Het zou toch heel vreemd zijn dat een centralist op basis van een eerste melding van een schoorsteenbrand dit in GMS klopt en een IV alarmeert, daarna op basis van een 10-tal meldingen van een uitslaande brand niet zelf kan opschalen, totdat een bevelvoeder van de 1e TS zich inmeldt, de centralist de melding doorgeeft en de bevelvoerder dan zegt dat er opgeschaald moet worden.
Het is volgens mij redelijk gebruikelijk dat er een mandaat voor een centralist is om op te schalen tot een bepaald niveau. Ook is er op de meeste meldkamers een CaCo aanwezig die nog meer mandaat tot opschalen heeft. Het is in mijn beleving een rare situatie dat een opschaling altijd uit het veld moet komen en ik weet zeker dat een flink aantal regio's is waar de meldkamer een flink mandaat tot opschaling heeft op basis van de informatie die daar binnenkomt.
Niet mee eens en ook nog eens niet praktijk gericht, zoals gezegd er zijn misschien regio's maar mij is het niet bekend.
Hoe wil een centralist hakken in vakken en zagen in lagen?
10 tal meldingen zegt niks, ik ken wijken waar iedereen in paniek zenuwachtig gaat bellen voor een brandje op een balkon of een kerstboom, dus dat zegt niets.
Waarom niet gewoon houden aan de uitrukvoorstelen?
Er staan niet overal camera's wat bijvoorbeeld zou helpen, maar verder is het toch flink gissen voor een centralist?
Vraagje werk je zelf als bevelvoerder? Of centralist?