Nu solliciteren voor niveau 4 of wachten op niveau 5?

Auteur Topic: Nu solliciteren voor niveau 4 of wachten op niveau 5?  (gelezen 11308 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Justice

• Sollicitant Politiekundige Eenheid Noord-Holland
  • Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 10 april 2015, 14:53:37
Beste allemaal,

Ik zit met een dilemma en wil jullie daarom om advies vragen. Ik zal mijn situatie even schetsen:

Ik heb mijn VWO diploma en studeer nu al een paar jaar aan de universiteit. Ik ben er nu achter dat een universitaire studie niets voor mij is, daarom wil ik iets praktisch en sociaals gaan doen (een politieopleiding dus). Al een paar maanden wacht ik, zoals velen, op nieuwe vacatures. Sinds gisteren zijn er dan ook weer vacatures voor hoofdagent (mbo4). Het liefst zou ik echter solliciteren voor politiekundige (hbo). Moet ik wachten op politiekundige-vacatures en de kans om voor hoofdagent te solliciteren laten schieten? Of moet ik niet wachten op de politiekundige opleiding (erg onzeker wanneer hiervoor nieuwe vacatures komen) en nu mijn kans grijpen om voor hoofdagent te solliciteren?

Alvast bedankt!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2015, 15:05:10
Wat wil je binnen de politieorganisatie doen? Als je die vraag voor jezelf kan beantwoorden, dan weet je ook waar je voor moet kiezen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2015, 15:24:09
Citaat van: Red link=msg=1342714 date=1428671110
Wat wil je binnen de politieorganisatie doen? Als je die vraag voor jezelf kan beantwoorden, dan weet je ook waar je voor moet kiezen.

Daarbij komt dat je met je vwo diploma waarschijnlijk buiten de boot valt voor hoofdagent.
De lichting van oktober 2015 gaat +- 200 studenten tellen. Een hele grote groep daarvan zit al diep in de selectie, want die komen uit de portefeuille van 2014.

Daardoor zijn er maar beperkte plekken beschikbaar. In de meeste eenheden 1, maximaal 2 klassen, die al redelijk opgevuld (kunnen) zijn door de mensen die uit de portefeuille komen.

Werving en Selectie kiest straks dus de crème de la crème uit, waarbij ze o.a. kijken naar opleidingsniveau.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om daarom te wachten tot er een vacature komt voor niv. 5 of niv. 6
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2015, 15:39:27
Citaat van: Bas94 link=msg=1342715 date=1428672249
Werving en Selectie kiest straks dus de crème de la crème uit, waarbij ze o.a. kijken naar opleidingsniveau.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om daarom te wachten tot er een vacature komt voor niv. 5 of niv. 6
Wie niet waagt, wie niet wint. Dit zou geen reden moeten zijn om niet te solliciteren als je dat graag wil.

Justice

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2015, 15:43:40
Bedankt voor jullie reacties

Citaat van: Red link=msg=1342714 date=1428671110

Daar zal ik inderdaad eens goed over na gaan denken. Ooit doorstromen naar de recherche lijkt mij wel wat. In ieder geval ergens waar grotere/structurele problemen worden opgelost (daar past natuurlijk eerder een hbo studie bij). Maar doorstromen binnen de politie kan natuurlijk ook na een mbo4 opleiding...

Citaat van: Bas94 link=msg=1342715 date=1428672249

Waarom zou ik met een VWO diploma dan buiten de boot vallen? Omdat het VWO je niet voorbereid op een praktische studie ('Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs')?

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2015, 15:53:49
Citaat
Waarom zou ik met een VWO diploma dan buiten de boot vallen? Omdat het VWO je niet voorbereid op een praktische studie ('Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs')?

Binnen de opleiding kennen ze helaas een grote uitval van studenten die solliciteren met een hoger niveau dan vmbo en mbo3.

Wat ik daarom probeer te zeggen is, is dat er nu héél veel mensen solliciteren, waaronder een hoop die wel vmbo of mbo 3 niveau hebben. Gezien het ruime aanbod sollicitanten en het kleine aanbod aan plekken, zal je dus met een hogere opleiding minder snel door de eerste selectieronde heenkomen. (omdat ze ruim voldoende mensen hebben die wel aan de eis vmbo/mbo 3 voldoen).
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2015, 16:12:01
Citaat van: Bas94 link=msg=1342721 date=1428674029
Wat ik daarom probeer te zeggen is,
Niet bepaald correct.

Justice

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2015, 17:11:41
Citaat van: Bas94 link=msg=1342721 date=1428674029
Gezien het ruime aanbod sollicitanten en het kleine aanbod aan plekken, zal je dus met een hogere opleiding minder snel door de eerste selectieronde heenkomen.

Duidelijk, dankjewel. Nog meer mensen met advies/ideeën?

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2015, 17:54:43
Citaat van: Red link=msg=1342732 date=1428675121
Niet bepaald correct.

Waarom is dit niet bepaald correct?
Naast het feit dat ik vind dat je dit via PB had kunnen opmerken / vragen hoe ik aan deze info kom, omdat het niks bijdraagt aan de discussie, wil ik wel even duidelijk stellen dat:
Deze informatie rechtstreeks van Werving en Selectie komt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 10 april 2015, 18:01:44
Citaat van: Bas94 link=msg=1342754 date=1428681283
Waarom is dit niet bepaald correct?
Naast het feit dat ik vind dat je dit via PB had kunnen opmerken / vragen hoe ik aan deze info kom, omdat het niks bijdraagt aan de discussie, wil ik wel even duidelijk stellen dat:
Deze informatie rechtstreeks van Werving en Selectie komt.
Het is fijn dat jij je informatie direct van werving en selectie krijgt, maar dat wil niet zeggen dat je correcte informatie hebt.
En het is wel relevant geworden voor de discussie, omdat jij het aandraagt als argument om niet te solliciteren.

Ik geef nogmaals aan dat het iedereen vrij staat om te solliciteren naar welke functie dan ook. Er zijn genoeg factoren te benoemen die een mogelijke selectie positief danwel negatief beïnvloeden. Het hebben van een VWO diploma is daar geen doorslaggevende factor in. Overigens heeft Amsterdam (en meerdere regio's) jaren lang als eis een havo diploma gehad voor de niveau 4 opleiding. En ik ken heel wat mensen met een vwo diploma welke nu rondlopen als hoofdagent. (of in de opleiding tot... zitten)

Persoonlijk vind ik het zonde om te zien dat men nu met een vmbo diploma binnenstroomt in een verkorte niveau 4 opleiding. Dat komt het niveau niet altijd ten goede... Maar dat is natuurlijk wel offtopic voor deze discussie.