Grote brand (strandtent Jamm Beach) Karel Doormantrap - Ter Heijde 11-04-2015

Auteur Topic: Grote brand (strandtent Jamm Beach) Karel Doormantrap - Ter Heijde 11-04-2015  (gelezen 12672 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Mr Dweijllus link=msg=1343861 date=1429113577
Het is een terrein voertuig maar zeker één met een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat de combinatie gewicht banden en automatische transmissie hem steeds in de problemen brengt.
Niet elke strandrit geeft trouwens een probleem, er zijn gewoon dagen dat die zo het strand op en afrijd. Dit geld niet alleen voor het duinvoertuig maar voor alle 4x4 wagens die het Westlandse strand betreden. Het stuk tussen monster en kijkduin (zandmotor) is gewoon moeilijk terrein. De ene dag is het net beton en de andere dag ben je je auto kwijt (extreem mul of drijfzand) en kan je wachten op een sleepje. Zoals ik het zie in vergelijking met andere voertuigen is die gewoon te zwaar in combinatie met de banden, zouden die breder zijn en een minder grof profiel hebben kom je gewoon veel verder in dat mulle zand.

Om te zien echt een pracht voertuig maar heeft inderdaad ze verbeter punten. (toch beter testen en voertuig aanpassen indien mogelijk naar de plaatselijke omstandigheden)
Ik heb een aantal MAN voertuigen  (Woensdrecht, Laren nh, enz) tijdens demo's (NHN in de duinen)(Limburg Noord in het klapzand) mee mogen maken en inderdaad  en zijn mooie voertuigen om te zien maar ik had meer van ze verwacht in het terrein. Wat ik heb begrepen is dat er in de MAN's geen vol automaten zitten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. (In de duinen vielen er wel erg veel voertuigen door de m(z)and. Wat erg belangrijk is de juiste keuze banden op het voertuig in combinatie met een juiste lage bandenspanning.


guest12562

  • Gast
Citaat van: FF4266 link=msg=1344082 date=1429203664
Maakt het wat uit wat de regio vindt van wat ik hierover zeg? Ik weet hoe andere korpsen met hetzelfde voertuig deze ervaren, dus ik zie het punt niet... Ik klap hier ook niet uit de school of gooi er geen geheimen uit...

Feit blijft; kom je vast te staan? Onkunde.. en dat is niet aanvallend bedoeld, maar dan heb je er simpelweg niet genoeg ervaring mee, afgezien van het feit dat een foutje altijd mogelijk is natuurlijk, iedereen komt er een keer mee vast te staan tijdens oefeningen.. Maar om het nou zo snel te wijten aan het feit dat het een waardeloos ding is en onhandig op het strand? Kom nou, het is geen playmobil wat de regio aangeschaft heeft..

Ja, er zitten in het voertuig wat onhandige zaken, zoals de HD haspels welke veel te hoog zijn opgehangen, het niet electrische arbo rek etc... Maar over de rij eigenschappen is goed nagedacht bij de aanschaf..  Kennemerland heeft met dezelfde aanschaf meegedaan, die hebben dan weer wat zaken aangepast (watertank in T vorm, haspels laag, etc.)

Dus...

Ik zou het vervelend vinden als iemand iets roept over een andere kazerne in een regio terwijl hij naar mijn idee geen deel uit maakt van het betreffende korps, kun jij dit vanuit jou stoel beoordelen en waar basseer jij dat dan op, op een uitspraak van iemand van het forum? Rare gang van zaken. Denk je eens in als een ander dat over jou korps zou zeggen.
Ik kan me een incident herinneren met drijfzand bij de zandmotor daar vlakbij, waar meerdere wagens zijn weggezakt door drijfzand, niet zichtbaar en spontaan ontstaan, onkunde?

Dus tijdens een oefening mag je wel vast komen te staan en tijdens een uitruk niet, wederom een vreemde conclusie? Niets menselijks is mij vreemd. Wie zegt dus dat het korps vindt dat het een waardeloos voertuig is? Ik hoop dat er iemand van dit korps gaat reageren en dan misschien kan onderschrijven wat er wordt beweert, maar dan nog is dat dan de mening van het individu of van de groep, afijn ook daar kun je alle kanten mee op.

In het laatste deel voeg je wel degelijk iets toe en onderbouw je het, sterker nog je hebt er zelf wat aan gedaan, klinkt een stuk positiever.
Ik zou de rest in het midden laten, discussie over iets waar men geen deel van uit maakt is niet handig denk ik, bij jezelf houden des te beter.

Misschien dat er nog iemand van het betreffende korps wil reageren?
Klaart de lucht misschien een beetje.

Blijft overigens een vak terrein rijden 0098


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Even een korte reactie op de ervaringen van Yellowjack;
-heb je zelf gereden op die voertuigen ?
-Zo ja wat zijn dan de essentiële verschillen tussen de door jouw genoemde voertuigen en het voertuig van Haaglanden?
In afwachting verblijvend
Bij instappen begint de inzet.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Breathe link=msg=1344360 date=1429290933
Ik zou het vervelend vinden als iemand iets roept over een andere kazerne in een regio terwijl hij naar mijn idee geen deel uit maakt van het betreffende korps, kun jij dit vanuit jou stoel beoordelen en waar basseer jij dat dan op, op een uitspraak van iemand van het forum? Rare gang van zaken. Denk je eens in als een ander dat over jou korps zou zeggen.

Ik snap even niet wat je hiermee bedoelt.. Ik roep niets over een andere kazerne in de regio.. Ik reageer op iemand die dat juist wel doet.. Ik maak wel deel uit van dit betreffende korps trouwens.. Een van de redenen dat ik vanuit mijn stoel een aantal zaken weet, en kan roepen..
Ik hoop dat je je nader wil verklaren want ik begrijp de stukken tekst niet helemaal..

Citaat van: Breathe link=msg=1344360 date=1429290933
Ik kan me een incident herinneren met drijfzand bij de zandmotor daar vlakbij, waar meerdere wagens zijn weggezakt door drijfzand, niet zichtbaar en spontaan ontstaan, onkunde?

Lijkt me een duidelijk verhaal van niet toch?

Citaat van: Breathe link=msg=1344360 date=1429290933
Dus tijdens een oefening mag je wel vast komen te staan en tijdens een uitruk niet, wederom een vreemde conclusie?

Tijdens een ademluchtoefening mag ik een stap verkeerd zetten.. Tijdens een uitruk ga ik daardoor wellicht dood..

Citaat van: Breathe link=msg=1344360 date=1429290933
Wie zegt dus dat het korps vindt dat het een waardeloos voertuig is?

Ik niet, daar heb ik in de vorige post juist tegen geageerd...

Over de rest heb ik je een PM gestuurd.  O0


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Gijs link=msg=1344368 date=1429293574
Even een korte reactie op de ervaringen van Yellowjack;
-heb je zelf gereden op die voertuigen ?
-Zo ja wat zijn dan de essentiële verschillen tussen de door jouw genoemde voertuigen en het voertuig van Haaglanden?
In afwachting verblijvend
Nee heb zelf niet in die voertuigen gereden dat werd door de verkopers en korpsleden van de voertuigen gedaan. In sommige voertuigen mochten ze van de aanvragende regio rijden.
De essentiele verschillen kan ik je zo niet noemen. Wat ik wel zie op de foto is dat het voertuig van Laren gelijksoortige banden heeft en dat woensdrecht andere banden heeft(groffer en breder). Maar die deden het al in het duinzand niet erg goed. Hier onder de gegevens van dat voertuig
Roepnummer:    20-7384
Gemeente:    Woensdrecht
Post:    Hoogerheide
    
Kenteken:    51-BBJ-5
Merk:    MAN
Type:    TGM18.340BBF4X4
Bouwjaar:    2013


guest12562

  • Gast
Citaat van: FF4266 link=msg=1344379 date=1429298123
Ik snap even niet wat je hiermee bedoelt.. Ik roep niets over een andere kazerne in de regio.. Ik reageer op iemand die dat juist wel doet.. Ik maak wel deel uit van dit betreffende korps trouwens.. Een van de redenen dat ik vanuit mijn stoel een aantal zaken weet, en kan roepen..
Ik hoop dat je je nader wil verklaren want ik begrijp de stukken tekst niet helemaal..

Citaat van: FF4266 link=msg=1343693 date=1429045228
Kwestie van onkunde en/of te weinig rij ervaring op het voertuig... Andere kazernes met precies hetzelfde voertuig ervaren dit wel wat anders...

Hier zet je een oordeel neer, je geeft aan dat het betreffende korps onkundig is.
Wat mij betreft ook het einde van deze discussie hoor, want ik wil er verder geen woorden aan vuil maken, het gaat mij verder persoonlijk niet aan.

Citaat van: FF4266 link=msg=1344379 date=1429298123
Tijdens een ademluchtoefening mag ik een stap verkeerd zetten.. Tijdens een uitruk ga ik daardoor wellicht dood..

Dit is wel heel erg zwart wit en zeker als je op het strand rijdt.
Daarnaast ook tijdens inzetten maak ik wel eens een verkeerde stap en ben ik niet gelijk dood, ik begrijp je punt wel, maar als je oefent kan en mag er wat mis gaan, in de praktijk probeer je dit natuurlijk uit te sluiten. Train as you fight.

En wat je pm betreft ik geeft eigenlijk alleen maar aan dat je in dit geval goed reageert, je constateert een probleem en probeert er wat aan te doen, omdat je betrokken bent.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Terreinrijden is en blijft een vak apart. Iets wat ook eigenlijk vaak beoefend zou moeten worden door de posten die belast zijn met natuurbrandbestrijding. De posten die in de regio Utrecht belast zijn met natuurbrandbestrijding maken 1 of meerdere oefensessies hier op de Leusderhei om dat terreinrijden vaardig te blijven.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Peter71 link=msg=1344435 date=1429338737
Terreinrijden is en blijft een vak apart. Iets wat ook eigenlijk vaak beoefend zou moeten worden door de posten die belast zijn met natuurbrandbestrijding. De posten die in de regio Utrecht belast zijn met natuurbrandbestrijding maken 1 of meerdere oefensessies hier op de Leusderhei om dat terreinrijden vaardig te blijven.
Dat is het zeker een vak appart.
Wij oefenen regelmatig maar die keer in de duinen was toch weer een leering op zich. Wat een raar zand daar, zit totaal geen structuur in. Het is net zand uit een zandloper het geeft een laag draagvermogen. Normaal rijden we met 6,5 bar en in zanderig terrein met 4/4,5 bar maar daar zijn we terug gegaan naar 3 bar en dat maakte een wereld van verschil.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Strandtent door brand verwoest

11 april 2015 - Gemeente Westland (Ter Heijde)

Zaterdagochtend half zeven is er brand uitgebroken in een strandtent op het strand van Ter Heijde. In verband met de locatie heeft de brandweer veel materieel ingezet. Niemand raakte gewond.

Een wandelaar belde 112. Er was brand ontstaan bij de strandtent aan de Jan Kareldoormantrap. De eerste brandweereenheid kon dit bevestigen en liet direct meer personeel en materieel oproepen. Naast drie blusvoertuigen zijn er ook twee speciale terreinvaardige voertuigen van Monster en Schevingen ingezet. Met deze voertuigen kon direct vanaf het strand de brand worden bestreden. Het bluswater kwam vanuit de woonwijk achter het duin. Daarnaast is ook de speciale waterbak met een voorraad van 7500 liter water ingezet.

Bij de brand zijn een aantal gasflessen veiliggesteld. Er raakte niemand gewond. De strandtent liep aanzienlijke schade op.

De politie gaat onderzoek doen naar het ontstaan van de brand.
 
Salvage
Om de gedupeerden verder te helpen is de Stichting Salvage gekomen. Stichting Salvage is er om betrokkenen persoonlijke hulp te bieden en de schade zo veel mogelijk te beperken. Meer informatie over Stichting Salvage is te vinden op de website www.stichtingsalvage.nl.
 
Meldtijd 06:21
Ter plaatse 06:33
Incident meester 07:58
Ingezet personeel 40
Ingezette voertuigen 12
 
Samen sterk in de hulpverlening!