Ik vindt dit een lichtelijke kort door de bocht reactie,voor iemand die wekelijks 1300km rijdt.Dan zou je nu toch akelig goed het weggedrag van een aantal weggebruikers moeten weten,ik rijdt gemiddeld 5 tot 600km per week.En,nog steeds zie ik erg rare reacties van medeweggebruikers als zij een hulpverleningsvoertuig met OGS tegenkomen.
En hoe komt dat?Omdat de gemiddelde weggebruiker niet verder dan de motorkap of achterklep kijkt.Of zo druk is met dat ene stukje vrije asfalt bemachtigen,dat zij de rest kompleet vergeten.Dan heb ik het maar niet meer over het niet handsfree bellen,scheren,make-up bijwerken,even die vergaderstukken doornemen,koffie drinken,en etc etc etc etc.
En dan verwacht jij van een chauffeur van een hulpverleningsvoertuig,dat hij ook dat soort kn*rften in de gaten moet houden?
mee eens, heb toen ik hiervoor als nachtportier werkte regelmatig lange afstanden moeten rijden en ook OGS voertuigen achter me gehad, als je oplet zie je ze (zeker 's nachts) ruim van tevoren. echter het gebeurde ook mij een keer dat een onopvalende politieauto ineens zwaailichten ging voeren terwijl deze al bijna een kilometer op mijn bumper reed... hierdoor zag ik de zwaailichten niet pas toen hij sirene aanzette en toeterde merkte ik het.
ook heb ik (te vaak) in de spits gezien dat men de voertuigen voor een OGS voertuit GEEN KANS geeft opzij te gaan, waardoor ik dus inderdaad enkele malen voor een ambulance of brandweerauto heb moeten gassen (om uiteraard wel zsm VEILIG opzij te gaan)
de reacties van mensen worden niet
alleen veroorzaakt door de niet-ogs bestuurder. het hangt van de situatie af.
dat er bij rij-opleidingen meer aandacht aan moet worden besteed; deels mee eens, deels mag er ook in de gewone media wel meer over geinformeerd worden. zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de politie tegenwoordig de middenstrook hoort te gebruiken in plaats van de vluchtstrook zoals in duitsland al gewoon is.
kortom mijn verbeterpunten:
- informatie tijdens rijopleiding
- informatie vanuit de media/overheid
- informatie van/naar de hulpdiensten
- begrip van ogs-bestuurders voor het niet altijd adequaat weten te reageren
dat laatste mede vanwege het punt dat ik ophaalde van die onopvallende auto achter mij.. ook OPVALLENDE politie- en ambulancevoertuigen die te dicht achter een auto hangen zijn wel te horen maar de lampen vallen dan regelmatig buiten het beeld van de spiegel. bij de brandweer zit er vaak nog een lamp voorop en bij de klpd ook regelmatig. dit mag van mij vaker ingevoerd worden.
de moraal van dit verhaal: Het ligt niet aan 1 partij maar ieder zou zijn steentje bij kunnen dragen aan de verbetering van reacties in het verkeeren het gebruik van ogs om een kruispunt makkelijker over te steken zoals Simon aanhaalde is natuurlijk helemaal uit den boze dan gaan mensen ook denken van "ja dàààg wie zegt me dat hij echt een reden heeft haast te maken". tuurlijk horen ze het aan te nemen, maar door zulke acties snap ik het wantrouwen ook wel enigszins