Verkeersslachtoffer met nekletsel niet stabiliseren?

Auteur Topic: Verkeersslachtoffer met nekletsel niet stabiliseren?  (gelezen 11546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #10 Gepost op: 18 april 2015, 20:32:01
Mijn antwoord: alleen immobiliseren bij slachtoffers met een verminderde bewustzijn, de rest hebben voldoende.spierspanning om de nek zelf te beschermen. Dat zou ook een logische conclusie zijn (voor leken) van lpa 8.
En geld dat voor alle leeftijdsgroepen? Ouderen zijn vaak wat zwakker of maakt dat voor de spierspanning niks uit?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 18 april 2015, 22:01:27
Natuurlijk zijn ouderen kwetsbaar,  met name door comorbiditeit (ingewikkelde ziektegeschiedenis) maar in principe zijn ze ook in staat om de nek en/of rug voldoende geimmobilisserd te houden.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jesse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2015, 22:56:19
Gister bij wegmisbruikers op sbs kwam een stukje voorbij waarbij een ambulance mederwerker het ook had over het "nieuwe protocol". Dit houd dus in dat het dak hier niet meer voor open wkrd geknipt en de persoon zelf uit het voertuig mag stappen(met ondersteuning). De beste man van de ambulance zei dat het slachtoffer van het ongeluk helaas de dupe was van dit nieuwe protocol.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2015, 23:01:59
Citaat van: Jesse link=msg=1345172 date=1429563379
Gister bij wegmisbruikers op sbs kwam een stukje voorbij waarbij een ambulance mederwerker het ook had over het "nieuwe protocol". Dit houd dus in dat het dak hier niet meer voor open wkrd geknipt en de persoon zelf uit het voertuig mag stappen(met ondersteuning). De beste man van de ambulance zei dat het slachtoffer van het ongeluk helaas de dupe was van dit nieuwe protocol.

Als het nodig is (lees: als er een indicatie voor is) wordt er gewoon geknipt hoor. De tijd dat iedereen in de vlekken schoot bij alleen al de gedachte aan wervelletsel is wel steeds meer verleden tijd, iets wat je terugziet in het nieuwe protocol. De toenemende kritische blik op het toepassen van immobilisatie technieken scheelt dan ook heel wat (onnodige) knipsessies voor de brandweer  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2015, 09:57:08
Gister bij wegmisbruikers op sbs kwam een stukje voorbij waarbij een ambulance mederwerker het ook had over het "nieuwe protocol". Dit houd dus in dat het dak hier niet meer voor open wkrd geknipt en de persoon zelf uit het voertuig mag stappen(met ondersteuning). De beste man van de ambulance zei dat het slachtoffer van het ongeluk helaas de dupe was van dit nieuwe protocol.
Dan heeft deze collega een geheel éigen interpretatie gegeven van het protocol. Helaas zijn een aantal vakbroeders niet in staat om voor zichzelf na te denken. De clou van lpa8 is juist maatwerk en geen "one size fits all".

De patiënt wordt idd. de dupe van een zorgverlener die niet in staat is een protocol op een genuanceerde manier te gebruiken.

Joost zegt het al, waar nodig zal er gewoon worden geknipt. Ook zijn we niet afgestapt van het immobiliseren, wij denken alleen eerst na en bezorgen onze patiënten geen iatrogene letsel. Ik vind het juist goed en wij zijn wat mij betreft toonaangevend bezig. Voor de twitteraars onder ons, kijk naar #traumacare2015. Wat daar een wens is, is bij ons al werkelijkheid.

Niks jammers aan....
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #15 Gepost op: 21 april 2015, 11:13:12
Ik heb onlangs mijn PPOI 2 mogen laten aftekenen (zeg maar Flikken-EHBO) en daar werd verteld dat stabiliseren alleen moet als het SP vertelt dat hij last van zijn nek heeft.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2015, 12:01:32
Persoonlijk zou ik niet vasthouden bij wakkere mensen.  Ze kunnen namelijk zelf de nek stilhouden. Je ziet het ook bij mensen met forse nekklachten, ze durven ook niet te bewegen. Dronken mensen zijn een ándere verhaal, deze zijn namelijk minder goed aanspreekbaar. Hier zou ik het wel doen. Alles vanuit de gedachte dat je geen verdere letsel toe wilt brengen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2015, 12:44:21


Persoonlijk zou ik niet vasthouden bij wakkere mensen.  Ze kunnen namelijk zelf de nek stilhouden.

Dat kunnen ze wel, maar op het moment dat ze van opzij door wie dan ook worden aangesproken, zal de automatische reactie zijn om het hoofd te draaien, zelfs als je hebt aangegeven dat het s.o. dat niet moet doen. Hoofdbewegingen is nu juist wat je niet wil bij een s.o. dat aangeeft nekklachten te hebben.
Dus als EHV-er t.p. voordat een ambu t.p. is, ga ik toch de nek immobiliseren. Better safe than sorry!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 21 april 2015, 13:08:22
Citaat van: erdebee link=msg=1345225 date=1429613061

Dus als EHV-er t.p. voordat een ambu t.p. is, ga ik toch de nek immobiliseren. Better safe than sorry!

Dat kan je doen, maar probeer niet de patient extra te belasten met  verhalen over nekletsel en wervelplanken in dat geval. Rust is alles.

Laatst kom ik langs een aanrijding, loopt een bestuurder driftig rondjes en is aan de telefoon met 112. Na het telefoongesprek heeft hij toch wel wat last van z'n nek. Die man even tegen een muurtje laten zitten en rustig uitgelegd hoe en wat. Dan komt een politieagent aanrennen, komt mooi uit, want ik wil gaan kijken naar een baby die potentieel in grotere problemen is.

Er wordt geroepen "nekpijn is nekpijn" en er wordt meteen aan de beste man getrokken. Vervolgens wordt hem verteld dat hij geplankt zal gaan worden en naar het ziekenhuis moet.

Ambulanceverpleegkundige verwijst de man naar de huisarts met dezelfde conclusie die ik al in m'n achterhoofd had. Kortom.. Een nek vasthouden is geen probleem, maar maak er niet meer van dan het is.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #19 Gepost op: 21 april 2015, 13:18:26
Zoals in eerdere berichten al is aangegeven is er sinds de invoering van LPA 8 een nieuw protocol van kracht gegaan met betrekking tot de immobilisatie van de wervelkolom.

In het voorgaande protocol werd zo'n beetje elke ongevalsslachtoffer geïmmobiliseerd op een wervelplank na een trauma of na een ongeval in sommige gevallen zelfs als mensen geen last hadden van de rug en/of van de nek maar puur op basis van het ongevalsmechanisme.

Nu met LPA 8 is daar een duidelijke verandering in gekomen en word er eventueel alleen geïmmobiliseerd wanneer er echt aanleiding voor is bijvoorbeeld wanneer een patiënt klachten aangeeft of er een professionele indicatie voor bestaat.

Een slachtoffer die bijvoorbeeld bij een kop staart aanrijding betrokken is geweest en vervolgens geen klachten van de nek of rug aangeeft zal dus niet meer preventief worden ''geplankt'' omdat er mogelijk wel eens wat zou kunnen zijn.

Een andere splitsing in het protocol is dat er word gewerkt vanuit een niet-mobiele patiënt en een mobiele patiënt.

Bij een niet-mobiele patiënt, in de regel iemand die niet of verminderd aanspreekbaar is zou ik inderdaad aanraden om het hoofd manueel te fixeren en zo de nek in lijn te houden. Dit slachtoffer zal dan door de ambulancedienst een nekkraag om krijgen en door middel van de schepbrancard op een vacuümmatras worden geplaatst. Eenmaal op het vacuümmatras gaat de nekkraag ook weer af. De patiënt zal dan gefixeerd op het vacuümmatras worden vervoerd.

Bij de mobiele patiënt waarbij er een verdenking bestaat op wervelletsel zal de patiënt ook worden geïmmobiliseerd worden echter op een iets andere wijze. De patiënt zal van tevoren geen nekkraag meer om krijgen en zal alleen worden geadviseerd recht vooruit te blijven kijken en het hoofd zo stil mogelijk te houden. Vervolgens mag de patiënt zelf uit een voertuig stappen en onder begeleiding plaats nemen op de brancard. Dit geld natuurlijk ook voor een slachtoffer wat zich al buiten een voertuig bevind, op straat staat of zit. Op de brancard kan de patiënt geïmmobiliseerd worden op een vacuümmatras of door middel van een''headhugger'' (of headblocks) in combinatie met de brancardgordels. Hierna zal de patiënt worden vervoerd naar een ziekenhuis.

Advies zoals eigenlijk eerder al gegeven is voor politieagenten, ehbo-ers, lekenhulpverleners etc. Bij een bewusteloos slachtoffer of iemand die verminderd aanspreekbaar is hoofd manueel fixeren.

Elk slachtoffer dat goed aanspreekbaar is en klachten van de nek aangeeft instrueren recht vooruit te blijven kijken en het hoofd zo min mogelijk te bewegen. In deze gevallen niet meer nodig het hoofd ook nog manueel te fixeren.