Registratie hulpverlening tijdens evenementen en privacy

Auteur Topic: Registratie hulpverlening tijdens evenementen en privacy  (gelezen 3319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hansalmere

• Forum gebruiker
L,s.

graag wil ik de volgende uitdaging aan jullie voorleggen.

In hoeverre kan een organisator eisen dat hij de gegevens  van de patiënt krijgt om de evt. medische kosten te verhalen op de slachtoffers.
dit gaat om een grote commercieel evenement. en dan moet je niet denken aan pleister maar meer richting IV naalden etc.

hans

ps
zal deze vraag even in de ambu plaatsen

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2015, 10:40:50
Mijn ervaring als Rode Kruishulpverlener. In België geen sprake van om namen door te geven van mensen die voor een verzorging in de hulppost zijn verzorgd. Medisch beroepsgeheim. Bij motorcrosswedstrijden wordt er een lijst bijgehouden met soort verwonding en afvoer naar ziekenhuis voor de organisator. Meer niet.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2015, 10:49:36
Leuke casus.

Wat voor evenement is het eigenlijk?

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2015, 11:00:49
Bij de evenementen waar ik betrokken bij ben, word ook een lijst bijgegehouden, qua aantallen en soorten verwondingen. Onze EHBO houdt zelf inderdaad wel persoonsgegevens bij en vraagt hier aan de betrokkenen bij de serieuze gevallen of de gegevens mogen worden doorgegeven aan de organisatie. Dit laatste niet om kosten te verhalen, maar om navraag te doen hoe het gaat en bijvoorbeeld een vrijkaartje te versturen o.i.d.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2015, 11:13:54
gaat om een grote House party, wij registeren ook wel gegevens maar geen NAW gegevens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2015, 11:46:18
Lees ook even dit topic door, waar ook de vraag over privacy aan de orde komt: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87306
Dat zal niet je vraag beantwoorden, maar de eerste vraag lijkt mij of je ueberhaupt allerlei persoonsgegevens moet registreren van de personen aan wie je hulp verleent.

Overigens lijkt mij de makkelijkste oplossing: geen uitgebreide persoonsgegevens (namen e.d.) noteren bij de slachtoffer registratie, dan heeft het ook geen waarde voor de organisator qua verhalen van schade, en kom je niet in de problemen qua mogelijke verstrekking persoonsgegevens en de aansprakelijkheid daarvoor.

Citaat van: Mattijs link=msg=1342199 date=1428483649
Onze EHBO houdt zelf inderdaad wel persoonsgegevens bij en vraagt hier aan de betrokkenen bij de serieuze gevallen of de gegevens mogen worden doorgegeven aan de organisatie.

Maar ik neem aan dat jullie de persoonsgegevens op papier bijhouden, aan het einde van het evenement vernietigen en/of "anonimiseren" voordat de gegevens verder verwerkt worden?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2015, 11:58:26
hier speelt dat organisator niet bereid is om kosten voor slachtoffers te betalen als die zich te goed doen aan pillen en drank. en ik wil me niet gaan bezig houden met deze rompslomp qua administratie en dan ook nog eens de wet op privacy, en kan wel zeggen organisator u heeft pech maar dat is te kort door de bocht al zou ik het wel willen

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2015, 12:08:50
Je hebt het over infuusnaalden, dus hopelijk hebben we hier te maken met professionals. Zowel zij als de desbetreffende organisatie hebben zich te houden aan diverse regelgeving. Krijg niet echt de indruk dat je op de hoogte bent van het e.e.a. Over wat voor organisatie hebben we het hier?

P.s. de 'wet op de privacy' bestaat niet.

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 april 2015, 12:15:27
het is wel duidelijk dat je niet de info van je patiënten zomaar naar derden toe mag overdragen maar de organisator is niet bereid om deze kosten te betalen dus heb je een dilemma

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2015, 12:24:14
Citaat van: hansalmere link=msg=1342224 date=1428488127
het is wel duidelijk dat je niet de info van je patiënten zomaar naar derden toe mag overdragen maar de organisator is niet bereid om deze kosten te betalen dus heb je een dilemma

Welk dilemma? Het mag niet, lijkt me duidelijk toch. Wat vind uw medisch manager en personeel hiervan? Ik zou hieraan geen medewerking verlenen.

Los daarvan is het verhalen van medische kosten door een evenementenbureau nog interessante juridische discussie  ::)