GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 55818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1341315 date=1428062923
Als jij iets wilt weten, moet je erom vragen !
Ik kan me niet voorstellen dat we in de huidige tijd met de kennis van nu niet een enorm stuk verder kunnen komen dat nu in veel situaties gangbaar is.
Je moet eens bedenken wat er allemaal gemeten wordt in onze maatschappij. Is een "poppetjes-teller" met een geringe foutmarge dan teveel gevraagd ?

Bij Statoil en Norsk Hydro Noorwegen zijn er systemen waar je aan de landzijde alleen binnenkomt en er ook uit kan met een pasje via een "onneembare" tourniquet. Ook aan dit systeem kleven wat bezwaren namelijk als je vanaf het water het terrein op komt kun je er door die prachtige tourniquet ook met een pasje niet uit als je daar niet binnen bent gekomen.
Bij Neste Oy Finland is er een meldplicht voor opvarenden die aan land gaan en bij de poort er onder begeleiding uit kunnen middels een tijdelijk pasje.
UK van de Orkneys tot Fawley moet je in en uitmelden bij vaak wat oudere dames die de boel heel secuur qua aankomst en vertrek in de gaten houden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: bart007 link=msg=1341284 date=1428057504
Als ik bij calamiteiten een indicatie wil hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk in een gebied verblijven ga ik op een andere manier denken.
Ik hoef klanten/bezoekers/medewerkers/hulpverleners etc. niet te registreren, maar wil weten hoeveel mensen het gebied in en uit gegaan zijn.
Het verschil geeft me afhankelijk van de meetbaarheid een indicatie.

Bij veel bedrijven zijn al (bewakings-)camera's en kun je naderhand bekijken wie er zijn in- en uitgegaan. ( was dit in Ede zo? )
Systemen die daar speciaal op afgestemd zijn zullen wel bestaan en kunnen in dit soort situaties een goed middel zijn.
Specifieker kun je dit soort systemen gebruiken met gezichtsherkenning en afhankelijk van het gebied simpel laten functioneren als personen-teller of beslisser of een toegang voor je open en dicht gaat.
Ook een bewakingscamera van de parkeergelegenheid kan zicht geven op welk voertuig was er voor de gebeurtenis aanwezig.
Zelfs bij een klein bedrijf kan een BHV-er niet alles overzien.

Plaats dan de poortjes die de NS ook heeft ;)


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: bart007 link=msg=1341308 date=1428062013
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??

Ga jij maar aan de slag met een passantenteller die ze in een winkel of supermarkt ook hebben. Die getallen komen nooit overeen, dan heb je dus +100 of -100 verschil bij een ontruiming  ;)

Citaat van: bart007 link=msg=1341327 date=1428064634
Het is en blijft inderdaad een hele uitdaging. Veel situaties zijn complex en onoverzichtelijk.
Dus lijkt het me zeker zinvol om de vraag te stellen.
Kunnen we niet beter dan nu  ! Wat willen we weten en wat hebben we daarvoor nodig ?
We hebben automatische branddeuren, sprinklersystemen, automatische rook detectie, hartregistratiesystemen, inbraakalarmen, airbags ......
maar geen "telpoortjes of andere personen-meetsystemen"  998765

Al deze systemen falen ook nog wel: kijk eens hoevaak er een OMS-alarm/sprinkler of rook-detectie onterecht af gaat... zelfde geldt voor inbraakalarmen. En dan een airbag werkt ook niet in alle gevallen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik blijf het een bizar vinden dat twee mensen niet vermist zijn en uren in een ingestort pand kunnen blijven liggen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Ik blijf het bizar vinden dat het eindeloos gespeculoos doorgaat. Er is geen enkele aanwijzing geweest dat er mensen nog in het pand zich bevonden. De brandweer heeft hierop juist geanticipeerd en de eigen mensen niet in gevaar gebracht. Wij leven in een maatschappij waarbij de schuldige graag wordt aangewezen maar hier is puik werk geleverd.

Ik spreek overigens niet in abstracte termen. Dit incident heeft in mijn regio plaatsgevonden.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Laatste poster heeft imo gelijk, hulpdiensten valt niet te verwijten. Dat bedrijf niet weet waar twee medewerkers op dat moment uithangen of ze zelfs na een aantal uur niet eens missen vind ik echt te triest. Maar dat is denk ik een andere discussie...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: warhamstr link=msg=1341744 date=1428272550
Laatste poster heeft imo gelijk, hulpdiensten valt niet te verwijten. Dat bedrijf niet weet waar twee medewerkers op dat moment uithangen of ze zelfs na een aantal uur niet eens missen vind ik echt te triest. Maar dat is denk ik een andere discussie...
Of gewoon dikke pech in combinatie met erg geschrokken zijn? BHV'ers zijn ook maar mensen en registraties falen.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Bij grotere bedrijven krijg je soms een digitale tag uitgereikt, en moet je per ruimte / afdeling hiermee de deuren openen. En heb je alleen toegang tot de ruimtes waarvoor je authorisatie hebt gekregen. Zo ook op ons eigen hoofdkantoor. Echter dat werkt ook slechts als er continu een printer meeloopt, want bij een stroomuitval als gevolg van een groot incident is er geen pc / scherm die nog werkt.
Mister Livingstone, I presume?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Walker link=msg=1342688 date=1428658435
Bij grotere bedrijven krijg je soms een digitale tag uitgereikt, en moet je per ruimte / afdeling hiermee de deuren openen. En heb je alleen toegang tot de ruimtes waarvoor je authorisatie hebt gekregen. Zo ook op ons eigen hoofdkantoor. Echter dat werkt ook slechts als er continu een printer meeloopt, want bij een stroomuitval als gevolg van een groot incident is er geen pc / scherm die nog werkt.
Er hoeft niet continu een printer mee te lopen daar is een speciaal soort computer voor, de laptop , voor het geval je deze niet kent, zo'n laptop doet het nog steeds als de stroom uitvalllen is doordat deze is voorzien van een accu/batterij  waarmee  de computer en het beeldscherm  na stroomuitval nog zo'n 5 uur kan functioneren.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Dan moeten wel alle toegangsgegevens lokaal op de laptop opgeslagen worden, anders kan je bij een stroomuitval of instorting er alsnog niet bij O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein