SAREX oefening op Markermeer
Marken, 15 april 2015
Vanavond om 18.00 uur ging de pieper voor een Search And Rescue Exercise (SAREX) oefening op het Markermeer.
De oefening stond onder leiding van de Nederlandse Kustwacht en werd uitgevoerd door de KNRM Lelystad, KNRM Huizen, KNRM Marken, de gelieerde reddingstations van Zeevang, Hoorn en Wijdenes, Rijkswaterstaat en de S.A.R heli van NAV (Noordzee Helikopters Vlaanderen).
Het scenario speelde zich af op het betonningsvaartuig de Schuitengat van Rijkswaterstaat. Door een explosie aan boord maakte het schip water en was er op het bovendek een brand ontstaan. Tevens waren er meerdere slachtoffers aan boord.
Tijdens de oefening fungeerde de Frans Verkade als On Scene Coördinator(OSC). De OSC had als taak de overige eenheden aan te sturen. Door middel van ‘situation reports’ (SITREP) werd het K.W.C op de hoogte gesteld van de situatie.
Aan boord van het incidentschip de Schuitengat werd een coördinator incidentschip (CIS) geplaatst. De CIS had als taak om de hulpverlening aan boord van de Schuitengat te coördineren. De CIS en de OSC hadden hierbij nauw contact via een portofoon.
De eerste prioriteit lag bij het blussen van de brand aan boord en de lekkage waardoor het schip water maakte.
Diverse eenheden zetten bemanningsleden en materiaal aan boord van het incidentschip. Achtereenvolgens werd dit uitgevoerd door de Hajo (Reddingstation Hoorn), de Mantelmeeuw (Reddingstation Wijdenes), de Bert en Anneke Knapen (KNRM Lelystad), de Simac (Reddingstation Warder), Nikolaas Wijsenbeek (KNRM Huizen), en de Hendrik Jacob en Frans Verkade van KNRM Marken.
Aan boord van de Schuitengat werden zij door de CIS op een taak gewezen. Met behulp van pompen werd gesimuleerd dat het schip werd leeggepompt en niet zou zinken. Andere hulpverleners gebruikten de dieselpompen in combinatie met een slang en straalpijp om de brand aan boord te bestrijden.
Overige bemanningsleden werden ingedeeld om de vier slachtoffers aan boord te lokaliseren en te stabiliseren in afwachting van de arts die werd ingevlogen door de S.A.R heli. Hiervoor werden zuurstofkits, nek kragen, brancards en E.H.B.O kisten gebruikt.
Na aankomst van de S.A.R heli werd de trauma arts aan boord van de Schuitengat gehoist, waarna hij door de CIS werd gebrieft. De arts ging zelf alle slachtoffers af voor triage. Er lag één slachtoffer in shock in de machinekamer, een tweede lag met een heupfractuur onder aan de trap in de kombuis, een derde werd gelokaliseerd in het voorluik. Deze persoon had last van ademhalingsproblemen. Het vierde slachtoffer met alleen brandwonden bevond zich aan dek.
Nadat alle slachtoffers aan dek werden gebracht zijn zij één voor één door de S.A.R heli van dek gehaald en overgebracht naar de reddingboot Nikolaas Wijsenbeek van KNRM station Huizen, die als dropboot fungeerde.
Toen de lekkage onder controle was, de brand en het explosiegevaar geweken, en alle slachtoffers van boord waren gehaald, werd de oefening beëindigd.
Hierna is er aan boord een ‘hot debriefing’ gehouden om de oefening te bespreken. De leermomenten werden benoemd en iedere eenheid kon zijn visie geven. Er kan worden teruggekeken op een succesvolle oefening.
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/marken/nieuws/sarex-oefening-op-markermeer-64a5acb3ad (met foto's)
Goede oefening maar ik kan me niet voorstellen dat voor de Kustwacht/KNRM de eerste prio bij de brand & averij bestrijding ligt in plaats van het redden van de opvarenden....