Wat ik dus echt niet kan begrijpen, is waarom mensen (instructeurs) afwijken van een richtlijn.
Geen idee, tenzij er een goede reden is. Ik heb ze er maar even bij gepakt.
Richtlijnen Basale reanimatie volwassenen14 Bellen van het alarmnummer 112 gebeurt bij voorkeur met de mobiele telefoon.
Bel bij voorkeur met vaste lijn aangezien 112 mobiel, met name in de grensstreken lang niet altijd goed bereikbaar is. Bovendien heb je met de vaste lijn direct contact met de lokale centrale. Hier zou ik afwijken.
14 Standaard AED’s mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van baby’s en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is
Hier is op het forum al ruimschoots over gesproken dat dat geen goed idee is. Hier zou ik afwijken.
17 Als het slachtoffer NIET ademt of niet normaal ademt, of u twijfelt, vraag een omstander een ambulance te bellen enz. enz. ... Laat het slachtoffer zo nodig even alleen, start borstcompressies ...
Dit kost veel tijd, doe het andersom; start onmiddellijk met compressies en laat vervolgens alarmeren. Hier zou ik afwijken.
17-18 Combineer borstcompressies met mond-op-mondbeademingen. Als u geen beademingen kunt of wilt geven, geef dan alleen borstcompressies, continu
Beide is dus prima. 30:2 of hands only is niet afwijken.
18 Als een tweede hulpverlener aanwezig is, wissel dan elke 2 minuten om vermoeidheid te voorkomen. Onderbreek bij het wisselen de borstcompressies zo kort mogelijk.
Wie zei dat je uitsluitend in je eentje mag reanimeren?
18 Zodra de AED er is: zet de AED aan
Nergens staat waar je de AED moet zetten. Waarom zet dan vrijwel iedereen dat ding bij het hoofd, terwijl de 1e verpleegkundige daar moet met de beademingsspullen. Zet de AED bij de knieën van het slachtoffer, dat is handiger.