GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 57010 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1342780 date=1428688103
Is dat dan verplicht in kantoorsituaties?

Nee maar veel kantoren maken gebruik van toegang verlenen door een op de persoon afgegeven toegangscode / toegangspas en dergelijke.
Meestal zit er ook een beveiliger, beveiligingsfunctionaris of enige persoon die een dergelijke functie bekleedt, naast, achter of bij een computer waarop in en uitkomend verkeer bijgehouden wordt. Een dergelijk verslag kan in seconden uitgeprint zijn en meegenomen worden. Of dit bij elk bedrijf zo actief gebeurt als beschreven is een tweede.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1342780 date=1428688103
Is dat dan verplicht in kantoorsituaties?
Het is tegenwoordig heel gewoon dat je bij bedrijven en kantoorpanden aan een aanwezigheidsregistratie doet. Ik kom voor mijn werk in erg veel supermarkten en winkels, en zelfs daar doen zij aan aanwezigheidsregistratie. En in bepaalde gevallen is het inderdaad ook nog eens verplicht.

jelte

• Forum gebruiker
Ik kan je meer bedrijven opnoemen die dit niet doen dan die dit wel geregeld hebben. En als ik iets ga halen bij een bedrijf of ook als ik een afspraak heb op het gemeentehuis meld ik me en wordt netjes opgehaald maar er wordt niets geregistreerd.  Denk dat de bedrijven die dit wel nauwkeurig doen meer uitzondering zijn als regel.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Ik kan je meer bedrijven opnoemen die dit niet doen dan die dit wel geregeld hebben. En als ik iets ga halen bij een bedrijf of ook als ik een afspraak heb op het gemeentehuis meld ik me en wordt netjes opgehaald maar er wordt niets geregistreerd.  Denk dat de bedrijven die dit wel nauwkeurig doen meer uitzondering zijn als regel.
Maar nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Er gelden geheel andere eisen aan een ontruimingsplan van openbare gebouwen (zoals een gemeentehuis) dan aan die van een kantoor omdat juist in die openbare gebouwen een 100% toegangscontrole onhaalbaar is.
Bovendien het is inderdaad voor een kantoor niet verplicht echter er zijn genoeg die het doen en helaas! ook genoeg die het niet doen.
Maar als je in een dergelijk kantoor loopt om iets op te halen. Kun jij je dan zonder pasje en dergelijke volledig vrij door het gehele gebouw heen bewegen? Als je antwoord daarop 'nee' is dan zal er vast enige aanwezigheidsregistratie zijn

En of een bedrijf aan een aanwezigheidsregistratie doet hangt heel nauw samen met de veiligheidscultuur binnen een bedrijf, het beschikbare budget om meerdere personen in te zetten voor een 100% aanwezigheidsregistratie.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: p2Elst link=msg=1342901 date=1428728441
Maar nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Er gelden geheel andere eisen aan een ontruimingsplan van openbare gebouwen (zoals een gemeentehuis) dan aan die van een kantoor omdat juist in die openbare gebouwen een 100% toegangscontrole onhaalbaar is.

In welke regelgeving vind jij de verschillende eisen voor een ontruimingsplan terug?

Naar mijn mening is er juist wel vaak een 100% toegangscontrole in openbare gebouwen. Waar ik voor mijn werk kom, komt een gemiddelde burger niet zomaar langs een receptie en heb je een pasje nodig om verder het gebouw in te gaan.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Het is alleen maar valse zekerheid in kantoor en winkelomgevingen. Ik heb meerdere ontruimingen (Vals alarmen) meegemaakt bij het Kadaster en RWS. Die werken met een pasjessysteem zodat ieder bezoeker en personeel gereigstreerd is. En wat gebeurd er als het alarm afgaat? Iedereen loopt zonder uitchecken via alle (Nood) uitgangen naar buiten. Als BHV' er zou ik niet eens willen dat iedereen poogt uit te loggen, stagnatie bij de uitgang. Of te wel je hebt een registratiesysteem vol met mensen die binnen gereigstreerd zijn terwijl ze gewoon buiten staan. En dan heb je altijd mensen die besluiten dan te vertrekken omdat hun afspraak toch al klaar was of even naar de winkel lopen.  Ook is het bij veel kantoren (Waterschap Vallei en Veluwe) ondanks registratie toch makkelijk om mee te lopen met je afspraak zonder je in te schrijven. En niet eens bewust. (afspraak in openbare kantine, even mee lopen naar boven om een kaart te bekijken.)

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1342923 date=1428740058
In welke regelgeving vind jij de verschillende eisen voor een ontruimingsplan terug?

Naar mijn mening is er juist wel vaak een 100% toegangscontrole in openbare gebouwen. Waar ik voor mijn werk kom, komt een gemiddelde burger niet zomaar langs een receptie en heb je een pasje nodig om verder het gebouw in te gaan.

Maar in theaters, bioscopen, zwembaden, cafés en dergelijke openbare gebouwen is dat toch echt heel erg lastig.

Ik heb de regelgeving op verschillende plaatsen gevonden onder andere:
Het arbopodium: http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2znfmmd
Euronorm, deze gaat hoofdzakelijk over europese wetgeving: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1926

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: p2Elst link=msg=1342946 date=1428749245
Maar in theaters, bioscopen, zwembaden, cafés en dergelijke openbare gebouwen is dat toch echt heel erg lastig.

Ik heb de regelgeving op verschillende plaatsen gevonden onder andere:
Het arbopodium: http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2znfmmd
Euronorm, deze gaat hoofdzakelijk over europese wetgeving: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1926
Koop jij nooit entreetickets voor een film in de bioscoop of een theatervoorstelling?  ::)

jelte

• Forum gebruiker
Het gaat er niet om wie er een ticket gekocht heeft maar hoeveel mensen er aanwezig zijn. Dus wil je dat bijhouden moet je je ook afmelden. Gebeurt dat niet is er geen goede en betrouwbare registratie. Dus bij welk zwembad concert of theater moet je je afmelden voordat je weggaat? Sommige risico's horen nu eenmaal bij het leven.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: jelte link=msg=1343023 date=1428783154
Het gaat er niet om wie er een ticket gekocht heeft maar hoeveel mensen er aanwezig zijn. Dus wil je dat bijhouden moet je je ook afmelden. Gebeurt dat niet is er geen goede en betrouwbare registratie. Dus bij welk zwembad concert of theater moet je je afmelden voordat je weggaat? Sommige risico's horen nu eenmaal bij het leven.
Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè.  ::)