Bij diezelfde presentatie is mij (en anderen) uitgelegd dat USAR beroeps wil hebben omdat USAR expeditionair is. Dat is (rechtspositioneel) met vrijwilligers, binnen de constructie van USAR, niet tot nauwelijks te organiseren. Wel is het natuurlijk zo dat de beroepsmensen, niet alleen brandweer USAR is immers multidisciplinair, gemiddeld meer ervaring hebben dan een vrijwilliger.
De participanten zijn vier veiligheidsregio's (Den Haag, Rotterdam en de buren). Waarom zijn beroepsbrandweermensen uit Amsterdam, Utrecht, Maastricht, enz uitgesloten?
Ik zou het zelfs logischer vinden als men in het noorden van Nederland de kortse responsetijd zou hebben voor USAR (bijv. in Leeuwarden, Assen en Groningen) omdat ik gevoelsmatig denk dat het gebied met hoogste risico op een aardbeving met instortingen in die omgeving zal bevinden.
USAR.nl kent een relatief lange responsetijd in het binnenland. Waarom zijn de 21 andere veiligheidsregio's geen participant. Het lijkt mij de responsetijd in binnenland drastisch omlaag kan als alle (of de meeste) beroepskorpsen een USAR-team paraat hebben.
Je kan het USAR werk zelfs combineren met hoogteredding, gaspakken, NBCR, complexe technische hulpverlening bij verkeersongevallen waardoor je een kwaliteitsverbetering krijgt.