Spoorweg Incidenten - En de gevolgen

Auteur Topic: Spoorweg Incidenten - En de gevolgen  (gelezen 4908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Gepost op: 7 april 2015, 16:58:04
Als we naar de afgelopen tijd kijken dan regent het incidenten met NS medewerkers.
Even een klein aantal voorbeelden:

Weer klap voor NS'er, maar pepperspray is 'lastige stap'
http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene-Hart/article/detail/3946007/2015/04/07/Weer-klap-voor-NS-er-maar-pepperspray-is-lastige-stap.dhtml

Opnieuw NS-medewerker mishandeld
http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene-Hart/article/detail/3946018/2015/04/07/Opnieuw-NS-medewerker-mishandeld.dhtml

Passagier mishandelt treinreizigers en NS-personeel
http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/3927632/2015/03/26/Passagier-mishandelt-treinreizigers-en-NS-personeel.dhtml

Na reeks incidenten weer NS-medewerker mishandeld
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3901461/2015/03/13/Na-reeks-incidenten-weer-NS-medewerker-mishandeld.dhtml

Is voor de NS de maat vol en ook de Politiek en wil men betere beveiliging voor de NS medewerkers van Service en Veiligheid.

Nou zit men als NS'er in BOA Domein 2 OV. Als men pepperspray en wapenstok wil geven zal men toch misschien is moeten overwegen om of BOA OV aan te passen of de NS'ers in Domein 6 te plaatsen netzo als de douane, met een duidelijke afgebakende taken dat men gelijk bevoegd is voor alle taken rond om NS/ProRail (hoelang zullen die nog apart zijn  ;D) terrein.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Aan de ene kant zie ik er wel de voordelen ervan in. Maar eigenlijk zie ik liever de spoorwegpolitie weer terug komen en dan niet bevoegd voor alle feiten op NS gebied maar gewoon als algemeen opsporingsambtenaar die zich hoofdzakelijk bezighoud met NS/ProRail en andere vervoerders. Eventueel kunnen de bestaande BOA's OV dan daarna over. En betalen men gewoon dezelfde kosten alleen dan aan de politie. Voordelen ten top lijkt mij.




en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #1 Gepost op: 7 april 2015, 17:44:03
Wat ik zie: Altijd is er maar 1 BOA aan het werk.... Bij Veolia zijn er ondanks korte treinen(2 en 3 lengte) toch stiekem 4 boa`s aan het werk. Altijd 1 duo.. IS het niet mogelijk, te duur of niet belangrijk genoeg?

Er lopen beveiligers rond in NL die werk zoeken. Ik heb Beveiliging 2 en werken langs het spoor. Als er nog 1 of 2 cursussen gevolgd moeten worden, spring ik graag bij als 2e mannetje bij een BOA.

Graag hoor ik jullie mening. Ik denk dat NS een voorbeeld moet nemen aan Veolia( 2 BOA`s ongeacht treinlengte, evenement of whatever) of bij geldkwestie toch nadenken kunnen om te zeggen dat particuliere beveiligingsbedrijven bijspringen om een paar handjes extra te bieden.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2015, 09:13:22
"Nou zit men als NS'er in BOA Domein 2 OV."

Een Boa OV zit in domein IV.
Wat geweldsbevoegdheid betreft zijn de conducteurs volgens mij Boa 2 (geweldsgebruik zonder hulpmiddelen, en tevens bevoegd tot toepassen veiligheidsfouillering).
De medewerkers toezicht en veiligheid zijn volgens mij Boa 3 (boa 2 met daarbij transportboeien).

Of vergis ik mij hierin ?


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2015, 09:28:45
Citaat van: en-er-gy link=msg=1342090 date=1428421443
Wat ik zie: Altijd is er maar 1 BOA aan het werk.... Bij Veolia zijn er ondanks korte treinen(2 en 3 lengte) toch stiekem 4 boa`s aan het werk. Altijd 1 duo.. IS het niet mogelijk, te duur of niet belangrijk genoeg?

Er lopen beveiligers rond in NL die werk zoeken. Ik heb Beveiliging 2 en werken langs het spoor. Als er nog 1 of 2 cursussen gevolgd moeten worden, spring ik graag bij als 2e mannetje bij een BOA.

Graag hoor ik jullie mening. Ik denk dat NS een voorbeeld moet nemen aan Veolia( 2 BOA`s ongeacht treinlengte, evenement of whatever) of bij geldkwestie toch nadenken kunnen om te zeggen dat particuliere beveiligingsbedrijven bijspringen om een paar handjes extra te bieden.

Correct me if I am wrong, maar Veolia werkt alleen maar met controle ploegen. Dus die 2 tot 4 man wisselen van treinen en zijn er dus ook niet altijd.

Domein IV klopt. Tevens zijn we geweldsbevoegd met de transportboeien en hebben we de mogelijkheid tot de wapenstok mits de baas dit wil. Hier zijn we alleen niet op gecertificeerd.

Ik verwacht de SpoPo niet meer terug. Ik lees hier vaak zat dat de politie kampt met personeel en geld tekorten dus worden de huidige agenten ingezet daar waar ze het meeste nodig zijn. In dat licht zie ik ze dan ook niet meer terug komen in de oude vorm. Al zou dat wel gebeuren, dan nog is dat niet de oplossing tegen de agressie richting de conducteur. Want het moet op goed geluk zijn dat de conducteur agressie heeft op zijn trein en dan ook nog eens politie in de buurt hebben die het over kunnen nemen. In diezelfde situatie kunnen wij dat ook, plus wij zijn qua mensen met twee keer zoveel meer dan dat de SpoPo ooit was.

Als ze er toe besluiten de BOA OV de optie te geven om over te stappen naar de Politie om de SpoPo te gaan vormen als algemeen opsporingsambtenaar, dan is het cirkeltje weer rond en doen we hetzelfde als in 2000 toen de SpoPo werd afgestoten naar het toenmalige KLPD. Uiteindelijk zal er dan ooit weer een reorganisatie bij de Politie zijn en dan kampt het OV weer met de problemen. Ik ben dan ook voorstander om de NS (En welk vervoersbedrijf dan ook) dit in eigen beheer te houden met de mogelijkheden die de nederlandse wet biedt. Om vervolgens de samenwerking tussen ons en de Politie te verbeteren en ze niet meer voor onzin meldingen te laten komen die wij zelf af kunnen handelen zodat de Politie ook weet dat we niet voor niets bellen.

Overigens wordt de huidige schreeuw om meer geweldsmiddelen gedaan over de rug van de conducteur omdat die mishandeld worden. Dit vind ik niet juist omdat ons meer geweldsmiddelen toepassen niets oplost voor die conducteur. Daar ligt de oplossing dan ook niet in. Wel ben ik van mening dat wij op te hoge risico situaties afgestuurd worden waarbij het niet altijd mogelijk is om je terug te trekken en de huidige middelen die ik bezit er niet voldoende voor zijn om dan nog door te pakken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2015, 09:33:21
Citaat van: Oscar link=msg=1342173 date=1428477202
"Nou zit men als NS'er in BOA Domein 2 OV."

Een Boa OV zit in domein IV.
Wat geweldsbevoegdheid betreft zijn de conducteurs volgens mij Boa 2 (geweldsgebruik zonder hulpmiddelen, en tevens bevoegd tot toepassen veiligheidsfouillering).
De medewerkers toezicht en veiligheid zijn volgens mij Boa 3 (boa 2 met daarbij transportboeien).

Of vergis ik mij hierin ?

Als ik kijk naar de betreffende aanwijzingsbesluiten, dan volgt dat daar niet helemaal uit.

Het "Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar NS Groep N.V., Service & Veiligheid 2014", dat ziet op medewerkers Service & Veiligheid, bevat namelijk de volgende tekst:
Citaat
De buitengewoon opsporingsambtenaar kan de in artikel 7, eerste en derde lid, van de Politiewet 2012 omschreven bevoegdheden uitoefenen met gebruikmaking van handboeien.

Het "Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar NS Groep 2012", dat ziet op (hoofd)conducteurs en medewerkers Service & Veiligheid, bevat geen enkele verwijzing naar de Politiewet.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2015, 17:05:20
Elk treinstel 2 BOA's. Probleem grotendeels opgelost. Alleen...dat kostenplaatjes wat er aan hangt!  98uiye


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2015, 18:43:19
Las vandaag in AD dat er NS'ers waren bedreigd met een Pistool :o Dat gaat S&V niet trekken hoor
Kan alleen het artikel niet meer terug vinden


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2015, 18:55:14
Citaat van: Bollie link=msg=1342299 date=1428511399
Las vandaag in AD dat er NS'ers waren bedreigd met een Pistool :o Dat gaat S&V niet trekken hoor
Kan alleen het artikel niet meer terug vinden

Met alle respect voor alle BOA's doen goed werk. BOA's afschaffen en SPOPO weer invoeren zoals in veel Topic's is aangegeven. Gewoon een ieder meenemen in de selectieprocedure Politie die geldt voor functie van surveillant of assistent.  Ben je van alles af qua bevoegdheden etc etc. Deze surveillanten inzetten voor meerdere taken, maakt de functie ook aantrekkelijk. Publiek domein, parkeerbeheer, milieu, NS stations, etc. Opgelost handhaving en toezicht gewoon onderbrengen bij Nationale politie gelijke regels, taken, bevoegdheden, aansturing etc.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 april 2015, 19:02:45
Politie toont man die NS'er met pistool bedreigde
Het opsporingsprogramma Team West heeft gisteravond beelden getoond van een man die een conducteur van de NS met een een vuurwapen bedreigt. De reiziger werd uit de trein gezet omdat hij geen vervoersbewijs had. Daar werkte hij niet aan mee, waarop hij een vuurwapen liet zien en de conducteur vertelde dat hij 'de eerste zou worden die op de trein werd doodgeschoten.'


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2015, 12:03:04
Vanaf vandaag patrouilleren twintig extra agenten dagelijks op treinstations om agressie tegen NS-personeel aan te pakken. De Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) meldt dat de politie en de Nederlandse Spoorwegen hier gisteren een akkoord over hebben bereikt.

Al in maart spraken politie, NS en de politiek af dat de veiligheid van NS-personeel met extra politie-inzet moest worden verhoogd. De politie is aanwezig op treinstations waar vaker sprake is van agressie of zwartrijders.
Het gaat om de volgende stations: Almere, Amsterdam Centraal, Alkmaar, Schiphol, Leiden, Den Haag Centraal/Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Breda, Den Bosch, Maastricht, Eindhoven, Venlo, Utrecht Centraal, Nijmegen, Arnhem, Enschede, Amersfoort, Maastricht, Tilburg en Zwolle/Deventer.
Grote steden

Maandelijks wordt bepaald welke stations in aanmerking komen voor de extra beveiliging. Voor de aftrap van de maatregel zijn de stations van de grote steden uitgekozen, en ook onder meer Almere, Venlo, Alkmaar en Tilburg.

De extra agenten worden ook op treinen ingezet. Ze komen boven op de bestaande politieaanwezigheid in treinen en op stations.

In november wordt bekeken of de maatregel werkelijk leidt tot veiliger werkomstandigheden voor het NS-personeel.

Wel bijzonder dat er ineens ergens 20 man gevonden zijn om hiervoor in te zetten, en wel per direct. Met de huidige werkdruk zijn veel bureaus al blij als ze de noodhulp sluitend krijgen.

Komt dit personeel van de flexteams van de LE?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein