GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 56667 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Juist daarom zie bij middel en grote bedrijven meer en meer een strakkere aanwezigheidsregistratie en bezoekersregistratie komen.

Dat zie je vooral bij bedrijven waar "veiligheid" van belang is voor het productieproces.
Bij bedrijven waar dit geen rol speelt, zie je juist het tegenover gestelde, zoals automatisch toegang tot meerdere bedrijfslocaties vanwege flexwerken, uitgeven van passen aan vaste bezoekers, etc.

Maar ook bij strakkere registraties duurt het enige tijd voordat die informatie beschikbaar is, en nog langer om het te verifiëren.
Dus ook dan is er geen 100% zekerheid in de eerste fase van de hulpverlening.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: bart007 link=msg=1341284 date=1428057504
Als ik bij calamiteiten een indicatie wil hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk in een gebied verblijven ga ik op een andere manier denken.
Ik hoef klanten/bezoekers/medewerkers/hulpverleners etc. niet te registreren, maar wil weten hoeveel mensen het gebied in en uit gegaan zijn.
Het verschil geeft me afhankelijk van de meetbaarheid een indicatie.

Bij veel bedrijven zijn al (bewakings-)camera's en kun je naderhand bekijken wie er zijn in- en uitgegaan. ( was dit in Ede zo? )
Systemen die daar speciaal op afgestemd zijn zullen wel bestaan en kunnen in dit soort situaties een goed middel zijn.
Specifieker kun je dit soort systemen gebruiken met gezichtsherkenning en afhankelijk van het gebied simpel laten functioneren als personen-teller of beslisser of een toegang voor je open en dicht gaat.
Ook een bewakingscamera van de parkeergelegenheid kan zicht geven op welk voertuig was er voor de gebeurtenis aanwezig.
Zelfs bij een klein bedrijf kan een BHV-er niet alles overzien.

Klinkt leuk.

1 probleem.

Hoe lang mag je daar over doen?

Voorbeeld uit de praktijk. Zijnde mijn praktijk.

Brandmelding (bevestigd)/ontruimingsalarm (in beide gevallen wordt er (een deel) ontruimt).
Als BHV-er druk ik dan op niet meer dan 3 toetsen op een pc bij de bewaking (mits de bewaking dat al zelf niet heeft gedaan) en er rolt een papier uit met iedereen die zich in heeft gemeld. Opgesplitst op afdeling. Inclusief derden/gasten etc.
Tegen de tijd dat de fysieke ontruiming in gang is, draait de eerste grote rode auto al het terrein op (jawel, de brandweer is binnen 8 minuten ter plaatse. Dat lijkt veel maar is niks). Die man op de rechterstoel wil dan antwoord op een hele simpele vraag: is iedereen eruit?

Tegen de tijd dat je - zelfs met de modernste programma-tjes- alle filmbeelden hebt teruggekeken en hebt geturfd wie er wel of niet binnen is, ben je een week verder. Gaat de man op de rechterstoel niet leuk vinden.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Diamondback link=msg=1341291 date=1428059912
Klinkt leuk.

1 probleem.

Hoe lang mag je daar over doen?
Jij mag de tijd bepalen.
Het gaat er mij om dat we een hulpmiddel verkrijgen/vragen om poppetjes te tellen !
2e probleem
door de calamiteit is electra uitgevallen; kun je je gegevens nog bereiken
3e probleem
de verantwoordelijke BHV-er is spoorloos
4e probleem
het meetsysteem is uitgevallen
5e probleem
wie houdt bij wie er "gevlucht zijn via alternatieve routes" ( ruiten, hoogwerker , springen etc)
6e probleem
ook een systeem heeft fouten/ kinderziektes
7e tot tigste probleem
Die moeten meegenomen worden in een zienswijze, actieplan of .....  "het poppetje tellen heeft geen extra nut"
en moeten we niet verder gaan met dit stukje discussie.  ;)

PS en het maakt mij niet uit of het over een bioscoop, ziekenhuis, vertrekkende trein of metro, winkel, fabriek, boot of wat dan ook gaat. Meten is weten !
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1341293 date=1428060107
www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/lokale-brandweer-trainen-op-hulp-bij-instorting-niet-te-doen-1.4837182?ref=vp-teaser_with_list_left-right&refid=7.311004

'Lokale brandweer trainen op hulp bij instorting niet te doen
'

EDE - Volgens Ira Hoefsloot, hoogleraar Besturen en Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is het niet te doen om lokale brandweerkorpsen te trainen op hulpverlening bij instorting. "De opleiding vraag teveel specifieke kennis en hulpverleners krijgen er in Nederland domweg te weinig mee te maken."

Een mening waar ik me wel in kan vinden. Daarom hebben veel regio's daarvoor aparte eenheden die dan ingezet kunnen worden. Die hebben een haakarmbak vol met stutten en schoren en andere aanverwante artikelen. En die eenheden worden daarvoor speciaal getraind om ingezet te kunnen worden bij instortingen. De lokale korpsen kunnen de eerste inzet doen, is het nodig dat er dan alsnog in een pand opgetreden moet worden laat je gewoon die eenheden komen. Die dan komen ondersteunen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: bart007 link=msg=1341302 date=1428061128
PS en het maakt mij niet uit of het over een bioscoop, ziekenhuis, vertrekkende trein of metro, winkel, fabriek, boot of wat dan ook gaat. Meten is weten !

Alsof men enig idee heeft hoeveel mensen er in bijvoorbeeld een ziekenhuis rondlopen, laat staan op welke afdeling. Dat ga je met geen enkel systeem ondervangen.  ::)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: -Joost- link=msg=1341307 date=1428061804
Alsof men enig idee heeft hoeveel mensen er in bijvoorbeeld een ziekenhuis rondlopen, laat staan op welke afdeling. Dat ga je met geen enkel systeem ondervangen.  ::)
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: bart007 link=msg=1341308 date=1428062013
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
PS  of enkele meer uit dan er in gingen ( bij geboorte  098uo )
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1341308 date=1428062013
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
En weet je dit nog tijdens bezoekuren?  ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: bart007 link=msg=1341308 date=1428062013
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??

Voor de beeldvorming, soms zijn we onze eigen patiënten of collega's wel eens kwijt.. Daarnaast, als ik werk op afdeling A betekend dat nog niet dat ik daar de hele dag ben, in tegendeel..

Je komt echt overal en nergens, als er dan wat is op afdeling A kan ik daar bij een patiënt zijn, maar voor hetzelfde geld sta ik op elke andere afdeling die je maar kan bedenken. Van het mortuarium tot het operatiecomplex. Dan hebben we het nog niet eens over bezoekers of patiënten die zichzelf door het ziekenhuis begeven. Veel succes met dat op betrouwbare wijze bijhouden.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Peter71 link=msg=1341313 date=1428062481
En weet je dit nog tijdens bezoekuren?  ::)
Als jij iets wilt weten, moet je erom vragen !
Ik kan me niet voorstellen dat we in de huidige tijd met de kennis van nu niet een enorm stuk verder kunnen komen dat nu in veel situaties gangbaar is.
Je moet eens bedenken wat er allemaal gemeten wordt in onze maatschappij. Is een "poppetjes-teller" met een geringe foutmarge dan teveel gevraagd ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet