GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 57019 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bartnijmegen

• Nieuwe gebruiker
  • *
Citaat van: FF4266 link=msg=1340844 date=1427830170
Aantal vragen nav het filmpje:

Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..

Nijmegen was nauwelijks bereikbaar via A50 ...omgewaaide vrachtauto's en N325 stond ook file...

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd

Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..

Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?

Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?

Een slachtoffer wordt alleen per traumahelikopter vervoert als er redelijke tijdswinst door te boeken is. Dat was met dit weer het geval: Groot stuk weg te gaan (zoals CM aangeeft, 40 km), grote kans op wegversperring in de vorm van files (spits i.c.m. weer), takken/bomen op de rijbaan, omgewaaide vrachtwagens. Een hele rit voor de ambulance. Dat neemt overigens niet weg dat het vliegen van de heli met een slachtoffer aan boord geen kunst is. (lees meer hier) Wat ik overigens zie bij het MMT (rond 02:25) zijn 4 bemanningsleden. Arts in opleiding? :)

Op dit filmpje zie je de 07-3684 wel wegrijden, met een andere bak achterop (07-36WTH). Welke bak er ter plekke opstond, heb ik werkelijk geen idee van. Het is inderdaad een flinke bult.

De brandweermedewerkers zijn voorlichters, zoals hierboven al beantwoord is. Op dit filmpje in het begin, zie je ook "BRANDWEER VOORLICHTER" op de arm staan.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

bart007

• Senior gebruiker
p2kflex
23:17:58 31-03-15GROUP-2GLM_Prio 2 HV Gebouw Raab Karcher Max Planckstraat 22 EDE 2751
0901066BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Besturing Kazerne)
0901062BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (BvD Alarmcode)
0901075BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Springbemanning)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bert65 link=msg=1340855 date=1427833394
Ik ben geen brandweerman maar wat heeft de brandweer dan gecontroleerd? Bij een voertuig te water wordt, ondanks dat de bestuurder meldt dat hij de enige inzittende was, voor de zekerheid toch het water doorzocht. Wordt bij een instorting dan niet standaard naar mogelijke slachtoffers gezocht?
Alleen als er bij de eerst aankomende eenheden een vermissing van 1 of meerdere personen wordt gemeld. Wordt er in eerste instantie bij aankomst brandweer gemeld dat er geen personen vermist zijn, gaan wij als brandweer echt het pand niet meer in. Zeker niet bij groot instortingsgevaar. Dan blijven ook wij gewoon buiten het pand.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!

Weet ik niet. Rest heeft wel aannemelijke vermoedens.

Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?

De MAN Vervoert de HVH-I. De Volvo vervoerde de nieuwe COPI Container.

Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?

Team Voorlichting brandweer. Omdat het een maatgevend incident is met veel persaandacht waren er 2 man van Voorlichting terplaatse.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1340829 date=1427828449
Bedoel je daarmee dat de externe hulpverlening steken heeft laten vallen?

Ik zou niet weten hoe.
Er was voor de brandweer geen indicatie dat er slachtoffers waren.

Moet je dan als brandweer alsnog de gevarenzone in - ondanks dat het bedrijf aangeeft niemand te missen?
Als er geen hard bewijs is dat er nog personen binnen zijn gaan we inderdaad niet meer naar binnen. Ook voor ons als brandweer is zo'n pand dan net zo gevaarlijk als voor elk ander persoon. En gaan wij geen risico's meer nemen.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Maar ik las een reactie dat de brandweer het pand in was gegaan én de boel had gecontroleerd.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Bert65 link=msg=1340880 date=1427838713
Maar ik las een reactie dat de brandweer het pand in was gegaan én de boel had gecontroleerd.

De boel controleren op veiligheid/verdere instorting (en vervolgens het pand weer vrijgeven na bepaalde eisen) of het controleren op aanwezigheid van personen onder puin is totaal iets anders.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Er is geen sprake van een volledige instorting. Er is slechts 1 ruimte echt ingestort. Verder was alles stabiel. In ieder geval stabiel genoeg dat men na de instorting (in eerste instantie) gewoon weer aan het werk kon. Het ingestorte gedeelte was dus maar heel klein. Daarom kon de brandweer nog prima naar binnen toe.  ;)

Om precies te zijn. Het achterste magazijngedeelte is hoger als de rest. Hier was een bakstenen muur aangebracht tussen de 2 dakhoogten. Deze muur is ingestort en naar buiten op het platte dak gevallen. Dat dak is vervolgens bezweken onder het gewicht en in de daar onder gelegen ruimte terecht gekomen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

cavia

• Senior gebruiker
Ik zie op alle nieuwssites niks meer staan over 2 overleden personen. Bleek de 2e in het ziekenhuis toch niet overleden te zijn?