Wat ik zie: Altijd is er maar 1 BOA aan het werk.... Bij Veolia zijn er ondanks korte treinen(2 en 3 lengte) toch stiekem 4 boa`s aan het werk. Altijd 1 duo.. IS het niet mogelijk, te duur of niet belangrijk genoeg?
Er lopen beveiligers rond in NL die werk zoeken. Ik heb Beveiliging 2 en werken langs het spoor. Als er nog 1 of 2 cursussen gevolgd moeten worden, spring ik graag bij als 2e mannetje bij een BOA.
Graag hoor ik jullie mening. Ik denk dat NS een voorbeeld moet nemen aan Veolia( 2 BOA`s ongeacht treinlengte, evenement of whatever) of bij geldkwestie toch nadenken kunnen om te zeggen dat particuliere beveiligingsbedrijven bijspringen om een paar handjes extra te bieden.
Correct me if I am wrong, maar Veolia werkt alleen maar met controle ploegen. Dus die 2 tot 4 man wisselen van treinen en zijn er dus ook niet altijd.
Domein IV klopt. Tevens zijn we geweldsbevoegd met de transportboeien en hebben we de mogelijkheid tot de wapenstok mits de baas dit wil. Hier zijn we alleen niet op gecertificeerd.
Ik verwacht de SpoPo niet meer terug. Ik lees hier vaak zat dat de politie kampt met personeel en geld tekorten dus worden de huidige agenten ingezet daar waar ze het meeste nodig zijn. In dat licht zie ik ze dan ook niet meer terug komen in de oude vorm. Al zou dat wel gebeuren, dan nog is dat niet de oplossing tegen de agressie richting de conducteur. Want het moet op goed geluk zijn dat de conducteur agressie heeft op zijn trein en dan ook nog eens politie in de buurt hebben die het over kunnen nemen. In diezelfde situatie kunnen wij dat ook, plus wij zijn qua mensen met twee keer zoveel meer dan dat de SpoPo ooit was.
Als ze er toe besluiten de BOA OV de optie te geven om over te stappen naar de Politie om de SpoPo te gaan vormen als algemeen opsporingsambtenaar, dan is het cirkeltje weer rond en doen we hetzelfde als in 2000 toen de SpoPo werd afgestoten naar het toenmalige KLPD. Uiteindelijk zal er dan ooit weer een reorganisatie bij de Politie zijn en dan kampt het OV weer met de problemen. Ik ben dan ook voorstander om de NS (En welk vervoersbedrijf dan ook) dit in eigen beheer te houden met de mogelijkheden die de nederlandse wet biedt. Om vervolgens de samenwerking tussen ons en de Politie te verbeteren en ze niet meer voor onzin meldingen te laten komen die wij zelf af kunnen handelen zodat de Politie ook weet dat we niet voor niets bellen.
Overigens wordt de huidige schreeuw om meer geweldsmiddelen gedaan over de rug van de conducteur omdat die mishandeld worden. Dit vind ik niet juist omdat ons meer geweldsmiddelen toepassen niets oplost voor die conducteur. Daar ligt de oplossing dan ook niet in. Wel ben ik van mening dat wij op te hoge risico situaties afgestuurd worden waarbij het niet altijd mogelijk is om je terug te trekken en de huidige middelen die ik bezit er niet voldoende voor zijn om dan nog door te pakken.