Grote brand (strandtent Jamm Beach) Karel Doormantrap - Ter Heijde 11-04-2015

Auteur Topic: Grote brand (strandtent Jamm Beach) Karel Doormantrap - Ter Heijde 11-04-2015  (gelezen 12725 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: honderd link=msg=1343767 date=1429093327
Zo'n oordeel is wel de werkelijkheid. Rijden in een terreinvaardig voertuig op bos/heideterrein is al een vak op zich, laat staan het rijden van zo'n voertuig op het strand. Dat is nog nét wat moeilijker dan 'gewoon' terrein, ookal is het voertuig terreinvaardig.Het oordeel van kuipje vind ik knapper. Waarom is het een waardeloos en onhandig ding?

In Denemarken op het strand van Jutland kun je en mag je vrijwel onbeperkt rijden, vele tientallen kilometers langs de kust.
De meeste automobilisten,ook met standaard personenwagens, hebben daar weinig moeite mee, je moet natuurlijk wel weten waar je rijdt en niet de allermoeilijkste plekken opzoeken anders dan met een 4x4 wagen.
Ik rij daar zelf regelmatig en nog nooit vast gestaan met een voorwiel drive (Saab) en ook niet in de allermoeilijkste plekken geprobeerd met een 4x4 (Jeep Laredo).
Mogelijk is het strand/zand daar iets afwijkend van de Nederlandse kust.
N.B. Op het eiland Romo (zuid Denemarken) heb ik wel autos gezien die nadat ze lange tijd stil hadden gestaan even een rukje nodig hadden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
De rijeigenschappen van het Nederlandse strand verschilt per locatie en veranderd per dag. Ieder terreinvoertuig staat met enige regelmaat vast, ook al heb je een ervaren bestuurder en geschikt voertuig.

Niks mis mee, wel onhandig. Bel je even de lokale reddingsbrigade, die hebben over het algemeen middelen om het e.e.a. vlot te trekken of in het ergste geval af te slepen.  


guest12562

  • Gast
Citaat van: honderd link=msg=1343767 date=1429093327
Zo'n oordeel is wel de werkelijkheid. Rijden in een terreinvaardig voertuig op bos/heideterrein is al een vak op zich, laat staan het rijden van zo'n voertuig op het strand. Dat is nog nét wat moeilijker dan 'gewoon' terrein, ookal is het voertuig terreinvaardig.

Dat snap ik wel en ik weet uit ervaring dat in het terrein rijden anders is dan op de weg, sterker nog zelf terrein rijden in Nederland is per locatie verschillend, maar deze persoon oordeelt over onkunde, hoe weet hij dat? Dat hij zo'n uitspraak kan doen over de betreffende post en is dit wel de werkelijke oorzaak?
Rijden er andere kazernes met hetzelfde voertuig? Is het op hetzelfde terrein, zelfde regio, misschien dan ook hetzelfde opgeleid? Er komen alleen maar meer vragen op.

Beide heren doen inderdaad uitspraken welke vragen oproepen en ik vraag me ook af of dat zo maar op persoonlijke titel kan doen en daarnaast of je het mag doen?


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Het is een terrein voertuig maar zeker één met een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat de combinatie gewicht banden en automatische transmissie hem steeds in de problemen brengt.
Niet elke strandrit geeft trouwens een probleem, er zijn gewoon dagen dat die zo het strand op en afrijd. Dit geld niet alleen voor het duinvoertuig maar voor alle 4x4 wagens die het Westlandse strand betreden. Het stuk tussen monster en kijkduin (zandmotor) is gewoon moeilijk terrein. De ene dag is het net beton en de andere dag ben je je auto kwijt (extreem mul of drijfzand) en kan je wachten op een sleepje. Zoals ik het zie in vergelijking met andere voertuigen is die gewoon te zwaar in combinatie met de banden, zouden die breder zijn en een minder grof profiel hebben kom je gewoon veel verder in dat mulle zand.

Om te zien echt een pracht voertuig maar heeft inderdaad ze verbeter punten. (toch beter testen en voertuig aanpassen indien mogelijk naar de plaatselijke omstandigheden)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Alleen het rijden met een automaat in het terrein vergt een goed instructie voor de chauffeur, evenals het rijden op de weg.
Daarnaast net dergelijke banden en assen dient men een duidelijke instructie te hebben gevolgd, daar deze totaal anders reageert.  Denk aan de bijzondere reacties van het voertuig aangedreven doormiddel van een automaat.  Naast de instructie , dient men duidelijk als chauffeur voorbereid te zijn op het terrein en omstandigheden van het te betreden terrein of weg.
Het doen aanvoelen als chauffeur van de vorm van het voertuig, de reactie van het voertuig door de bepakking, vulniveau van de watertank in het terrein is een duidelijke vereiste.(Reacties in zand, drijfzand, klei, bosgrond, terreingesteldheid is vaak per uur anders o.a invloed van weer en wind. Naast al dit voor de chauffeur dient men als bevelvoerder ook de nodige kennis te hebben.
Bij instappen begint de inzet.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Citaat van: honderd link=msg=1343767 date=1429093327
Het oordeel van kuipje vind ik knapper. Waarom is het een waardeloos en onhandig ding?

Als je goed gelezen hebt, vinden anderen het zo. Niet ik. Heb er zelf nog niet ingezeten dus kan er niet over oordelen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Hebben de Unimogs een bandenspanningsaflaatsysteem? @ Thor: vwb Romo ben ik ervaringsdeskundige, jaren geleden met m'n Chrysler Voyager 1 meter buiten de sporen gereden en onmiddellijk vast komen te staan; had overigens zeer snel hulp van een Deen die me er met zijn Volvo uit heeft getrokken, hulpvaardige mensen daar!


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Breathe link=msg=1343758 date=1429089638
Knap zo'n oordeel, ben benieuwd wat de betreffende post of regio van deze uitspraak vindt?

Maakt het wat uit wat de regio vindt van wat ik hierover zeg? Ik weet hoe andere korpsen met hetzelfde voertuig deze ervaren, dus ik zie het punt niet... Ik klap hier ook niet uit de school of gooi er geen geheimen uit...

Feit blijft; kom je vast te staan? Onkunde.. en dat is niet aanvallend bedoeld, maar dan heb je er simpelweg niet genoeg ervaring mee, afgezien van het feit dat een foutje altijd mogelijk is natuurlijk, iedereen komt er een keer mee vast te staan tijdens oefeningen.. Maar om het nou zo snel te wijten aan het feit dat het een waardeloos ding is en onhandig op het strand? Kom nou, het is geen playmobil wat de regio aangeschaft heeft..

Ja, er zitten in het voertuig wat onhandige zaken, zoals de HD haspels welke veel te hoog zijn opgehangen, het niet electrische arbo rek etc... Maar over de rij eigenschappen is goed nagedacht bij de aanschaf..  Kennemerland heeft met dezelfde aanschaf meegedaan, die hebben dan weer wat zaken aangepast (watertank in T vorm, haspels laag, etc.)

Dus...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: kuipje link=msg=1343940 date=1429133493
Als je goed gelezen hebt, vinden anderen het zo. Niet ik. Heb er zelf nog niet ingezeten dus kan er niet over oordelen.

Ah, je praat dus voor je beurt? Soort stemmingmakerij lijkt dat.. Beetje roepen wat anderen ervan vinden volgens jouw..


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
De andere korpsen, zijn dit korpsen aan het Noordzeekust en hebben die net als het strandgedeelte gelegen tussen de strandopgang Ter Heijde aan zee(KNRM) en de strandopgang Schelpenpad, te maken met enorme stroming, waardoor het zgn Bom zand wordt wat ondermijnt is door het water en derhalve weinig tot geen belasting kan hebben. Hetgeen ook ontstaat door de vreemde stroming veroorzaak door de grote strandwaartse stroming welke ontstaat door de havenhoofden van de nieuwe waterweg.
Feit blijft dat het verzakken of vastrijden géén onkunde is, maar een samenloop van de diverse aspecten van de natuur, geestelijke gesteldheid (Verhoogde adrenaline) n het spanningsveld van de chauffeur om de rit goed te volbrengen( achterliggende gedachte te verzakken, of stranden). Bij voldoende instructie en praktijkoefening van de chauffeurs zal dit alles tot een minimum kunnen worden beperkt; daarnaast zullen de bevelvoerders ook enige kennis van terrein en rijtechniek moeten hebben.
Dit voertuig zal zich totaal anders gedragen op een opgespoten strand dan op een getijden strand; zo ookop elke andere ondergrond.

Nogmaals de ervaring ( oefening) is de beste leermeester.
Bij instappen begint de inzet.