Kwaliteit BHV-EHBO'ers

Auteur Topic: Kwaliteit BHV-EHBO'ers  (gelezen 11172 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2005, 12:07:14
In het verpleeghuis waar ik werk, lopen ook BHVers rond, maar dat zijn grotendeels verpleegkundigen... Die dus grotendeels wel goed zijn in ehbo.
Dat staat haaks op de constatering van de universiteit van Nijmegen dat artsen het vaak aan kennis en kunde op het gebied van de eerste hulpverlening.

Dat geldt ook voor verpleegkundigen die in ziekenhuizen en verpleeghuizen werken.

Zelf heb ik het voorbeelden meegemaakt die dit beeld bevestigen. een goede huisarts die helemaal de mist inging toen hij als arts in een verzamelplaats gewonden (de goede oude grootschalige hulpverlening uit de jaren 80) met heel veel ernstige slachtoffers in korte tijd.

Een operatieverpleegkundige die tijdens een oefening in de avond verbijsterd uitriep dat het onmenselijk was dat mensen met een EHBO tas dergelijke situaties moesten oplossen.

Zijn die twee onbekwaam, nee verre van dat.  Ze hadden alleen ervaring opgedaan met dit type hulpverlening.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2005, 12:35:02
Wat ik eigenlijk wilde zeggen met deze topic is het volgende. Veel EHBO'ers gaan na het behalen van hun diploma verder met EHBO, door dienst te doen op strandposten, tijdens evenementen etc. etc. Maar ook aan EHBO-wedstrijden meedoen.

Deze mensen doen veel meer ervaring op dan EHBO'ers die na hun EHBO-opleiding slechts deel uitmaken van de BHV van een kantoorgebouw en bijna nooit het geleerde in de praktijk hoeven toe te passen, niet aan wedstrijden deelnemen etc.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:05:52
In het verpleeghuis waar ik werk, lopen ook BHVers rond, maar dat zijn grotendeels verpleegkundigen... Die dus grotendeels wel goed zijn in ehbo.

Dat verpleegkundigen per definitie goed zijn in ehbo is ook errrrrrrrug kort door de bocht.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:07:14
Wat ik eigenlijk wilde zeggen met deze topic is het volgende. Veel EHBO'ers gaan na het behalen van hun diploma verder met EHBO, door dienst te doen op strandposten, tijdens evenementen etc. etc. Maar ook aan EHBO-wedstrijden meedoen.

Deze mensen doen veel meer ervaring op dan EHBO'ers die na hun EHBO-opleiding slechts deel uitmaken van de BHV van een kantoorgebouw en bijna nooit het geleerde in de praktijk hoeven toe te passen, niet aan wedstrijden deelnemen etc.

Ligt aan het bedrijf. Er zijn ook erg veel bedrijven waar zeer intensief en met grote regelmaat geoefend wordt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:11:45
Dat verpleegkundigen per definitie goed zijn in ehbo is ook errrrrrrrug kort door de bocht.
Ach het gaat al mis in de studietijd,volgens dit stukje uit de telegraaf

Studenten geneeskunde in Nijmegen krijgen voortaan een EHBO-cursus. Slechts 20 tot 25 procent van de studenten volgt nu vrijwillig zo'n cursus. De training wordt later in de studie herhaald. Daarmee worden de studenten voorbereid op noodsituaties, waarin acute medische hulp moet worden verleend.

De Radboud Universiteit maakte dat dinsdag bekend. De training wordt later in de studie herhaald. Daarmee worden de studenten voorbereid op noodsituaties, waarin acute medische hulp moet worden verleend.

Volgens een onderzoek van traumachirurg E. Tan heeft de meerderheid van de postdoctorale medisch studenten in Nijmegen niet genoeg kennis en vaardigheden op het gebied van elementaire eerstehulpverlening en reanimatie.

Slechts 20 tot 25 procent van de studenten volgt jaarlijks op vrijwillige basis een EHBO-cursus. Tan: "Nu zou het nog zo kunnen zijn, dat artsen wegduiken bij de vraag: is er een dokter in de zaal? Straks is tenminste elke in Nijmegen opgeleide medicus goed voorbereid op deze situatie."


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2005, 21:33:40
Klopt, vanaf dit jaar zal aan alle eerste jaars studenten geneeskunde in Nijmegen een verplichte cursus EHBO gegeven worden.

Jarenlang was er de mogelijkheid voor studenten om vrijwillig mee te doen aan de EHBO cursus, gegeven door de Medische Faculteitsvereniging Nijmegen, tegen betaling van een klein bedrag lesgeld.
De cursus wordt in de nieuwe Bachelor/master structuur in de zelfde opzet gegeven.

De cursus is niet die van het Oranje Kruis, maar een in de loop der jaren ontwikkelde cursus. Qua kennis gaat deze cursus wat verder, de handelingen overstijgen het OK/boekje uiteraard niet.

Het leuke aan deze cursus is, dat deze geheel door studenten gegeven wordt, zoals dat ook al jaren het geval was bij de MFVN.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2005, 21:37:15
Qua kennis gaat deze cursus wat verder, de handelingen overstijgen het OK/boekje uiteraard niet.

Dat is dan jammer. Het zou handig zijn als het aansloot bij de werkwijze van de SEH of ambulance.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2005, 21:40:01
Dat is dan jammer. Het zou handig zijn als het aansloot bij de werkwijze van de SEH of ambulance.

Wie zegt dat dat niet zo is?

Aangezien de cursus mede ontwikkeld is door artsen uit het UMCN lijkt het me toch wel dat het aansluit, he?

Ik zal een paar punten toelichten:
- Het onderdeel reanimatie is het zelfde zoals voorgeschreven door de NRR.
- Er wordt ook gewerkt met ABC (+DSH; Dwarslaesie, Shock, Hersenletsel).
- AMPLE + een beperkt lichamelijk onderzoek.
- Er wordt wat dieper op de theorie in gegaan.
- Hersenletsels worden toegelicht.
- Uitgebreidere uitleg sportletsels (vergelijkbaar met module van OK).

Al met al is het een interessante cursus, waar menig EHBO'er nog wat van op kan steken.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2005, 22:52:27
Dat verpleegkundigen per definitie goed zijn in ehbo is ook errrrrrrrug kort door de bocht.
:'( :'( :'( niet allemaal over één kam!  :'(


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:38:50
:'( :'( :'( niet allemaal over één kam!  :'(

Absoluut niet. Maar door de band genomen schort er zuinig gezegd nogal wat aan. En ieder z'n vak hoor, want ik ga niet oordelen over de uitvoering van een verpleegkundige op zijn/haar eigen werkgebied. Maar als een verpleegkundige bij een ongeval op straat met de handen in het haar staat, dan zet ik mijn vraagtekens... en het gebeurt. :-\