Doel is om hete rookgassen te laten ontsnappen. Deze gassen zorgen voor een aantal dingen:
- Hoge temperatuur
- Weinig zicht
- En de belangrijkste... rookgassen zijn explosief en brandbaar.
Een opstapeling van rookgassen kan een aantal nare bijwerkingen hebben. Deze kunnen in een bepaalde concentratie zorgen voor bijvoorbeeld een backdraft of flashover. Door de gassen te laten ontsnappen zorg er inderdaad voor dat er meer zuurstof bij de brand kan (er ontstaat een stroming tussen bijv. de voordeur en het gat), waardoor de brand harder gaat branden. Toch heeft dit wel mijn voorkeur, omdat een aantal 'verassingen' worden weggenomen.
Dit verhaal heeft te maken met RSTV, een term welke je wellicht al eerder hebt gehoord. Google stroomt over van de uitleg over dit onderwerp. In Nederland maken we niet snel gaten in het dak, maar het zelfde principe als de Amerikanen gebruiken passen wij wel toe (maar dan in een iets ander stadium). Zodra ik de vuurhaard gevonden heb en ook maar een heel klein beetje onder controle is, gooi ik ook het liefst een aantal ramen open.
Om een goede stroming te krijgen moet je een ingang en een uitgang hebben waartussen zich de lucht kan verplaatsen. Wij gebruiken een raampje, de Amerikanen een gat in het dak. Ook om voorgenoemde redenen zie je steeds vaker dat er al in de brandbestrijdingsfase een ventilator wordt ingezet.
Overigens zie je in het filmpje ook hoe onwijs brandbaar rookgassen zijn in een goede mengverhouding: hij is nog geen seconde door het gat gevallen en overal waar je eerst rook zag, zie je dan opeens vuur. Naar mijn idee is daar ook een redelijk slechte RSTV-scan gebeurd: ik had de brand nog maximaal 30 seconden gegeven voordat 'ie uitslaand zou zijn...
(Dan brandt er vanzelf een gaatje in het dak: mission accomplished)