Volgens mij zo dat als de automatische piloot wordt uitgezet er een alarm te horen is, dus ook op de voicerecorder. Dit hebben ze ooit gedaan omdat een piloot zijn zoon in de cockpit liet zitten die per ongeluk tegen de stuurknuppel aanstootte waardoor de AP uit ging, met alle gevolgen van dien. Mocht dit dus het geval zijn geweest zouden de onderzoekers naast zware ademhaling ook een alarm van de AP horen.
Het alarm van de AP die uitschakelt is altijd te horen (soort korte sirene), of hij automatisch uitschakelt of handmatig wordt uitgezet is daarbij niet relevant want het geluid is exact hetzelfde. Dat de AP is uitgeschakelt is een feit, de vraag is alleen of dit bewust is gedaan of door een onwelwording. Nogmaals: als je de knuppel enige tijd 'bedient' schakelt het systeem vanzelf uit.
Alleen op de flight data recorder is wellicht te zien of het een override was, of handmatig uitgezet. Maar die is nog niet gevonden.
Ligt niet meteen voor de hand. Flightradar24 heeft de door haar ontvangen ADS-B data van de vlucht nader bekeken. Daaruit bleek dat tussen 10:30:52 uur en 10:30:55 uur de hoogte die de automatische piloot moest aanhouden handmatig is gewijzigd van 38.000 voet in 100 voet en dat het vliegtuig 9 seconden later begon met dalen.
Als dat zo is, ligt het inderdaad niet voor de hand. Dan is er moedwillig dmv de autopiloot gedaald, iets wat handmatig moet gebeuren.
Ik vraag me alleen af of Flightradar24 kan zien wat de piloot in de AP instelt, dat lijkt me haast niet. Ze kunnen m.i. alleen de actuele hoogte/(daal)snelheid zien. Ben benieuwd of dit bevestigd wordt, dan is mijn theorie ontkracht.
Ik probeer trouwens alleen een ander beeld te schetsen dan het sensatie beeld van de media. Niet om de piloot te verdedigen, maar om eens buiten de lijntjes te denken.