reagerende op het antwoord van Karim op 2 juni
''Lees de regeling öptische en geluidssignalen"maar eens door... het is wel degelijk verboden !!!!!''
de regeling licht en geluid is een onderdeel van mijn vak geworden, en daar staat letterlijk,
Artikel 2: lid 3
de in het eerste lid bedoelde personen worden aangewezen, nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het aanrichten van schade tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de bijzondere signalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder
dit houdt simpelweg in dat zelfs een eenvoudig verhaal met de strekking van het bovenstaand, verteld in minder dan 5 minuten voldoende is om aan de regeling optisch en geluid te voldoen.
dus afhankelijk van de ''opdrachtgever'' kan dit nogal varieren al naar gelang van de taak en functie, zo zijn er ambulance diensten die voor een besteld vervoer, bijv. een overplaatsing volstaan met een chauffeur zonder EHBO en alleen BE rijbewijs.
m.a.w.
- men hoeft niet aantoonbaar bekwaam te zijn
- men hoeft geen bijzondere rijopleiding te volgen
- op het moment dat men op art.2lid3 is gewezen
dit voldoende is.
dit is wat er letterlijk in het RVV staat, overigens geen wet, maar een Regeling
Iedere rechter zal zoveel mogelijk een open uitspraak doen, het mischien onverantwoord vinden, maar heel goed oppassen dat hij geen bindende uitspraak doet, want als hij dit eenmaal gedaan heeft, zal een ieder zich aan zijn woord moeten houden, het jurispendentie verhaal.
dat een en ander bij de verschillende diensten anders wordt ingevuld is een logisch gevolg van de uit oeffenende taak, politie heeft een aanvullende rijopleiding, dit geld ook voor de meeste beroeps brandweer korpsen, als wel voor een aantal ambulance vervoerders, als marechausee, en vul al de ''overheids of gemeentelijke overheids diensten'', maar bij andere groepen zoals bij veel vrijwillige korpsen is dit nog niet gedaan, daar wordt een chauffeur vaak nog door een ervaren collega opgeleid.
in de nieuwe branche richtlijn van de brandweer staat dat de daartoe aangewezen chauffeurs moeten beschikken over het diploma brandweer chauffeur, maar dat dit pas zo moet zijn binnen 5 jaar na inwerking treden van deze richtlijn(1 juli 2002), welke in december 2003 is gedrukt en in januarie 2004 pas is verschenen, anderhalf jaar na het van kracht worden(1 juli 2002 gepubliceerd in de staats courant)
doordat de opleiding brandweer chauffeur nog niet goed op de rit staat hebben veel gemeenten besloten om nog even te wachten met deze opleiding immers het is nog geen 2 juli 2007, en over het algemeen heeft een korps nog al wat chauffeurs nodig, afhankelijk van het aantal voertuigen, want ook de betuurder van het personeels busje, pikket auto en andere normale kleine auto's moeten deze opleiding doen, kosten voor de gemeente.
lang verhaal, maar ik hoop dat het wat duidelijkheid geeft, bovenstaand berust niet op aanname of veronderstellingen, maar op de letterlijke tekst, feiten en constateringen.
groeten.