Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 34276 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #60 Gepost op: 11 juli 2004, 01:12:31
diploma brandweer chauffeur is pas verplicht na 1 juli 2007, er is dus nog tijd genoeg, eerst maar eens een goede rijopleiding.

is de branche richtlijn verplicht, nee de richtlijn is niet verplicht (blz.34 hfst.1)
Nemo me impune lacessit


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #61 Gepost op: 11 juli 2004, 01:32:18
Ikzelf was niet bekend met de richtlijn en heb m daarom maar eens goed doorgelezen. Daarbij heb ik een fragment gevonden wat misschien makkelijk is om de positie van de richtlijn ten opzichte van de overige regelgeving te laten zien:

Citaat
Deze brancherichtlijn is opgesteld om de werkgevers en het personeel van de
brandweerkorpsen een handreiking te bieden bij het op verantwoorde wijze toepassen van de regelgeving inzake vooral het gebruik van de optische en geluidssignalen en de opleiding daarvoor. De inhoud van deze brancherichtlijn is niet verplichtend. Niettemin verdient het aanbeveling om zoveel mogelijk in overeenstemming met de brancherichtlijn te handelen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #62 Gepost op: 28 mei 2006, 15:29:29
Ik hoorde dat per 1 juli verplicht wordt dat huisartsenvoertuigen (ik neem aan alleen de HAP-voertuigen die met blauw-blauw rijden maar dat weet ik niet zeker) geel zijn en voorzien zijn van SOVAM-striping en het opschrift AMBULANCE. Ik vermoed dat men werkt aan een aanpassing van de Regeling Optische en Geluidssignalen (op grond waarvan nu alleen maar verplicht is dat er een esculaap op de zijkanten staat), maar dat weet ik niet zeker. Wie weet meer?
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #63 Gepost op: 28 mei 2006, 18:43:33
Zou wel mooi zijn, eindelijk die rare rode wagens van de weg. Rood = brandweer ;)
Zou dat dan trouwens ook betekenen dat de amsterdamse striping in de toekomst niet meer mag? Die hebben immers ook geen SOVAM, dus zouden ze niet met zwaailicht mogen rijden als het klopt wat Enrique zegt.
Zou wel mooi zijn, eindelijk die r.... (verder ga ik niet, ligt te gevoelig bij sommigen ;D)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #64 Gepost op: 28 mei 2006, 19:06:36
Ik zag dat medi-expresse een nieuwe zafira had in Tiel. In het rood.  ;)
Die zullen niet zo blij zijn met die regeling...  ;D tenzij deze mogelijk wordt aangepast.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #65 Gepost op: 28 mei 2006, 19:38:01
Degene van wie ik dit verhaal hoorde, is chauffeur van Medi-Expresse. Dat was n.a.v. het feit dat de Landrover Freelanders van de HAP 't Hellegat (Dirksland en Klaaswaal) eerst rood waren en nu geel met SOVAM-striping. Hij vertelde dat dat dus vanaf 1 juli verplicht is, maar dat het voor Medi-Expresse gelukkig niet zo super in de kosten loopt (althans voor wat betreft de Freelanders niet) omdat in elk geval de Freelanders gewoon grijs van kleur zijn en eerst rode plakstickers hadden (wist ik niet), en nu gewoon overgeplakt zijn in het geel met striping. En inderdaad, heb het zelf gezien, onder de stickers zit gewoon een grijze auto. Scheelt een hoop kosten. Maar ik weet dus niet of Medi-Expresse dat bij alle auto's heeft gedaan, of alleen bij de Freelanders.

Als het verhaal klopt, denk ik dat men inderdaad verplicht zal stellen dat brandweer rode wagens heeft, de politie witte en de medische diensten gele. (dat wordt overspuiten met de blauwe CoPI-bus van de politie Rijnmond en de witte dienstbus DB951 van de regionale bedrijfsschool van de brandweer Rijnmond en misschien ook wel voor de witte VW Transporters van de Sanquin Bloedbank regio Zuidwest die bij het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht naast de N3 staan)...
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 28 mei 2006, 23:23:45
Ik denk dat blauw ook toegestaan wordt voor de politie, anders moeten ME voertuigen dalijk ook wit zijn (wat ik met striping opzich best mooi vind, zoals die VC van D9).

Limburg zuid heeft dacht ik ook nog een aantal donkerblauwe wagens met witte striping, dat die wit moeten worden lijkt me vrij norrmaal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #67 Gepost op: 4 juni 2006, 19:14:03
wat betreft het rijden met ogs en de daaraan wel of niet gekoppelde rijopleiding is in de wetgeving niets geregeld behalve dat in de wet staat dat je een gedegen rijopleiding moet hebben genoten..... verder staat er niets over in de wet aan welke eisen die gedegen opleiding moet voldoen. het is daardoor dus een erg grijs gebied en dat in een superstrak georganiseerd land als nederland.

alle hap vervoerders mogen dit dus zelf invullen wat men hier voor een tijd en geld (want daar draait het toch voornamelijk om bij taxi-bedrijven) aan wil spenderen. eigenlijk een kwalijke zaak.

de regels in de wet kun je erg breed begrijpen want als je een gedegen rijopleiding ondergaat dan slaag je voor je rijbewijs....

groeten
fast one


Lukas074

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 4 juni 2006, 22:03:49
Ik denk persoonlijk dat je met 2 instantie's te maken heb, ten eerste de overheid die, wel of geen richtlijnen geven, maar ik denk ook de verzekeringspartijen van HAP bedrjven die chauffeurs met auto verhuren. Die verzekeringen zullne ook best wel vereisten hebben.


Bart S

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 5 juni 2006, 16:49:32
Zou dat dan trouwens ook betekenen dat de amsterdamse striping in de toekomst niet meer mag? Die hebben immers ook geen SOVAM, dus zouden ze niet met zwaailicht mogen rijden als het klopt wat Enrique zegt.
Zou wel mooi zijn, eindelijk die r.... (verder ga ik niet, ligt te gevoelig bij sommigen ;D)

Ik kan je vertellen dat deze geweldige striping nog steeds op alle nieuw aan te schaffen voertuigen zal komen...