Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 34277 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 8 juni 2006, 18:57:34
Citaat
- het motorvoertuig dient te zijn voorzien van de binnen de branche voorgeschreven striping en (EN!!!) het symbool als opgenomen in de Regeling optische en geluidssignalen ("star of life)";

Om even terug te komen op dat symbool (die SOL), hoe zit dat dan eigenlijk met buitenlandse (Duitse en Belgische) voertuigen die af en toe ook met OGS in Nederland rijden, en daar dus ook als voorrangsvoertuig door 't verkeer gaan ?

Op heel veel Belgische ambulance's staat namelijk niet eens een SOL, enkel de rode band rondom en het nummer 100 op de deuren is verplicht.


Geen Star of Life op veel ambulance's in Belgie


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #81 Gepost op: 8 juni 2006, 21:26:23
Nou, die vallen niet onder de brancherichtlijn, maar worden wel met een voorrangsvoertuig gelijkgesteld op grond van een wettelijke regeling (heb hem ooit eens gekregen van een "gele" collega uit de grensstreek in een discussie of het nou wel of niet mocht; conclusie dat die regeling het mogelijk maakt dat Duitse of Belgische HV-voertuigen die voldoen aan de eisen die in Duitsland/Belgie daaraan worden gesteld, ook in NL een HV-voertuig zijn). Maakt het er allemaal niet makkelijker op voor de gemiddelde burger natuurlijk, maar aan de andere kant: ook als je als burger een geel voertuig met blauw-blauw en een andere dan 2- of 3-tonige sirene hoort aankomen, mag je wel opzij gaan. Ik denk niet dat je met droge ogen bij een rechter kunt vertellen dat je dat voertuig geen voorrang hebt gegeven omdat er geen SOVAM-striping op zat en het geen 2- of 3-toon was.....

Duidelijk moge zijn dat de Regeling OGS, de brancherichtlijn en de ministeriële regeling waar ik de naam van ben vergeten, niet waterdicht zijn. (Maar welke regeling is dat wel...)
greetz,  Enrique


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #82 Gepost op: 9 juni 2006, 00:08:42
Wat mij opvalt, is dat deze eisen volgens de bracherichtlijn WETTELIJKE eisen zijn, maar dat de eisen m.i. ruimer zijn dan de eisen op grond van de Regeling optische en geluidssignalen (dat zijn WEL wettelijke eisen). De Regeling OGS schrijft m.i. slechts de star of life voor, en dus GEEN striping, maar de brancherichtlijn stelt nu ineens de "binnen de branche voorgeschreven striping" verplicht (ik ging ervanuit dat dit de SOVAM-striping was).

Op termijn krijg je zeker gelijk. Vanuit de ministeries wordt aan alle kanten het gebruik van de sovam striping gestimuleerd. Het is een kwestie van tijd dat dee striping dwingend word voorgeschreven.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #83 Gepost op: 9 juni 2006, 02:22:58
Maakt het er allemaal niet makkelijker op voor de gemiddelde burger natuurlijk, maar aan de andere kant: ook als je als burger een geel voertuig met blauw-blauw en een andere dan 2- of 3-tonige sirene hoort aankomen, mag je wel opzij gaan. Ik denk niet dat je met droge ogen bij een rechter kunt vertellen dat je dat voertuig geen voorrang hebt gegeven omdat er geen SOVAM-striping op zat en het geen 2- of 3-toon was.....

Duidelijk moge zijn dat de Regeling OGS, de brancherichtlijn en de ministeriële regeling waar ik de naam van ben vergeten, niet waterdicht zijn. (Maar welke regeling is dat wel...)

is voor de burger toch helemaal niet van belang, in de wet staat dat ieder voertuig die gebruik maakt van optische en geluidssignalen als voorrangsvoertuig aangemerkt dient te worden, al is hij pimpelpaars met gele spetters, of zo groen als een kikker.
het is aan de politie en wetgever om te controleren of het voertuig terecht gebruik maakt van optisch en geluid als zij dit nodig achten.
Nemo me impune lacessit


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #84 Gepost op: 9 juni 2006, 08:10:11
is voor de burger toch helemaal niet van belang, in de wet staat dat ieder voertuig die gebruik maakt van optische en geluidssignalen als voorrangsvoertuig aangemerkt dient te worden, al is hij pimpelpaars met gele spetters, of zo groen als een kikker.
het is aan de politie en wetgever om te controleren of het voertuig terecht gebruik maakt van optisch en geluid als zij dit nodig achten.

Artikel 50 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Artikel 1 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
(...)
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
(...)

Artikel 29 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:

1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

2. Bij ministeriële regeling (de Regeling Optische en Geluidssignalen) worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.

Artikel 1 lid 2 Regeling optische en geluidssignalen:
(...)
b. de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
(...) (dat symbool is de star of life)

En zo zijn er nog een paar eisen die de Regeling OGS stelt aan een voorrangsvoertuig (Regeling is dringend aan een update toe, zeker als je kijkt naar de eisen aan de blauwe lampen, maar dat terzijde). Het is dus niet zo dat de wet zegt dat ieder voertuig dat gebruik maakt van optische en geluidssignalen als voorrangsvoertuig moet worden aangemerkt. Zijn wel degelijk wat beperkingen.

Enne....ik zie de wetgever nog niet zo gauw controleren of een voertuig terecht OGS voert hoor..... ::) ;)

Ik snap je punt wel; de burger moet gewoon uitkijken voor alle voertuigen die met OGS rijden en natuurlijk niet, als hij zo'n voertuig tegenkomt, eerst gaan checken of er wel een star of life op zit ofzo. Aan de andere kant kunnen dit soort vragen wel een rol spelen als het fout gaat (aanrijding met een voorrangsvoertuig). Als advocaat zou ik dan altijd aanvoeren dat het geen voorrangsvoertuig was, dat je van een Nederlandse burger mag verwachten dat ie voorrang verleent aan een 2- of 3-tonig voertuig (even kort gezegd), maar dat ie toen hij dat Belgische voertuig met janksirene zag aankomen, dacht dat het een show was en dat ie wel zou stoppen en dat dat voertuig in elk geval geen voorrang had. Dan is het aan de rechter om uit te maken in hoeverre er sprake was van een voorrangsvoertuig. Ik denk dat als je de wettelijke regelingen er strikt op naleest, in sommige gevallen GEEN sprake hoeft te zijn van een voorrangsvoertuig, maar gelukkig kijken rechters niet alleen maar naar de letter van de wet...

De regeling voor buitenlandse HV-voertuigen is trouwens de "Tijdelijke beschikking erkenning bepaalde Belgische en Duitse hulp verleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen":

Artikel 1
Als hulpverleningsdiensten als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990, worden aangewezen Belgische en Duitse organisaties die taken vervullen op het gebied van de spoedseisende geneeskundige hulpverlening alsmede het Belgische Korps Civiele Bescherming en het Duitse Technische Hilfswerk.



Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.
greetz,  Enrique


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #85 Gepost op: 9 juni 2006, 17:21:23
ik begrijp je betoog, maar er zijn diverse situaties waar ontheffing verleend is aan deze zaken, neem bijvoorbeeld de wagens van de arrestatieteams, voertuigen koningklijk huis en vele anderen.
daaronder vallen ook de ''voertuigen ten dienste van'' (staat nog steeds in de wet).
om onduidelijkheid te voorkomen dient ieder voertuig met optische en geluidssignalen voorrang verleend te worden, staat ergens in een wet, weet even zo gauw niet waar.
achteraf kan kontrole plaats vinden, het is niet aan de burger daarover te beslissen in de trant van ik dacht dat het een show was, burgers maken wel vaker een inschattingsfout.

gisteravond bij ons een ernstig ongeval (ontploffing op boot) twee mensen van brandweer leeuwarden als toeschouwer merkte op ''goede oeffening''.

ter illustratie bijgevoegd een documentje ooit op het internet gevonden die mogelijk wat meer duidelijkheid geeft.  

[verwijderd door de beheerder]
Nemo me impune lacessit


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 10 juni 2006, 09:24:32
om onduidelijkheid te voorkomen dient ieder voertuig met optische en geluidssignalen voorrang verleend te worden, staat ergens in een wet, weet even zo gauw niet waar.
achteraf kan kontrole plaats vinden, het is niet aan de burger daarover te beslissen in de trant van ik dacht dat het een show was, burgers maken wel vaker een inschattingsfout.

Als ik de stoeprand voor mijn huis geel schilder, dan geldt daar een parkeerverbod en kan iemand, die daar parkeert, dus een bon krijgen. Dat ze onrechtmatig zijn aangebracht is daarbij niet relevant. Het zelfde geldt voor het plaatsen van verkeersborden. Uiteraard is het onrechtmatig aanbrengen van de gele streep strafbaar omdat de stoeprand gemeente eigendom is...


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #87 Gepost op: 10 juni 2006, 23:10:14


gisteravond bij ons een ernstig ongeval (ontploffing op boot) twee mensen van brandweer leeuwarden als toeschouwer merkte op ''goede oeffening''.


 :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #88 Gepost op: 11 juni 2006, 12:28:51
Ik ben nog niet overtuigd: volgens mij is de wet heel simpel:

1) je moet voorrang verlenen aan een voorrangsvoertuig
2) een voorrangsvoertuig is een voertuig dat OGS voert als bedoeld in artikel 29
3) artikel 29 vereist een 2- of 3-tonige hoorn en verwijst als extra eis naar de Regeling OGS.

Ik zie nergens staan dat je als burger verplicht bent om ieder voertuig dat blauw-blauw en een of ander geluid voert, voorrang te verlenen.....

Voor alle duidelijkheid: ik speel nu natuurlijk even advocaat van de duivel, maar ik vind het wel een leuke discussie  ;)
greetz,  Enrique


Target77

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 11 juni 2006, 12:37:52
Dus we hoeven een onopvallende politieauto, met optische- en geluidssignalen aan, ook geen voorrang te verlenen??  ???