:07 een verdachte aanhoudt zonder handboeien bij zich te hebben aangezien hij die al eerder gebruikt heeft om een andere verdachte aan een brandtrap te ketenen.
https://www.youtube.com/watch?v=XwAaUFnOVxsHanboeientasjes zijn ook verkrijgbaar als dubbele houder die geen extra ruimte innemen op de koppel.
Extra paar handboeien zijn duur maar een gebroken kaak ook. Als die verdachte zou zien hoe jij net z'n maat aanhoudt en weet dat jij geen handboeien meer hebt, kom je gelijk een stuk minder dreigend over; verdachte denkt wellicht eerder dat er iets voor hem in zit als hij zich verzet bij zijn arrestatie.
graag hoor ik jullie ideeën hierover.