Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #220 Gepost op: 18 januari 2015, 21:00:11
Citaat van: flowcop link=msg=1324180 date=1421611046
Vertel, de KK knop is voor mee knipperen van groot licht, maar hoe zet ik de flitsers voor uit dan?
Zelfde knopje toch.. Alleen als je KK wil moetje hem iets langer indrukken.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #221 Gepost op: 18 januari 2015, 21:45:05
Citaat van: CopVR3 link=msg=1324168 date=1421607648
De politieauto die fendoff staat heeft blauw aan. De rest voorbij de aanrijding oranje of niets.
In dit geval stond er 1 politiewagen en een bergingswagen. Op zich niks mis mee dus.

Dat een technische oplossing kennelijk niet mag in NL toont de betutteling weer aan.

Ik heb geleerd dat al het blauw uitgaat zodra het tweede hulpverleningsvoertuig aanwezig is of de rijstroken zijn beveiligd/afgekruisd.

Citaat van: flowcop link=msg=1324180 date=1421611046
Vertel, de KK knop is voor mee knipperen van groot licht, maar hoe zet ik de flitsers voor uit dan?

KK 1x indrukken = flitsers voor uit
KK ingedrukt houden = Knipperende Koplampen
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #222 Gepost op: 18 januari 2015, 22:53:33
Ik heb geleerd dat al het blauw uitgaat zodra het tweede hulpverleningsvoertuig aanwezig is of de rijstroken zijn beveiligd/afgekruisd.

KK 1x indrukken = flitsers voor uit
KK ingedrukt houden = Knipperende Koplampen
De fendoff auto kan blauw voeren maar amber heeft volgens de richtlijn de voorkeur. Vind ik als praktijkman niet trouwens want blauw heeft een veel hogere attentiewaarde omdat amber door iedereen maar te pas en onpas wordt misbruikt.
Bij elk vervoerd latje die 20cm te ver uit de aanhanger steekt worden allerlei gele zwaailampen vervoerd en elke bermhobbyist en fotograaf heeft zijn auto volgehangen met coole amberflitsertjes e.d. waardoor dit inmiddels helaas am(b)per meer opvalt.

Blauw heeft dus mijn voorkeur.  Frontlampen uit. Belangrijker is dat bij multidisciplinaire inzetten de rest na het ongeval parkeert en alle zwaai en strobelampen uitzet. Daar geloof ik dan wel weer in.
Helemaal snachts.

Wat je ook vaak ziet is dat als RWS de politieauto heeft overgenomen, de politie deze auto vaak laat staan, vlak na de RWS auto.
Dat is dom want bij een aanrijding met de bufferwagen moet je dan onnodig 2 voertuigen afschrijven.
En laten we wel wezen. Zo'n tekstbak met pijltje op een RWS auto valt al helemaal niet op...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #223 Gepost op: 19 januari 2015, 19:53:06
Ik vind blauw ook een hogere attentiewaarde hebben, helaas met mij de andere weggebruikers ook. Resultaat: massaal op de rem en kijken wat er gebeurt met files en ongelukken tot gevolg.
Daarom amber.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #224 Gepost op: 19 januari 2015, 21:38:20
Of zoals gezegd voorzijde balk uitschakelbaar. Dan valt het helemaal niet meer op voor de andere rijbaan en remt men helemaal niet meer. Moeten sommige collegas er wel wat professioneler mee omgaan uiteraard. Want daar schort het momenteel nogal eens aan...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #225 Gepost op: 19 januari 2015, 22:15:34
Nog beter, denk ik, is na inschakelen blauw en bij stilstand zowel voor als apart daarvan achter uitschakelbaar maken (totdat je die richting weer inschakelt of het blauw geheel uitschakelt). Stemmen voor/tegen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #226 Gepost op: 21 januari 2015, 01:02:19
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1324408 date=1421702134
Nog beter, denk ik, is na inschakelen blauw en bij stilstand zowel voor als apart daarvan achter uitschakelbaar maken (totdat je die richting weer inschakelt of het blauw geheel uitschakelt). Stemmen voor/tegen?

Gewoon bij aantrekken handrem Amber aan. Eventueel te overrulen door weer op blauw te drukken ofzo?
Technisch allemaal mogelijk en gebeurt in meer landen. Veel systemen hebben een speciale handrem ingang hiervoor.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #227 Gepost op: 21 januari 2015, 09:23:38
Nee cavia dat zie ik niet zitten. Wordt het nog omslachtiger van. En ik ben om meerdere redenen geen fan van amber. Vooral het veiligheidsaspect.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #228 Gepost op: 7 april 2015, 20:34:52
Rond minuut 27, erg goede verlichting zeg :D (Vooral hoe ze van voren stoppen met knipperen, maar achter wel amber en rood/blauw doorgaan).



Rond 29 ook van achteren te zien.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)