En op grond van welke expertise heb jij dan dit oordeel.
De richtlijnen van de AHA, ERC en NRR zijn allemaal zonder uitzondering medisch onderbouwd, ondanks de verschillen en inzichten.
Dat Achterkamp volgens de AHA richtlijnen wil reanimeren (was volgens mij echt als statement bedoeld gezien de smileys
), is zijn goed recht. Er zijn geen medische bezwaren -juist door de medische onderbouwing van de AHA- aan te voeren om de AHA richtlijnen niet te hanteren in Nederland.
Als ik in landen buiten Europa ga reanimeren, wordt ik dan afgeschoten omdat ik niet de AHA richtlijnen volg maar die van de ERC, of omgekeerd? Dacht het toch niet, want ik ben een leek die EHBO verleent volgens het "Good Samaritan" principe.
Het verplicht volgen van de NRR richtlijnen is enkel van toepassing voor de NRR instructeur, die uit naam van de NRR les geeft.
Hierop inhakend: als een bls-instructeur in Nederland de AHA richtlijnen onderwijst en cursisten AHA certificeert is er dus ook geen enkel medisch beletsel en reanimeert de hulpverlener zoals hij AHA is opgeleid. Dus niet fout!