is voor de burger toch helemaal niet van belang, in de wet staat dat ieder voertuig die gebruik maakt van optische en geluidssignalen als voorrangsvoertuig aangemerkt dient te worden, al is hij pimpelpaars met gele spetters, of zo groen als een kikker.
het is aan de politie en wetgever om te controleren of het voertuig terecht gebruik maakt van optisch en geluid als zij dit nodig achten.
Artikel 50 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Artikel 1 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
(...)
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
(...)
Artikel 29 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht
en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. Bij ministeriële regeling (de Regeling Optische en Geluidssignalen) worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.
Artikel 1 lid 2 Regeling optische en geluidssignalen:
(...)
b. de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer,
voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening,
voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
(...) (dat symbool is de star of life)
En zo zijn er nog een paar eisen die de Regeling OGS stelt aan een voorrangsvoertuig (Regeling is dringend aan een update toe, zeker als je kijkt naar de eisen aan de blauwe lampen, maar dat terzijde). Het is dus niet zo dat de wet zegt dat ieder voertuig dat gebruik maakt van optische en geluidssignalen als voorrangsvoertuig moet worden aangemerkt. Zijn wel degelijk wat beperkingen.
Enne....ik zie de wetgever nog niet zo gauw controleren of een voertuig terecht OGS voert hoor.....
Ik snap je punt wel; de burger moet gewoon uitkijken voor alle voertuigen die met OGS rijden en natuurlijk niet, als hij zo'n voertuig tegenkomt, eerst gaan checken of er wel een star of life op zit ofzo. Aan de andere kant kunnen dit soort vragen wel een rol spelen als het fout gaat (aanrijding met een voorrangsvoertuig). Als advocaat zou ik dan altijd aanvoeren dat het geen voorrangsvoertuig was, dat je van een Nederlandse burger mag verwachten dat ie voorrang verleent aan een 2- of 3-tonig voertuig (even kort gezegd), maar dat ie toen hij dat Belgische voertuig met janksirene zag aankomen, dacht dat het een show was en dat ie wel zou stoppen en dat dat voertuig in elk geval geen voorrang had. Dan is het aan de rechter om uit te maken in hoeverre er sprake was van een voorrangsvoertuig. Ik denk dat als je de wettelijke regelingen er strikt op naleest, in sommige gevallen GEEN sprake hoeft te zijn van een voorrangsvoertuig, maar gelukkig kijken rechters niet alleen maar naar de letter van de wet...
De regeling voor buitenlandse HV-voertuigen is trouwens de "Tijdelijke beschikking erkenning bepaalde Belgische en Duitse hulp verleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen":
Artikel 1
Als hulpverleningsdiensten als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990, worden aangewezen Belgische en Duitse organisaties die taken vervullen op het gebied van de spoedseisende geneeskundige hulpverlening alsmede het Belgische Korps Civiele Bescherming en het Duitse Technische Hilfswerk.
Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.