STH-team: Specialisme Technische Hulpverlening (Specialisme op maat SOM)

Auteur Topic: STH-team: Specialisme Technische Hulpverlening (Specialisme op maat SOM)  (gelezen 75654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 28 september 2016, 17:06:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1449729 date=1475074031
Nee. Maar ze rukken wel uit vanaf hun Brandweerkazerne. In dit geval is de USAR Kazerne gevestigd in Zoetermeer. Dus moeten ze wel via daar uitrukken. Want in Maastricht staan geen USAR Voertuigen.

Wat is een USAR voertuig, het gevaarte in de onderstaande video op 9:20 min?

https://www.youtube.com/watch?v=PczMkNlrALA


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #61 Gepost op: 28 september 2016, 17:43:45
Dat is 1 van de voertuigen van het USAR. Ze hebben ook nog kleinere en snellere voertuigen. Zowel USAR materieel, als materieel wat 'geleend' wordt van brandweerposten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #62 Gepost op: 28 september 2016, 18:27:35
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1449748 date=1475077425
Dat is 1 van de voertuigen van het USAR. Ze hebben ook nog kleinere en snellere voertuigen. Zowel USAR materieel, als materieel wat 'geleend' wordt van brandweerposten.

Ik begrijp niet waarom je het materieel in Zoetermeer moet parkeren, de kleinere snellere voertuigen kan je ook verdelen over Nederland. Je laat ze dan bemannen met beroepsbrandweerpersoneel uit de betreffende regio. Je haalt ook meer resultaat uit je kleinere, snellere voertuig als je tijdens een uitruk niet met zwaailicht en sirene achter de grote USAR.nl-vrachtwagen aan blijft hobbelen.

Het is toch USAR.nl, geen USAR.stadsgewest Rotterdam - Den Haag. Als alle Nederlanders burgers dit team moeten financieren met belastinggeld moet je de usar-zorg ook over het hele land verdelen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #63 Gepost op: 28 september 2016, 18:44:20
Er is ooit voor gekozen om Nederland één enkel USAR-team te geven, uiteraard ook in het binnenland in te zetten maar vooral voor internationale missies want toen had bijna elke brandweerpost nog zo'n 208-ploeg  >:D. Daar komt de keuze voor de Randstad ook vandaan: dichtbij het vliegveld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 28 september 2016, 20:19:16
Citaat van: janvangent link=msg=1449761 date=1475081060
Er is ooit voor gekozen om Nederland één enkel USAR-team te geven, uiteraard ook in het binnenland in te zetten maar vooral voor internationale missies want toen had bijna elke brandweerpost nog zo'n 208-ploeg  >:D. Daar komt de keuze voor de Randstad ook vandaan: dichtbij het vliegveld.

Vandaar dat ze gebruik maken van vliegbasis Eindhoven.

http://www.transport-online.nl/site/19488/usar-vertrekt-van-vliegbasis-eindhoven-naar-haiti/

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/reddingsteam-uit-nepal-landt-woensdag-in-eindhoven-1.4904883


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #65 Gepost op: 28 september 2016, 20:26:29
Ja, logisch toch? Geen idee waarom ze voor Eindhoven kozen, maar ik heb het ooit als bovenstaand uitgelegd gekregen en vond het aannemelijk klinken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 28 september 2016, 20:29:56
Citaat van: janvangent link=msg=1449810 date=1475087189
Ja, logisch toch? Geen idee waarom ze voor Eindhoven kozen, maar ik heb het ooit als bovenstaand uitgelegd gekregen en vond het aannemelijk klinken.

De thuisbasis van de transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #67 Gepost op: 28 september 2016, 21:10:29
De artikelen in de media slaan de plank nogal mis hier en daar. STH is er niet voor brand maar hulpverlening. De naam "elite" vind ik ook niet zo fijn.

Citaat van: oma link=msg=1449610 date=1475045776
Als ik het artikel doorlees lijkt het mij om gewoon usar-werk te gaan.

Hoe dan ook het zal voor de meeste Nederlanders er op neer komen dat ze uren onder puin liggen voor er een keer hulp komt aangezien het de gewone brandweer aan kennis ontbreekt.

USAR is primair voor grote rampen in het buitenland, lees aardbevingen e.d. STH is voor dat soort rampen maar ook grote incidenten als instortingen en grote treinincidenten.

De regionale brandweer verzorgt de basis brandweerzorg en zal daarmee bij sommige incidenten te kort kunnen schieten in materiaal en kennis. (denk aan instortingen, de zwaarst beknelde slachtoffers bij een treinincident enz).

Citaat van: Breathe link=msg=1449621 date=1475051553
Deze teams zijn voor THV begrijp ik en dan op twee scenario's:  instorting gebouwen/ constructies met mogelijke slachtoffers en op treinincidenten met mogelijke slachtoffers die met de basisinzet niet te redden of te lokaliseren zijn.

http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/samen/specialisme

Wat ik er zo uit op kan maken zijn het meestal vrijwilligers. Hoe doen zijn dit met geoefend en getraind blijven? Komt dit boven op je normale wekelijkse oefenavond?
Of zijn deze brandweermensen nog wel inzetbaar voor de reguliere uitruk, of doen ze alleen specialistisch werk?

Correct, instortingen en treinincidenten waarop STH getraind gaat worden. Let op, de teams hebben alleen instorting gehad maar nog geen trein training. De geoefendheid komt boven op hun oefenmomenten voor manschap, bevelvoerder of OVD.


Citaat van: Breathe link=msg=1449625 date=1475052424
Dit team is gewoon ontstaan omdat alle reddingscontainers uit de regio's zijn wegbezuinigd. Dus nu zit er niets tussen USAR en het reguliere brandweerwerk.
In het brandweer nieuws topic vraag ik me ook al af hoe deze brandweermensen getraind blijven, ze zijn immers specialist, ik verwacht nogal wat extra van ze als ik er zelf niet uit kom met de spullen die ik heb op mijn TS of HV.
Als deze mensen vrijwilligers zijn en dit specialisme erbij doen, dan vraag ik me af hoe zij dit getraind houden en dus die extra kennis komen brengen. Los van het feit dat er ook een opkomsttijd is. Tot die tijd zul je er alles aan doen om te improviseren en te redden.

In dat licht hoe lang heeft het geduurd voordat USAR ter plaatsen was en aan de slag ging in Alphen aan de Rijn bij de brug? Vanaf de melding tot daadwerkelijke inzet?

Ik denk namelijk dat het in de regio's gewoon lokaal met de reddingscontainers beter geregeld was, je hebt dan gelijk je mensen bij de hand, deze zullen getraind blijven waarschijnlijk merendeel beroeps waardoor de oefenbelasting minder een probleem hoeft te zijn. Plus ze zijn sneller inzetbaar.

STH is inderdaad ter vervanging van de brandweercompagnie en -pelotons. Is dit een bezuiniging? Ik denk van niet. Het is juist efficienter. Het kost minder geld maar je krijgt er wat betreft materiaal en kennis meer voor terug. Ze zijn inderdaad extra opgeleid en geoefend. Ik denk dat het voorheen niet beter geregeld was. Ik mocht namelijk ook een lid van een brandweercompagnie zijn met een 208-opleiding. En ik kan zeggen dat we niet zo goed geoefend en getraind waren om op te treden bij grote rampen. En dan had ik kwa instorting nog een kleine voorsprong door mijn bouwkundige achtergrond.

Citaat van: oma link=msg=1449626 date=1475052532
Is het op basis van vrije instroom? Kan het voorkomen dat een opgeroepen STH team net als een reguliere brandweerbasiseenheid niet kan uitrukken omdat er onvoldoende mensen opkomen c.q. een STH team buiten dienst gezet wordt omdat er te weinig vrijwilligers beschikbaar zijn?

Het is inderdaad op basis van vrije instroom maar zodanige overkill (300%) dat onvoldoende opkomst niet voor de hand ligt. In Alphen aan den Rijn zijn veel 24-uurs collega's bij de STH en kunnen dus snel inzetbaar zijn. Een vervanger voor de 24-uurs collega is zo geregeld.

Citaat van: oma link=msg=1449629 date=1475052779
Klopt het dat vrijwillige brandweermensen niet toegelaten worden tot USAR.nl?

Correct heeft zover ik weet met verzekeringen en andere administratieve rompslomp te maken.

Citaat van: janvangent link=msg=1449711 date=1475072400
In de goeie oude tijd had de 'reguliere' brandweer die kennis en training wel: het beroemde specialisme #208, ook voor vrijwilligers. Dat was zo wijd verbreid dat vrijwel elke post een ploeg had die opgeleid was om te kunnen stutten, graven en zoeken. Een jaar of tien geleden werd dat wegbezuinigd en nu komt het via de achterdeur weer terug.

Mee oneens, zoveel kennis was er niet. Ook koste het veel geld en energie om een beetje geoefendheid te behouden. Tot slot was veel materiaal van 208 aan vervanging toe. Dat was een aanleiding om te kijken of het efficiënter kon.

Citaat van: oma link=msg=1449721 date=1475073434
De participanten zijn vier veiligheidsregio's (Den Haag, Rotterdam en de buren). Waarom zijn beroepsbrandweermensen uit Amsterdam, Utrecht, Maastricht, enz uitgesloten?

Ik zou het zelfs logischer vinden als men in het noorden van Nederland de kortse responsetijd zou hebben voor USAR (bijv. in Leeuwarden, Assen en Groningen) omdat ik gevoelsmatig denk dat het gebied met hoogste risico op een aardbeving met instortingen in die omgeving zal bevinden.

USAR.nl kent een relatief lange responsetijd in het binnenland. Waarom zijn de 21 andere veiligheidsregio's geen participant. Het lijkt mij de responsetijd in binnenland drastisch omlaag kan als alle (of de meeste) beroepskorpsen een USAR-team paraat hebben.

Je kan het USAR werk zelfs combineren met hoogteredding, gaspakken, NBCR, complexe technische hulpverlening bij verkeersongevallen waardoor je een kwaliteitsverbetering krijgt.

Dit heeft met de opkomsttijd te maken. Er komt heel wat bij kijken om USAR op de weg te krijgen naar een vliegveld.

Citaat van: oma link=msg=1449758 date=1475080055
Ik begrijp niet waarom je het materieel in Zoetermeer moet parkeren, de kleinere snellere voertuigen kan je ook verdelen over Nederland. Je laat ze dan bemannen met beroepsbrandweerpersoneel uit de betreffende regio. Je haalt ook meer resultaat uit je kleinere, snellere voertuig als je tijdens een uitruk niet met zwaailicht en sirene achter de grote USAR.nl-vrachtwagen aan blijft hobbelen.

Het is toch USAR.nl, geen USAR.stadsgewest Rotterdam - Den Haag. Als alle Nederlanders burgers dit team moeten financieren met belastinggeld moet je de usar-zorg ook over het hele land verdelen.

USAR is voor inzet in het buitenland en dus ga je dat materiaal niet verdelen over NL.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 29 september 2016, 07:31:29
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
Correct, instortingen en treinincidenten waarop STH getraind gaat worden. Let op, de teams hebben alleen instorting gehad maar nog geen trein training. De geoefendheid komt boven op hun oefenmomenten voor manschap, bevelvoerder of OVD.

In 1962 hadden burgers veel begrip voor de brandweer toen ze niet in staat waren de slachtoffers te bevrijden uit de verongelukte treinen bij Harmelen. De lokale smid moest ter plaatse gaan om met snijbrander de brandweer te helpen. 54 jaar later zou je mogen verwachten dat de brandweer haar lessen heeft geleerd in het verleden. Het komt er nu dus op neer dat het de gewone brandweer aan kennis en ervaring ontbreekt en de eliteteams deze kennis ook niet hebben.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
STH is inderdaad ter vervanging van de brandweercompagnie en -pelotons. Is dit een bezuiniging? Ik denk van niet. Het is juist efficienter. Het kost minder geld maar je krijgt er wat betreft materiaal en kennis meer voor terug. Ze zijn inderdaad extra opgeleid en geoefend. Ik denk dat het voorheen niet beter geregeld was. Ik mocht namelijk ook een lid van een brandweercompagnie zijn met een 208-opleiding. En ik kan zeggen dat we niet zo goed geoefend en getraind waren om op te treden bij grote rampen. En dan had ik kwa instorting nog een kleine voorsprong door mijn bouwkundige achtergrond.

Ik denk wel dat het een ordinaire bezuiniging is die deze week door de PR-afdeling van brandweer Nederland is gepresenteerd als een kwaliteitsverbetering. Je geeft zelf al aan dat het minder geld kost en voorheen niet beter geregeld was, dus voorheen was het ook niet slechter geregeld. Feit is dat in het oude 208-systeem de responsetijd korter was waardoor de kwetsbaarste burgers en ernstige gewond geraakte burgers een hogere kans krijgen om te overleven.

Jij hekelt de term elite. Ik denk dat de PR-afdeling van brandweer Nederland deze term heeft gekozen aangezien kleine lokale media de term elite al gebruikte op maandag en de grote landelijke media het zonder uitzondering gisteren ook gebruikt hebben.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
Het is inderdaad op basis van vrije instroom maar zodanige overkill (300%) dat onvoldoende opkomst niet voor de hand ligt. In Alphen aan den Rijn zijn veel 24-uurs collega's bij de STH en kunnen dus snel inzetbaar zijn. Een vervanger voor de 24-uurs collega is zo geregeld.

Vrije instroom zegt dat de brandweerleiding bewust kiest voor kostenbesparing en het risico neemt dat een opgeroepen STH niet inzetbaar is. Je mag van de brandweer verwachten dat ze kunnen garanderen dat er altijd een STH-team direct inzetbaar.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
Mee oneens, zoveel kennis was er niet. Ook koste het veel geld en energie om een beetje geoefendheid te behouden. Tot slot was veel materiaal van 208 aan vervanging toe. Dat was een aanleiding om te kijken of het efficiënter kon.

Is er momenteel ontzettend veel extra expertise gekomen omdat de brandweer 5 eliteteams heeft in het hele land, bestaande uit beroepsbrandweermensen die een paar uur extra mogen oefenen op instorting en de rest nog niet geleerd/getraind hebben. De woorden elite en specialist slaan de plank volkomen mis. Een specialist ben je pas als je geen basisbrandweerzorg (incl. de oefenmomenten voor manschap, bevelvoerder of OVD) meer hoeft te verzorgen waardoor deze specialisten zich uitsluitend bezig houden met technische hulpverlening.

Ik ben een medisch specialist, ooit was ik basisarts. Ik kan, mag en weet alles wat een basisarts ook hoort te kunnen en weten. Een basisarts kan, mag en weet niet hetzelfde als een medisch specialist. Medisch specialisten zijn geen basisartsen die gewoon hetzelfde werk blijven doen als basisartsen en een beetje extra oefenen in hartchirurgie of anesthesiologie. Het zijn basisartsen die zes jaar in opleiding gaan om zich te specialiseren in een vakgebied en zich daarna uitsluitend bezig houden met het eigen specialisme.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
Dit heeft met de opkomsttijd te maken. Er komt heel wat bij kijken om USAR op de weg te krijgen naar een vliegveld.

Er komt inderdaad ontzettend veel bij kijken om een USAR op de weg te krijgen in het buitenland. USAR op de weg krijgen in Nederland zou geen enkel probleem moeten zijn. Het is niet zo dat als een land vraagt om USAR-hulp dat de Verenigde Naties of het verzoekende land automatisch ontheffing geeft aan de buitenlandse teams om met personeel en materieel hun land binnen te hobbelen. De landen die een team gaan sturen moeten de hele papierwinkel voor elkaar maken waardoor de teamleden, het materieel en honden mogen landen in het hulpvragende land en zonder al te veel oponthoud door de douane komen. Als de teams geen eigen vrachtwagens meenemen moeten ze ook vervoer regelen in het hulpvragende land omdat je anders met je hele zooi op de luchthaven staat.

Het bovenstaande zegt dus dat het geen enkel probleem hoeft te zijn als de teamleden in Groningen, Maastricht of Den Helder wonen. Op moment dat men op kantoor van USAR.nl daadwerkelijk gaat beginnen om een inzet in buitenland mogelijk te maken hebben de teamleden ruim voldoende tijd om naar een verzamelplaats te gaan.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449830 date=1475089829
USAR is voor inzet in het buitenland en dus ga je dat materiaal niet verdelen over NL.

Ik heb gisteren een video gepost, als je goed kijkt zie je dat USAR.nl met zwaailicht en sirene onderweg is naar Alphen a/d Rijn. Ik noem het een inzet van USAR.nl in het binnenland.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #69 Gepost op: 29 september 2016, 08:14:24
Referte de eerder genoemde presentatie:
USAR heeft zijn basis in het Instellingsbesluit USAR.NL (simpel te Googelen) en is in 2003 opgericht nadat Nederland in 1999 bij de grote aardbeving in Istanbul niet bleek van enige hulp te kunnen zijn en nadat in het rapport Oosting over de Vuurwerkramp was geconstateerd dat Nederland onvoldoende capaciteiten had om bij dit soort (zeer weinig voorkomende) scenario's hulp te kunnen bieden. De keuze om (brandweer)personeel uit de 4 regio's in Zuid-Holland te benutten is gemaakt omdat daar de enige concentratie van beroepskorpsen is die het zich (gezien de eigen paraatheid) kunnen permitteren personeel gedurende 14 dagen op buitenlandse missie te kunnen sturen.
Voor het binnenland is de procedure dat bij een mogelijke inzet een team leader naar het CoPi uitrukt en dat tegelijkertijd vanuit Zoetermeer de trailer met de complete uitrusting vertrekt (binnen kantoortijden in een halfuur, daarbuiten binnen een uur). 1 van 4 regio's heeft dienst binnenland en vertrekt met twee materieelbusjes. De trailer en de busjes begeven zich naar een uitgangsstelling op de rand van de betreffende regio. Zij rijden pas door op signaal van het CoPi/team leader. Dit houdt in dat binnen Nederland een inzet binnen 4 uur gegarandeerd is. De hondengeleiders (van de Nationale Politie) zijn in een dergelijk geval overigens vaak (Den Bosch verleden jaar) als eerste ter plaatse en vangen aan met een eerste zoekslag.
Bij een buitenlandse inzet is vaak sprake van een 'aanloop'. USAR kan binnen 6 uur vertrekken vanaf Eindhoven met een KDC10. Hier is voor gekozen omdat Defensie met Buitenlandse Zaken een overeenkomst heeft over humanitaire vlieguren, omdat de KDC10 team en goederen tegelijk kan vervoeren en omdat met Eindhoven alle procedures zijn vastgelegd en jaarlijks getraind (let op de komende dagen....). Wereldwijd is het team dan binnen 24 uur na een ramp inzetbaar.

Zoals eerder hier vermeld is er de eerste uren na een instorting geen 'operationeel gat'. Dat ga ik niet herhalen.