Dus als ik het goed begrijp krijgen ze ook voorrang op al die mensen die nu nog in de wachtrij (lees portefeuille) staan na een positief doorlopen sollicitatie..?
Gaat allemaal om het geld, door leerjaar 1 over te slaan bespaard de politieacademie veel geld. Ik heb gehoord zo rond de €50.000,- per leerling. Het percentage HTV-P sollicitanten vanuit het ROCVA welke de selectieprocedure doorkwam was ongeveer 25%.
Heb je in die tussentijd nog een andere opleiding gevolgd of werkzaamheden gedaan die gerelateerd zijn aan de HTV opleiding?
Zoals Martijn al schrijft hebben HTV-P'ers stageperiodes binnen de politie. Alleen verschillen de weken stage per opleiding. Zo heb ik afgelopen 2 schooljaren in totaal 12 weken stage gelopen bij de politie, hieraan werden wij gekoppeld aan aspiranten die voor hun opleiding studenten moesten leren begeleiden. Steeds 3 weken per halfjaar.
Ik ben zelf ook geen voorstander van het overslaan van leerjaar 1. Na 4 maanden op de PA gezeten te hebben ga je de schaduwnoodhulp stage in, dit met 0 straatervaring in een politieuniform. De eerste periode van de schaduwnoodhulp stage zal dan ook in het teken staan van uniformgewenning, zelfstandig aangiftes opnemen, baliewerkzaamheden etc. Echt de basis dus, dit ten koste van het oorspronkelijke doel van de stage. Ik ken verschillende exHTV-P'ers wie zijn aangenomen. Zij zeggen prima mee te komen, maar dit denk ik ook te maken met de gedreven- en leergierigheid van hen.
Als ik de selectieprocedure doorkom zal de praktijk leren in hoeverre de HTV-P aansluit op de PA.