Verkeersslachtoffer met nekletsel niet stabiliseren?

Auteur Topic: Verkeersslachtoffer met nekletsel niet stabiliseren?  (gelezen 11548 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #20 Gepost op: 21 april 2015, 17:50:41
Dank voor alle reacties.

Ik zal dit nieuwe protocol aankaarten bij de docenten EHDP, want die leren de nieuwe lichtingen nog steeds aan de nek te stabiliseren.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2015, 22:43:11


Dat kan je doen, maar probeer niet de patient extra te belasten met verhalen over nekletsel en wervelplanken in dat geval. Rust is alles.
Over (wervel)planken begin ik niet. Dat is op dat moment niet aan de orde en of dat überhaupt aan de orde gaat komen kan ik als EHV-er ook niet beoordelen. S.o. moet inderdaad rustig worden/blijven en niet nerveuzer door wat ik te vertellen heb.

Toevallig vanavond bij een kop/staart-aanrijding bestelbus tegen personenauto op de A9, wat toch, aan de schade en het remspoor te zien, een aardige klap geweest was.
Nadat ik mezelf had voorgesteld als EHV-er gaf de bestuurster van het aangereden voertuig bij uitvragen ook aan flink last van haar nek te hebben. Vervolgens uitgelegd dat ze haar hoofd zo weinig mogelijk mocht bewegen en de 112-melding gedaan. Ambu, politie (en RWS) werd aangestuurd. Ik heb aangegeven dat ik niet in de wervelkolom kan kijken en ik gezien de klachten uit voorzorg (!; dat maak ik altijd extra duidelijk) nek zou gaan immobiliseren tot het ambu-personeel aan zou geven dat ik los mocht laten, en hoe ik dat ging doen. Zoals gezegd, (wervel)planken komt niet ter sprake. Door deze uitleg en vooral niet te vertellen wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren werd ze al veel rustiger, want ze was natuurlijk flink geschrokken door de aanrijding.
Nadat de ambu t.p. was gekomen mocht ik inderdaad direct loslaten na de vraag (en de bevestiging mijnerzijds) of ze zelf uit de auto was gekomen. Prima wat mij betreft, vanaf dat moment is het zijn 'feestje' waar hij prima weet wat-ie zegt en doet (of laat). In ieder geval heb ik erger voorkomen en het slachtoffer rustiger gekregen. Meer kun je als EHV-er hier toch niet mee. Uiteraard werd de nek wel direct gecontroleerd door het ambu-personeel. Kraag, plank en vervoer, etc. bleek gelukkig niet nodig.
Aan de aanrijdende bestuurder, die geen nek- of rugklachten had, heb ik nog aangegeven dat mochten deze de komende dagen alsnog opkomen, alsnog even naar de huisarts te gaan voor controle.
Aangezien ik op dat moment 'klaar' was heb ik onder dankzegging van betrokkenen, politie en RWS mijn weg vervolgd, hen en de berger achterlatend voor de verdere afwikkeling.



Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #22 Gepost op: 21 april 2015, 23:20:09
Citaat van: erdebee link=msg=1345419 date=1429648991
Over (wervel)planken begin ik niet. Dat is op dat moment niet aan de orde en of dat überhaupt aan de orde gaat komen kan ik als EHV-er ook niet beoordelen. S.o. moet inderdaad rustig worden/blijven en niet nerveuzer door wat ik te vertellen heb.
........................................
Aangezien ik op dat moment 'klaar' was heb ik onder dankzegging van betrokkenen, politie en RWS mijn weg vervolgd, hen en de berger achterlatend voor de verdere afwikkeling.

En zo zou ik het ook doen. Gewoon immobiliseren totdat ambu er is en dan is het aan hun wat ze doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2015, 07:49:08
Dit vind ik lastig. Ik snap de intentie wel maar heb toch wat moeite met het immobiliseren bij dit soort mensen. Ik heb het namelijk best vaak meegemaakt dat een nek op een dusdanige manier werd vastgehouden dat er geen sprake meer was van een neutrale stand. Vergeet niet dat deze MW. zelf uit de auto is geklommen en kan zelf prima haar wervels beschermen. Het vereist van iedereen een slag omdenken, ook bij ons, maar uiteindelijk moet ik constateren dat "do no further harm" eerder pleit voor het niet vasthouden dan wel. Dat is voortschrijdende inzicht.

Het laatste wat ik wil is een goedbedoelde actie finaal afkeuren maar uiteindelijk is dit niet nodig geweest en mogelijk nadelig.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #24 Gepost op: 22 april 2015, 08:15:50
Vergeten jullie niet het verschil tussen fixeren en immobiliseren !  

Fixeren kan elke EHBO-er.
Immobiliseren moet je aan deskundigen en/of aan diegenen overlaten die daarin voldoende zijn opgeleid.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #25 Gepost op: 22 april 2015, 09:05:02
Citaat van: Achterkamp link=msg=1345448 date=1429683350
Vergeten jullie niet het verschil tussen fixeren en immobiliseren !  

Fixeren kan elke EHBO-er.
Immobiliseren moet je aan deskundigen en/of aan diegenen overlaten die daarin voldoende zijn opgeleid.

Noouuu...ben ik niet met je eens. Of je kan fixeren en/of immobiliseren of je kan het niet. En dan maakt het niet uit of je EHBO'er/(ambu-)pleeg/ambuchauffeur/arts bent...

Het gaat om de techniek...niet om je ego of titeltje....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 22 april 2015, 09:28:02
Bovendien, manueel immobiliseren is niets anders dan fixeren. Ambulancezorg profs immobiliseren met hulpmiddelen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #27 Gepost op: 22 april 2015, 09:35:50
Definitie verschillen  98uiye
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #28 Gepost op: 22 april 2015, 09:50:17
Citaat van: CM link=msg=1345462 date=1429687682
Bovendien, manueel immobiliseren is niets anders dan fixeren. Ambulancezorg profs immobiliseren met hulpmiddelen.

Ook EHBO'ers kunnen en mogen met hulpmiddelen immobiliseren...is echt niet voorbehouden aan de ambulancezorg!!

En daarbij...een timmerman (of iemand anders uit de bouw) kan met simpele touwtjes en opvulmiddelen iemand veeeel beter immobiliseren dan wij binnen de ambulancezorg doen. Zolang wij iemand laten inademen en dan de thoraxband aantrekken ligt iemand NOOIT volledig stabiel en geimmobiliseerd.  Een losse riemenset bijvoorbeeld geeft dit effect wel oomdat je veel flexibiler bent met je fixatiepunten...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 22 april 2015, 13:12:47
Ik ben me ervan bewust dat het immobiliseren niet aan ons voorbehouden is. Mijn opmerking is gemaakt vanuit deze specifieke casus waarbij er geen hulpmiddelen nodig zijn.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon