Niets is meer veranderlijk als wetgeving.
Ik merk als aspirant dat parate wetskennis veel weersproken wordt met "ervaring". Op mijn PA in Amsterdam wordt veel gebruik gemaakt van het politiekennisnetprogramma Juras om juist de vage grijze gebieden ook te bespreken.
Het is meermaals voorgekomen dat collega's die al jaren voor de baas werken niet meer op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, dit komt omdat belangrijke wijzigingen weliswaar via een mailtje rondgestuurd worden, maar daar moet je ook iets mee doen.
De nieuwe opiumwet is nog lang niet bij alle collega's onder de loep gebracht, wat naar mijn mening risico's met zich meebrengt in het handelen op straat straks. Moet daarbij wel zeggen dat er ook daadwerkelijk niets is geregeld om tijdens diensttijd wat bij te leren, en om het nu altijd in je eigen tijd te moeten doen is ook niet de bedoeling denk ik
Ik denk dat een toetsingsvorm nooit verkeerd kan zijn, denk hierbij aan een hoeveelheid vragen zoals bij de rtgp toets, vooral toebedeeld aan het toetsen van je vrijheids ontnemende bevoegdheden, fouilleringen etc. Mocht blijken dat je niet voldoende parate kennis hebt, kan men kijken op welk gebied dit onvoldoende is en bijscholing geven.
Op de PA sluiten we elk leerjaar af met een kennistoets van 50 vragen die werkelijk op alles kunnen slaan.