Correct, instortingen en treinincidenten waarop STH getraind gaat worden. Let op, de teams hebben alleen instorting gehad maar nog geen trein training. De geoefendheid komt boven op hun oefenmomenten voor manschap, bevelvoerder of OVD.
In 1962 hadden burgers veel begrip voor de brandweer toen ze niet in staat waren de slachtoffers te bevrijden uit de verongelukte treinen bij Harmelen. De lokale smid moest ter plaatse gaan om met snijbrander de brandweer te helpen. 54 jaar later zou je mogen verwachten dat de brandweer haar lessen heeft geleerd in het verleden. Het komt er nu dus op neer dat het de gewone brandweer aan kennis en ervaring ontbreekt en de eliteteams deze kennis ook niet hebben.
STH is inderdaad ter vervanging van de brandweercompagnie en -pelotons. Is dit een bezuiniging? Ik denk van niet. Het is juist efficienter. Het kost minder geld maar je krijgt er wat betreft materiaal en kennis meer voor terug. Ze zijn inderdaad extra opgeleid en geoefend. Ik denk dat het voorheen niet beter geregeld was. Ik mocht namelijk ook een lid van een brandweercompagnie zijn met een 208-opleiding. En ik kan zeggen dat we niet zo goed geoefend en getraind waren om op te treden bij grote rampen. En dan had ik kwa instorting nog een kleine voorsprong door mijn bouwkundige achtergrond.
Ik denk wel dat het een ordinaire bezuiniging is die deze week door de PR-afdeling van brandweer Nederland is gepresenteerd als een kwaliteitsverbetering. Je geeft zelf al aan dat het minder geld kost en voorheen niet beter geregeld was, dus voorheen was het ook niet slechter geregeld. Feit is dat in het oude 208-systeem de responsetijd korter was waardoor de kwetsbaarste burgers en ernstige gewond geraakte burgers een hogere kans krijgen om te overleven.
Jij hekelt de term elite. Ik denk dat de PR-afdeling van brandweer Nederland deze term heeft gekozen aangezien kleine lokale media de term elite al gebruikte op maandag en de grote landelijke media het zonder uitzondering gisteren ook gebruikt hebben.
Het is inderdaad op basis van vrije instroom maar zodanige overkill (300%) dat onvoldoende opkomst niet voor de hand ligt. In Alphen aan den Rijn zijn veel 24-uurs collega's bij de STH en kunnen dus snel inzetbaar zijn. Een vervanger voor de 24-uurs collega is zo geregeld.
Vrije instroom zegt dat de brandweerleiding bewust kiest voor kostenbesparing en het risico neemt dat een opgeroepen STH niet inzetbaar is. Je mag van de brandweer verwachten dat ze kunnen garanderen dat er altijd een STH-team direct inzetbaar.
Mee oneens, zoveel kennis was er niet. Ook koste het veel geld en energie om een beetje geoefendheid te behouden. Tot slot was veel materiaal van 208 aan vervanging toe. Dat was een aanleiding om te kijken of het efficiënter kon.
Is er momenteel ontzettend veel extra expertise gekomen omdat de brandweer 5 eliteteams heeft in het hele land, bestaande uit beroepsbrandweermensen die een paar uur extra mogen oefenen op instorting en de rest nog niet geleerd/getraind hebben. De woorden elite en specialist slaan de plank volkomen mis. Een specialist ben je pas als je geen basisbrandweerzorg (incl. de oefenmomenten voor manschap, bevelvoerder of OVD) meer hoeft te verzorgen waardoor deze specialisten zich uitsluitend bezig houden met technische hulpverlening.
Ik ben een medisch specialist, ooit was ik basisarts. Ik kan, mag en weet alles wat een basisarts ook hoort te kunnen en weten. Een basisarts kan, mag en weet niet hetzelfde als een medisch specialist. Medisch specialisten zijn geen basisartsen die gewoon hetzelfde werk blijven doen als basisartsen en een beetje extra oefenen in hartchirurgie of anesthesiologie. Het zijn basisartsen die zes jaar in opleiding gaan om zich te specialiseren in een vakgebied en zich daarna uitsluitend bezig houden met het eigen specialisme.
Dit heeft met de opkomsttijd te maken. Er komt heel wat bij kijken om USAR op de weg te krijgen naar een vliegveld.
Er komt inderdaad ontzettend veel bij kijken om een USAR op de weg te krijgen in het buitenland. USAR op de weg krijgen in Nederland zou geen enkel probleem moeten zijn. Het is niet zo dat als een land vraagt om USAR-hulp dat de Verenigde Naties of het verzoekende land automatisch ontheffing geeft aan de buitenlandse teams om met personeel en materieel hun land binnen te hobbelen. De landen die een team gaan sturen moeten de hele papierwinkel voor elkaar maken waardoor de teamleden, het materieel en honden mogen landen in het hulpvragende land en zonder al te veel oponthoud door de douane komen. Als de teams geen eigen vrachtwagens meenemen moeten ze ook vervoer regelen in het hulpvragende land omdat je anders met je hele zooi op de luchthaven staat.
Het bovenstaande zegt dus dat het geen enkel probleem hoeft te zijn als de teamleden in Groningen, Maastricht of Den Helder wonen. Op moment dat men op kantoor van USAR.nl daadwerkelijk gaat beginnen om een inzet in buitenland mogelijk te maken hebben de teamleden ruim voldoende tijd om naar een verzamelplaats te gaan.
USAR is voor inzet in het buitenland en dus ga je dat materiaal niet verdelen over NL.
Ik heb gisteren een video gepost, als je goed kijkt zie je dat USAR.nl met zwaailicht en sirene onderweg is naar Alphen a/d Rijn. Ik noem het een inzet van USAR.nl in het binnenland.