Invloed van zelfzorg door burgers op drukte SEH & HAP

Auteur Topic: Invloed van zelfzorg door burgers op drukte SEH & HAP  (gelezen 7411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Noudvanderbas

• Nieuwe gebruiker
  • *
    • Rode Kruis
Gepost op: 30 maart 2015, 14:10:13
Graag stel ik mezelf kort voor: Noud van der Bas, projectmanager bij het Rode Kruis (nationaal).
We zijn druk doende met het verspreiden van EHBO-kennis en -vaardigheden onder de bevolking, onder meer in het onderwijs. Het Rode Kruis is van mening dat iedere burger over EHBO-vaardigheden zou moeten beschikken, om zo een veiligere en zelfredzame samenleving te bereiken.
Onze stelling: "Het vergroten van zelfredzaamheid van burgers door middel van EHBO zal leiden tot minder druk op huisartsenposten en vermindering van onnodige ambulanceritten"
Graag ga ik een brede maatschappelijke discussie hierover aan, met experts in het werkveld (huisartsen,SEH-verpleegkundigen, gedragsdeskundigen etc.). Met als doel om een lobby richting de overheid te verstevigen en Eerste Hulp structureel in het onderwijs te verankeren.
In de komende maanden wil ik een bijeenkomst organiseren rondom dit onderwerp. Graag uw reactie op bovengenoemde stelling!!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2015, 15:25:26
Graag reageer ik als eerste. Het verspreiden van EHBO, als onderdeel van de schoolopleiding lijkt mij erg zinvol. Toevallig vertelde mijn vijftienjarige zoon gisteren dat hij getuige is geweest van iemand met een insult tijdens het sporten. Gelukkig was er snel hulp, maar hij had zelf geen idee wat hij in zo'n situatie voor iemand zou kunnen betekenen.

Toch betwijfel ik of de stelling dat EHBO onderwijs in het school curriculum uiteindelijk zal leiden tot een vermindering van de druk op Huisartsenposten en een vermindering van het aantal onnodige ambulanceritten. Sterker, het zelfs kunnen leiden tot een toename. Hiervoor kunnen vele argumenten worden opgevoerd, waaronder medico-legale.

Mogelijk dat een toelichting op de stelling een ander inzicht werp op de aanname.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2015, 15:38:43
Citaat van: Noudvanderbas link=msg=1340426 date=1427717413
Graag stel ik mezelf kort voor: Noud van der Bas, projectmanager bij het Rode Kruis (nationaal).
We zijn druk doende met het verspreiden van EHBO-kennis en -vaardigheden onder de bevolking, onder meer in het onderwijs. Het Rode Kruis is van mening dat iedere burger over EHBO-vaardigheden zou moeten beschikken, om zo een veiligere en zelfredzame samenleving te bereiken.
Onze stelling: "Het vergroten van zelfredzaamheid van burgers door middel van EHBO zal leiden tot minder druk op huisartsenposten en vermindering van onnodige ambulanceritten"
Graag ga ik een brede maatschappelijke discussie hierover aan, met experts in het werkveld (huisartsen,SEH-verpleegkundigen, gedragsdeskundigen etc.). Met als doel om een lobby richting de overheid te verstevigen en Eerste Hulp structureel in het onderwijs te verankeren.
In de komende maanden wil ik een bijeenkomst organiseren rondom dit onderwerp. Graag uw reactie op bovengenoemde stelling!!

De huidige eerste hulp opleidingen zijn grotendeels gericht op het basaal ingrijpen bij acute aandoeningen, in het bijzonder het reanimeren. Meer nadruk op het uitvoeren van zelfzorg zou m.i. wel relevant zijn in het behalen van uw doelstellingen. Passanten met een zelfzorgvraag (blaren, wonden, valpartijen, milde hoofdpijn, noem maar op) is tevens het grootste aanbod binnen de georganiseerde eerste hulp. Het kan dus helemaal geen kwaad om voor dergelijke aandoeningen een stevigere basis te ontwikkelen in de cursus, mits er ook voldoende aandacht is voor de situaties waarin je iemand wél doorverwijst naar de eerste lijn.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2015, 16:03:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1340444 date=1427722723

De huidige eerste hulp opleidingen zijn grotendeels gericht op het basaal ingrijpen bij acute aandoeningen, in het bijzonder het reanimeren. Meer nadruk op het uitvoeren van zelfzorg zou m.i. wel relevant zijn in het behalen van uw doelstellingen. Passanten met een zelfzorgvraag (blaren, wonden, valpartijen, milde hoofdpijn, noem maar op) is tevens het grootste aanbod binnen de georganiseerde eerste hulp. Het kan dus helemaal geen kwaad om voor dergelijke aandoeningen een stevigere basis te ontwikkelen in de cursus, mits er ook voldoende aandacht is voor de situaties waarin je iemand wél doorverwijst naar de eerste lijn.

Maar wat is nou je mening ten aanzien van de stelling?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2015, 16:36:27
Een beetje in lijn met wat Joost zegt, is het heel afhankelijk van wat je mensen leert óf het de acute zorgvraag doet verminderen. Bijna ale onderwerpen in de bestaande ehbo-scholingen van HOK en NRK komen uit in zoek (zonodig) professionele hulp, waarbij de randvoorwaarden waarbij dit niet hoeft de afgeopen 10-15 jaar alleen maar smaller zijn geworden.

Aan de andere kant kun je met snelle hulp soms erger voorkomen en is de invloed op zorgkosten misschien wel te meten, zeker bij levensbedreigende aandoeningen, maar zal het niet direct invloed hebben op de aantallen  acute zorgvragen, misschien leidt het nog wel tot meer zorgvragen doordat mensen in leven worden gehouden tot er professionele hulp is.

En als je dan een effect meet, kan het ook nog erg moeilijk zijn te bepalen of dat door die vergrote zelfredzaamheid komt of door andere factoren als toegankelijkheid, kosten, etc.

De grootste "winst" kun je behalen bij de kleine letsels, zaken die mensen echt zelf af kunnen, en dan moet je daar goede richtlijnen voor formuleren die makkelijk te vvolgen zijn. Ook een voorlichtingscampagne over welke hulp waar te krijgen en wanneer kan veel winst opleveren, en is ook een onderdeel van zelfredzaamheid.

Bijvoorbeeld: met een splinter die je er niet uit krijgt ga je naar je huisarts (assistente) en niet naar de HAP of SEH.
Met een snee die een beetje open staat ga je naar je huisarts of de HAP, niet naar de SEH.

Dat soort handelingsperpectieven bieden mensen houvast, en zouden invloed kunnen hebben, het totaalaantal zal misschien niet significant dalen, maar een verschuiving in zorg op de juiste plaats en voor de juiste kosten misschien wel.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2015, 19:01:41
Ik ben zeker vóór elke vorm van ehbo kennisoverdracht in het onderwijs. Laten we in het curriculum opnemen onder "burgervorming". Of het leidt tot een vermindering betwijfel ik, net als mijn voorgangers. Sterker nog, ook ik voorspel een toename. De manier van triage draagt hierbij. Met programma's als ProQA zal er snel professionele hulp worden gestuurd, zelfs als de melder slechts om advies vraagt. Onze collega's in het Verenigde Koninkrijk hebben hier uitgebreid ervaring mee.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2015, 19:47:41
Citaat van: CM link=msg=1340467 date=1427734901
Ik ben zeker vóór elke vorm van ehbo kennisoverdracht in het onderwijs. Laten we in het curriculum opnemen onder "burgervorming". Of het leidt tot een vermindering betwijfel ik, net als mijn voorgangers. Sterker nog, ook ik voorspel een toename. De manier van triage draagt hierbij. Met programma's als ProQA zal er snel professionele hulp worden gestuurd, zelfs als de melder slechts om advies vraagt. Onze collega's in het Verenigde Koninkrijk hebben hier uitgebreid ervaring mee.

Ik had het zelf niet beter kunnen formuleren O0 En niet alleen de collega's in het VK hebben hier ervaring mee. De eerste ervaringen binnen sommige regio's in Nederland heb ik ook al gehoord, maar dat is offtopic.

EHBO-onderwijs integreren binnen het huidige curriculum lijkt mij zeer zinvol. dit kan onder Burgerschap en Cohesie, Biologie of als thema. E.e.a. is ook afhankelijk van het type onderwijs, namelijk VO of MBO/BVE.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2015, 20:02:35
Ik lees de openingspost / stelling anders.

Meer zelfredzaamheid betekent minder telefoontjes richting 112 / HAP. Dus minder meldingen die door de ProQa-molen gaan en resulteren in een A1-rit voor een verstopte neus enzovoorts... dus een toename betwijfel ik.

Ook ik ben  zeker voorstander van stukje Eerste hulp op scholen. Scheelt denk ik veel ritten die in ProQa heel heftig eruit komen rollen, maar eenmaal TP blijkt het een hechtwondje, een verzwikte enkel, een bloedneus, een dikke knie, een scheet die dwars zit, noem het maar.

Edit, Rem kwam ertussendoor:  ;)

Citaat van: CM link=msg=1340467 date=1427734901
Sterker nog, ook ik voorspel een toename.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2015, 20:50:00
je kunt de plaats waar mensen terechtkomen verbeteren, maar of het totale aantal afneemt? Misschien minder A1 ritten, maar wel meer A2 en Hap ritten/ HAP en SEH bezoeken met eigen vervoer. Zo lang er in ehbo boekjes staat dat je met een brandwond van meer dan 2 euro omvang naar een professionele hulpverlener moet en met een schaafwond groter dan een hand ook, dan zal ehbo zelfredzaamheid niet veel verschil gaan maken ten goede. Zelfredzaam betekent niet per se minder hulpbehoevend, maar ook weten wanneer welke hulp te vragen, ook wanneer je dat daarvoor niet had gedaan (denk aan de ouderen die de dokter niet lastig willen vallen).

Internationaal noemt men het ook wel empowerment, geef mensen de tools om voor zichzelf te zorgen en om de zorg te organiseren wanneer nodig.

Zeker integreren in het middelbaar onderwijs, of bij de rijopleiding, leuk en leerzaam voor scholieren en zo bereik je een brede doelgroep :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2015, 09:40:04
Citaat van: Noudvanderbas link=msg=1340426 date=1427717413

ach helaas, mijn beroep staat niet in uw rijtje van beoogde deskundigen,  veel succes met de discussie en het vergroten van de zelfredzaamheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod