Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015

Auteur Topic: Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015  (gelezen 95409 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: erdebee link=msg=1339644 date=1427358993
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs

Het laatste voorbeeld, emergency acces.. Dat is dus niet gelukt. Dat werkt dus niet als de switch in de cockpit op locked staat?

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Typisch geval van:

- gepantserde cockpitdeur is een goede oplossing als de kaping vanuit het passagierscompartiment komt
- en weer niet als de kaping juist vanuit de cockpit komt.

Kortom: zo'n deur kan je helpen, maar het kan juist ook tegen je werken.

Maar zo'n deur heeft in ieder geval alleen nut als de piloten hem echt onvoorwaardelijk kunnen vergrendelen vanuit de cockpit. Elke procedure die je verzint om hem toch van buitenaf te kunnen openen, kan mogelijk ook door een kaper gebruikt worden om vanuit het passagiersdeel de cockpit in te komen - al dan niet onder dreiging van geweld tegen de mensen in het passagierscompartiment, bijvoorbeeld.

Peen
Redacteur van

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: SniperEye link=msg=1339689 date=1427373272
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.
Volgens mij zijn er gevallen bekend dat dit wel kan gebeuren.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Citaat van: FF4266 link=msg=1339688 date=1427372962
Het laatste voorbeeld, emergency acces.. Dat is dus niet gelukt. Dat werkt dus niet als de switch in de cockpit op locked staat?

Emergency access kan geblokkeerd worden door de piloten. Op het moment dat de 'emergency code' wordt ingetoetst van buiten de cabine gaat er een alarm af in de cockpit dat iemand probeert binnen te komen met die code. De piloten hebben dan 30 sec om te reageren op dit alarm, voordat de deur automatisch wordt ontgrendeld. Ze kunnen dan kiezen uit open/dicht of geen reactie.
In het geval van geen reactie door de piloten (bijv onwel geworden) gaat de deur automatisch open na die 30 sec.
In het geval van ongewenst binnendringen door een terrorist die de code weet, kiezen ze ervoor om de deur dicht te houden.

Als een piloot kwaad wil kan hij vanuit de cockpit de emergency access blokkeren inderdaad.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!

Dat slaat nergens op in principe. Zelfmoord kan goed gepland zijn, maar ook vanuit een impuls komen. In het geval dat iemand zelfmoord pleegt vanwege psychische redenen (Dus niet als zelfmoordaanslag) zal hij zich meestal amper tot niet meer bewust zijn van zijn omgeving. De drang die mensen hebben om altijd te overleven is heel groot. Als je die drang kwijt raakt moet je heel erg ver heen zijn (Psychoses ed.) Op zo'n moment kan een mens ook niet meer helder nadenken. Zeker de gedachte dat er nog 150 mensen om zullen komen zal op zo'n moment amper tot niet doordringen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Frankieboy001

• Senior gebruiker

Dat zei het openbaar ministerie bij de persconferentie vandaag. Het heeft verder geen juridische betekenis volgens mij.

Brandweerman Sam

• Manschap A - Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • "Hoort hij de pieper gaan, dan komt Sam er aan"
Wat een bizarre wending heeft dit verhaal gekregen....

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1339694 date=1427374668
Dat zei het openbaar ministerie bij de persconferentie vandaag. Het heeft verder geen juridische betekenis volgens mij.

Volgens mij juist wel, anders zou een openbare aanklager dit niet specifiek noemen.
Ik vermoed dat vooral bedoeld werd dat het strafrechtelijk onderzoek gewoon door gaat, terwijl bij het vaststellen van individuele zelfmoord dit normaal ophoudt omdat er geen vervolging mogelijk is. Denk daarbij aan het proberen vast te stellen van geestestoestand, aanloop naar het plegen van de daad, etc...

Zwart/wit gezegd: Voor de buitenwereld is de conclusie duidelijk, maar juridisch zal men pas zelfmoord vaststellen als andere strafrechtelijke motieven voldoende uitgesloten kunnen worden. Hierdoor kunnen de middelen die bij zo'n strafrechtelijk onderzoek horen ingezet blijven worden.

(Natuurlijk ligt een en ander aan de jurisdictie waaronder dit onderzoek valt, en de daarbij van toepassing zijnde wetgeving.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: zwelgje link=msg=1339705 date=1427376354
Zwart/wit gezegd: Voor de buitenwereld is de conclusie duidelijk
Zo heel duidelijk is het niet. Even verondersteld dat het inderdaad door de piloot gebeurt is kan het nog 3 dingen zijn:
1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.
2 co-piloot zat inderdaad in een psychische toestand dat hij zich van zijn leven wilde beroven en heeft daardoor geen erg meer op de buitenwereld
3 co-piloot heeft willens en wetens gehandeld waardoor het als moord kan worden geclassificeerd.

Dat laatste is vermoedelijk de reden dat men in Frankrijk het nog geen echte zelfmoord willen noemen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v