Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?

Auteur Topic: Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?  (gelezen 11375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #10 Gepost op: 5 april 2015, 13:51:45

IM voor een vkr omdat ie veel onderweg is? Dan ook voor de vertegenwoordigers? Die rijden Ook vele kms.

Een klein verschil hier is echter:Er zijn genoeg vkr's die met of opvallende wagens rijden of zwaailicht/flitsers op de auto hebben. Iets wat maar weinig vertegenwoordigers zullen hebben. Tevens heeft een vkr toch iets meer inzicht qua veiligheid in het verkeer. En natuurlijk kun je in veel gevallen het beste door rijden. Maar als je zoals ik op de motor ben, moet je toch stoppen om te kunnen bellen. En laat die nu ook flitsers van voor hebben (Helaas nog niet van achter, heeft een zwaailicht paal op gezeten) en de striping op de zij kant is reflecterend. Al kun je maar iets doen tot de WIS of een andere hulpdienst er is om de benodigde beveiliging over te nemen!  Als er verdere hul is, zal ik, na overleg, zeker zo snel mogelijk weg willen zijn. Op de heenweg heb ik mijn eigen werk waar ik nog naar toe moet en verwacht word tenslotte! lol


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #11 Gepost op: 5 april 2015, 14:37:37
Citaat van: NS1607 link=msg=1341612 date=1428195610
Mathijs.

Een E-VKR moet ook zelfstandig kunnen optreden.
Als er toch altijd een beroeps naast staat (om zn handje vast te houden  ;D ;D ) Dan heeft dat ook niet zo heel veel zin.
Mijn 1e jaar als E-VKR had ik nog een mooie instructie van een Politie agent.
En niet alleen maar in het zaaltje wat instructie en hoe je je eigen persoonlijke veiligheid kan waarborgen (wat ook zeer belangrijk is)
Maar we zijn ook met de groep naar buiten gegaan voor wat praktijk.

Nu met de E-learning methode kan zowat iedere boerenlul E- VKR worden.
En juist dat vind ik niet echt kunnen, want de praktijkervaring mist dan volkomen.
Het is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.


Jos.

Uiteraard kunnen onze E-VKR zelfstandig werken, de meesten draaien al een paar seizoenen mee. Ik word geraadpleegd door de coordinator als er vragen zijn in de voorbereidingen of tijdens het evenement. Ik geef zelf ook advies over hoe er gewerkt word in de groep, zodat de coordinator eventueel kan corrigeren, waar nodig.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #12 Gepost op: 6 april 2015, 03:44:46
Uit de i.m. filmpjes en boekjes kun je wel een boel handige extra informatie halen.
Helaas ben ik ook wel eens blij geweest dat ik er een beetje vanaf wist. Niet onderweg,
maar gewoon op mijn werkplek waar even verderop twee auto's een boem-is-ho-tje deden...
Tsja, daar sta je dan in je uniform... Kun je twee dingen doen: is niet exact op mijn werkplek, dus doe ik niets mee,
of: 't is pal naast mijn werkplek en "iedereen verwacht dat ik iets doe"... Uiteindelijk met wat kegels een veilige situatie gecreeërd
volgens het model tweezijdig aanrijdgevaar, en met een schouwkaartje in het achterhoofd een melding gemaakt. (Viel uiteindelijk gelukkig mee met letsel.)
Ik geloof niet dat een vertegenwoordiger snel op zijn mooie pak word aangekeken om eens wat te gaan doen in een dergelijke situatie...

Dat je veel onderweg bent als vkr vind ik niet echt een reden voor im, al kan het wel handig zijn als je in een opvallend voertuig zou rijden...
(ik heb wel een-en-ander aan boord  98uiye, maar niet binnen handbereik (!) en niet standaard aangesloten op 12 volt. (!) kan ik dus niet "uit schrik" / "zomaar" gebruiken, de achterklep moet eerst even open)

Meer kennis over afzettingen lijkt mij heel erg prettig, dus brl lijkt me een mooi iets om te hebben.
En "veilig werken langs de weg" is voor sommige figuren ook geen overbodige luxe, al kan ik me best voorstellen dat die nog eens verplicht gesteld zou worden, al dan niet in aangepaste vorm voor verkeersregelaars en afzetploegen.

En dan nog een reactie op e-vkr... wie dat ooit heeft bedacht... lekker goedkoop en je voorkomt dat de hekken van de gemeente gestolen worden... maar het aspect verkeersinzicht is terug gebracht tot bijna 0. Om het over onjuiste inhoud nog maar niet te hebben... 98uiye

En om dan nog even een extra vraag in dit topic te gooien 998765:
Wie zouden de extra opleidingen moeten betalen; en waar moet dat geld vandaan komen?
(bijv. Werkgever moet betalen; hogere prijs vragen aan klant...)

(genoeg getypt: meer komt volgende keer wel weer  ;) )
common sense is not so common...


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2015, 14:35:36
Citaat van: Bas1988 link=msg=1341774 date=1428284686
UEn dan nog een reactie op e-vkr... wie dat ooit heeft bedacht... lekker goedkoop en je voorkomt dat de hekken van de gemeente gestolen worden... maar het aspect verkeersinzicht is terug gebracht tot bijna 0. Om het over onjuiste inhoud nog maar niet te hebben... 98uiye


Tja, en dat is ook het punt waar ik over struikel.
De E-VKR opleiding is zoals ik eerder zei veel te mager.
Kon zoals je aanhaalt wat meer in over verkeers inzicht.
Nu is het vooral zo dat je een stopteken en een oprijteken aangeleerd krijgt.
En er word vooral op gehamerd dat hoe groter en zwaarder het voertuig is, hoe langer de remweg, en dat snapt mijn grote teen ook dat de massa van het voertuig de remweg bepaald.
En dat vind ik dus persoonlijk zwaar onder de maat.

Je bent in feite verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers van het evenement, en ook van de weggebruikers.
Wat ik vaak zie dat door gebrek aan opleiding nogal wat kamikaze acties de revue passeren.
En om alleen maar gezellig bij een bord de staan in de hoop dat het niet gejat of verplaatst wordt, lijkt me het onzinnig om hiervoor een VKR in te zetten.

Mij gaat het er om dat een E-VKR meer bewust gemaakt moet worden om met diverse situaties om te gaan, en juist dat kan alleen maar door praktijktraining.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2015, 15:50:29
Aangezien mijn visie niet is meegenomen in de start van het topic:
Citaat van: HIT link=msg=1341473 date=1428149654
Beste Batoutofhell, sinds het samenvoegen van de uitgave voor VKR ( afkomstig CROW ) en het BRL 9101 uitgaven 96a/b ben ik al van mening dat een VKR ook gewoon zijn BRL zou moeten halen.
En eigenlijk al ver daarvoor ben ik van mening dat een VKR ook de cursus "Veiligwerken aan de weg" had moeten volgen. Deze is niet heilig, maar geeft iets meer inzichten in de onveiligheden in het verkeer.

Verder zie je steeds vaker dat opdrachtgevers gaan verwachten van VKR's dat zij de afzetting opzetten en beheren met het door de afzetbedrijven geleverde materieel. En eigenlijk mag dat niet eens, in bijna elke opdracht aan de opdrachtgevers staat "afzetting geleverd, geplaatst en beheerd volgens CROW 96a/b" en volgens die uitgave mag je alleen een afzetting plaatsen/verwijderen als je de cursus BRL9101 met een goed gevolg hebt afgelegd.
VKR bedrijven weten dit en vegen hiermee hun achterste schoon, en bij een controle spelen de meesten de vermoorde onschuld.
Op 1 bedrijf na, deze is onlangs voor de tweede maal bezocht voor de certificering en was deze bijna kwijt geweest bij het eerste bezoek omdat VKR's in VKR kleding de afzetting plaatsten en zonder papieren hiervoor dus cruciale fouten maakten. Ze besloten onder andere dat de helft van de borden niet nodig waren omdat ze al aan 1 zijde van de weg stonden op een 2+2 situatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2015, 16:24:03
Op 1 bedrijf na, deze is onlangs voor de tweede maal bezocht voor de certificering en was deze bijna kwijt geweest bij het eerste bezoek omdat VKR's in VKR kleding de afzetting plaatsten en zonder papieren hiervoor dus cruciale fouten maakten. Ze besloten onder andere dat de helft van de borden niet nodig waren omdat ze al aan 1 zijde van de weg stonden op een 2+2 situatie.

Dat is nu net het punt HIT. Je weet niet hoe en wat er geplaatst moet worden, dus doe je wat je goed (genoeg) lijkt. Het feit dat er bepaalde voorschriften zijn voor afzettingen in aantal, plaatsing en tussenruimtes en dergelijke kun je ook niet weten als je geen brl hebt.
En op sommige plekken word brl wel aan gehouden, maar is de ruimte tussen de afzettingen weer te groot! (Was geen werk aan de weg, maar een afgezet gedeelte om bussen vrij baan te geven. Auto's werden aan het begin erlangs gestuurd en een stukje voorbij mij doken ze toch tussen de afzettingen door om mensen te laten in of uitstappen. lol  Bedacht me pas later dat ik afzetlint bij me had).


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2015, 19:34:44
Ik sluit me helemaal bij HIT aan en batoutofhell aan.

Maar hoe dachten jullie de werkgevers vervolgens zo ver te krijgen om het uitgebreidere opleidingspakket te gaan betalen?
Want als je moet investeren dan red je dat niet door 22,50 per persoon per uur aan de klant door te rekenen...

(ooow, wat voel ik een bepaalde afkorting met 3 letters kriebelen... kan het mooi in meegenomen...  998765)
common sense is not so common...


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2015, 21:11:59
Ik denk dat je een deel wel terugverdient door de betere kwaliteit VKR's op de weg. Betere doorstroming/begeleiding/uitstraling.

Helaas ligt de markt op z'n gat en hebben de opdrachtgevers keuze te over. De prijs kan alleen omhoog als alle VKR bedrijven gezamenlijk een minimumprijs afspreken, wat weer niet mag volgens NL wetgeving als ik me niet vergis.

COA dan maar???
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2015, 21:23:47
Citaat van: Mattijs link=msg=1341918 date=1428347519
COA dan maar???
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers ???
Of bedoel je CAO >:D


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2015, 21:25:18
Citaat van: Sylvester link=msg=1341921 date=1428348227
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers ???
Of bedoel je CAO >:D

Die van de bonden idd :P  0098
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV