Als er geen sprake is van een doorzoeking, kan de tas in beslag worden genomen en vervolgens worden geopend. Draai je het om, dan is er al sprake van een vormverzuim waarover bij de rechter kan worden geklaagd. Met dank aan de Hoge Raad zal dat veelal niet tot bewijsuitsluiting leiden. Dat kan echter wel.
Daar heb ik het niet over. Bij het ruiken van hennep kan men er ook voor kiezen om de situatie te bevriezen. Men is naar binnen gegaan ter aanhouding van een verdachte. Vervolgens bellen om toestemming te vragen voor een doorzoeking op de opiumwet. Die tas blijft lekker dicht op de grond staan tot die toestemming er is. Dan kan je gelijk de rest van de woning bekijken of er nog meer drugs aanwezig is. Dan doe je je werk misschien nog wel beter en effectiever als het "gewoon" in beslag nemen van de tas.
Ja, natuurlijk, je mag de tas ook in beslag nemen en dan openen. (juridisch geneuzel, want die mededeling doe je aan niemand als er niemand is) Oftewel, in de praktijk, staar ik als diender naar de tas, neem hem in mijn gedachte in beslag en maak hem vervolgens open in de woning. Als ik dan maar netjes op het bureau alles op de kennisgeving van inbeslagname zet, en in mijn bevindingen vermeld dat ik de tas eerst in beslag heb genomen voordat ik hem open heb geritst.