Ik heb de betreffende raadsvergadering gezien over een aantal brandweeroptredens en daar werd onder andere gezegd: "er was een klein brandje bij "..." achter de schoorsteen, en uiteindelijk is het hele huis afgebrand." Men heeft de brandweer al veroordeeld voor er gedegen onderzoek is gedaan. Het onderzoek van de VRK zelf naar de brand in de Bos en Duinschool beschrijft dat er geen fouten zijn gemaakt, ondanks een verkeerde aanrijdroute van de eerste TS.
Dat er nog eens kritisch wordt gekeken naar de waterwinning in buitengebieden kan nooit kwaad. Geruchten dat er pas na drie kwartier water op de stralen stond lijken mij getuigen van weinig kennis: het GWT werd op dat moment opgebouwd. Eerdere waterwinningen waren er al door de OBK en tankwagens. Een conclusie dat er vaker met LD gewerkt moet worden is in de huidige discussie niet vreemd. Maar zolang niet precies duidelijk is hoe ver de brand zich had verspreid bij aankomst van de brandweer, valt er weinig zinnigs te zeggen over de vraag of een blussing met LD wel effect had gehad.
Om de één of andere reden twijfel ik toch al gauw aan onderzoeksbureaus die in opdracht van een groep mensen die al weten wat de uitkomst van het onderzoek moet worden, dit soort incidenten onderzoeken. Overigens niet alleen op het gebied van de hulpverlening, maar in het algemeen. "Wij van Unox..........."