Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015

Auteur Topic: Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015  (gelezen 95410 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1339706 date=1427377028
Zo heel duidelijk is het niet. Even verondersteld dat het inderdaad door de piloot gebeurt is kan het nog 3 dingen zijn:
1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.
2 co-piloot zat inderdaad in een psychische toestand dat hij zich van zijn leven wilde beroven en heeft daardoor geen erg meer op de buitenwereld
3 co-piloot heeft willens en wetens gehandeld waardoor het als moord kan worden geclassificeerd.

Dat laatste is vermoedelijk de reden dat men in Frankrijk het nog geen echte zelfmoord willen noemen
nr 4 een psychische aandoening hebben hem doen geloven dat er kapers aan de deur stonden in combi met 1


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Misschien wordt het tijd dat vliegtuigen ook uitgerust worden met camera's zoals je dit nu in bijna elke bus en veel treinen al ziet. Dat maakt misschien een hoop meer duidelijk in de toekomst dan alleen geluiden van de bandrecorder.


Brandweerman Sam

  • Manschap A - Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • "Hoort hij de pieper gaan, dan komt Sam er aan"
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1339706 date=1427377028

1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.


De Co Piloot moet instaat zijn in geval van nood, bijvoorbeeld wanneer de captain onwel is geworden, zelfstandig het vliegtuig te besturen/landen.

In de praktijk voert de co-piloot ook zo nu en dan zelfstandig take-off's en landingen uit.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Brandweerman Sam link=msg=1339718 date=1427381881
De Co Piloot moet instaat zijn in geval van nood, bijvoorbeeld wanneer de captain onwel is geworden, zelfstandig het vliegtuig te besturen/landen.

In de praktijk voert de co-piloot ook zo nu en dan zelfstandig take-off's en landingen uit.
Dat klopt en deze co had ook wel wat vlieguren op zijn naam staan (ruim 600), maar dat wil nog niet zeggen dat hij voor alles is voorbereid. Zelfs een piloot met duizenden vlieguren kunnen verrast worden door een vliegtuig en zijn systemen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: HJ94 link=msg=1339714 date=1427378845
Misschien wordt het tijd dat vliegtuigen ook uitgerust worden met camera's zoals je dit nu in bijna elke bus en veel treinen al ziet. Dat maakt misschien een hoop meer duidelijk in de toekomst dan alleen geluiden van de bandrecorder.
En systemen waarmee ze overal ter wereld gevolgd kunnen worden (denk: MH370). En met recorders die een harde schijf in een constructie op het dak hebben liggen, die moet blijven drijven als het ding te water gaat. En met flight recorders die jarenlang een trackersignaal blijven uitzenden.

Waarmee ik maar wil zeggen: er kan veel mis gaan met vliegtuigen. En dan kan je achteraf vast wel iets bedenken waarmee je dan wat terug kan kijken. Maar je kan je ook weer een andere situatie voorstellen waar je dan weer iets anders voor nodig hebt.

In de luchtvaart moet alles een wereldwijde standaard zijn; het is beslist geen kwestie van 'cameratje ophangen en wat draadjes trekken'. Het betekent ook dat de beelden (van meerdere camera's) weer moeten worden opgeslagen op een recorder die weer in een beschermend omhulsel (zwarte doos) moet komen, zodat die tegen brand, impact en onderdompeling in water bestand is.

Peen
Redacteur van


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Zowel de captain als de co piloot hebben al de nodige uren in een simulator gemaakt en moeten zijn geslaagd voordat ze zelfs maar met een echt toestel omhoog mogen. En je krijgt dan ook de meest rare dingen in de simulator voorgeschoteld.
En de meeste moderne verkeersvliegtuigen kunnen stijgen en landen laten uitvoeren door de computer. Handmatig landen word hoofdzakelijk nog gedaan om ervaring op te doen.

Nadeel van moderne toestellen en met name die van Airbus is dat er heel veel elektronica inzit. Airbus is alles zelfs op een beeldscherm. Dus geen 'ouderwetse' klokken meer waar je iets op kunt zien. Maar zelfs als alle elektronica uitvalt hebben ze nog een ouderwetse back up, al is dat alleen het meest noodzakelijke zoals kompas en dergelijke.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1339681 date=1427371207
Verslag Jeroen Wollaars (corrospondent van de NOS) op Twitter:

Jeroen Wollaars @wol
12:46: Frans OM: op de voice-recorder hoor je de co-piloot zwaar ademen.
12:52: Co-piloot ademde normaal. Ga niet uit van bijv. hartaanval.
Ademde hij nu normaal of niet voor de crash? En als hij daadwerkelijk zwaar ademde, hoe kan je dan zomaar uitsluiten dat hij niet onwel is geworden?  >:(


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: erdebee link=msg=1339644 date=1427358993
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs

In dit soort situaties is veelal ook de procedure bij veel vliegmaatschappijen om wanneer 1 van de 2 de cockpit verlaat de purser plaatsneemt in de cockpit tot er weer 2 (co-) piloten aanwezig zijn.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1339759 date=1427393908
Ademde hij nu normaal of niet voor de crash? En als hij daadwerkelijk zwaar ademde, hoe kan je dan zomaar uitsluiten dat hij niet onwel is geworden?  >:(
Ik denk dat je er helemaal niets mee kan aantonen of uitsluiten, behalve dan dat hij in ieder geval geleefd heeft. Zelfs als hij zwaar zou ademen bewijst dat niets, het kan zowel op iets medisch duiden als op een verhoogd adrenaline-peil wat je ongetwijfeld zou verwachten als iemand weet dat hij op minuten of seconden is van zijn al dan niet zelfgekozen dood...


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Hij was neem ik aan niet buiten bewustzijn want dan kun je de deur met de noodprocedure openen. Je moet wil je iemand buitensluiten bewust de noodprocedure van het openen actief blokkeren.